ВИКОРИСТАННЯ ІК - ТЕХНОЛОГІЙ У РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ - СЛОВЕСНИКА
Короткова Інна Іванівна,
учитель української мови
та літератури
Новостародкбської ЗШ І –
ІІІ ступенів
Питання про те, у якій мірі використовувати ІКТ на
уроках, стоїть особливо гостро у вчителя мови та літератури.
Адже словесник, перш за все, має справу з мистецтвом слова, працює над
розвитком мовлення, залучає учнів до духовності й естетичних цінностей. Урок
літератури насамперед повинен притримуватись читацькоцентричної моделі
навчання.
Не дивно, що деякі словесники остерігаються, щоб
комп’ютер не витіснив учителя з уроку літератури; щоб яскравість
медіатехнологій не затулила роботу зі словом; щоб велика кількість наочного
матеріалу не ускладнила завдання вивчення літератури; щоб глибокий аналіз
тексту подекуди не підмінявся невиправданими інтерактивними методиками.
«Англійський футуролог Джеймс Мартін так характеризує
два типи людей:
- «люди книжки»: отримують інформацію
через читання, тому їхня головна риса – достатній обсяг уваги та схильність до
аналізу;
- «люди екрана»: цих людей вирізняє
швидкість відповіді й прагнення «нового кліка». У процесі спілкування така
людина не має терпіння дослухати до кінця, постійно хоче змінити тему розмови і
рухатись далі.
Сучасні вчителі навчають дітей, які є «людьми екрана». Тому
інформаційно-комунікаційні
технології актуальні у
навчально-виховному процесі.
Упровадження
інформаційно - комунікаційних
технологій має на меті
розвинути в учителя
нове мислення для відповідного
сприйняття програмового матеріалу, уміння вибрати
та застосувати методи
та прийоми, які сприятимуть
розвитку когнітивної компетенції школяра.
Дидактичні можливості комп’ютерних технологій
-Джерело
полісенсорної інформації
-Диференційовано
організовують навчальний процес
-Контролюють
ступінь засвоєння інформації
-Регулюють
темп вивчення навчального предмета
-Попереджають
помилки
-Дають
необхідні коментарі, пояснення
-Забезпечують
зворотний зв'язок
Мій досвід переконує, що комп’ютер сприяє не
тільки розвитку самостійності, творчих
здібностей учнів, його застосування дозволяє змінити саму технологію надання
освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує активізацію
діяльності учителя та учнів на уроці, сприяє здійсненню диференціації та
індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної
або загальної обдарованості,
формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає можливість покращити
якість навчання.
З огляду на запит часу актуальною є проблема опанування
комп’ютера учнями та запровадження
комп’ютерних технологій у навчальний процес. Комп’ютерні технології, увібравши в себе
елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного
навчання) надають кожному учневі,
спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний
досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності,
створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному
суспільстві.
Мої учні охоче, з великим задоволенням виконують
такі завдання, де є можливість їм виявити творчу індивідуальність.Застосовую у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з
прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю
М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя»,
«Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші. Використовую записи телепередач про
письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури,
наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра
Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя
Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших.
Мультимедійний
урок дає можливість
комбінувати на одному занятті велику кількість цікавих завдань, залучаючи все
більше учнів до активної роботи. Іноді створюємо презентації разом з учнями,
пояснюючи, який результат є очікуваним, але обов’язково враховуємо їхню думку.
ІКТ забезпечує активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці, сприяє
здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або
загальної обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це
дає можливість покращити якість навчання. Використання інформаційних технологій
на уроках української мови та літератури
відбувається різними способами,
це залежить від низки факторів, найважливішими з яких є такі: потреби
конкретного уроку, рівня володіння різними програмами та наявністю
сертифікованих програм у системі середньої загальної освіти.
У
своїй діяльності прагнемо урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і
літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути у вічному пошукові – це значить "шукати
енергію слова в енергії душі»
Немає коментарів:
Дописати коментар