ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА
ЛІТЕРАТУРИ
вчитель української мови та літератури
Володимирівської ЗШ І-ІІІ ступенів
Статтю присвячено питанням впровадження та використання новітніх
іформаційних технологій на уроках української мови та української літератури,
описано індивідуальний досвід використання мультимедійних засобів у навчальному
процесі (5-9 кл.)
У час стрімкого розвитку
науково-технічного прогресу, невпинного потоку інформації, все більш актуальним
і хвилюючим стає питання бездумного використання інформаційного простору. Діти
безцільно входять в Інтернет, відшуковують для себе непотрібну, а іноді й
шкідливу інформацію. Комп'ютер став грою, замінив друзів, задовольнив ті
потреби дитини, які вона не змогла задовольнити у повсякденному житті. Живе
буденне спілкування перейшло в інтерактивне. На сьогоднішній день це стало
проблемою. Але ми (вчителі) розуміємо, що, набуваючи нових знань, дитина
розвивається, пізнає невідоме і в майбутньому в змозі цим скористатися. Тому
необхідно зосереджувати увагу на використанні комп'ютера на уроці та дома, в
позаурочний час.
При підготовці до уроку з використанням
комп’ютерних технологій варто дотримуватися таких правил: комп’ютерні
технології – не самоціль, а засіб досягнення мети уроку. Урок із використанням ІКТ
повинен відповідати принципам дидактики. Не зупинятись на
апробованих, добре знайомих учням формах роботи з комп’ютерними засобами
навчання, вивчати можливості КТ, знаходити нові форми інтерактивної взаємодії
“учень – комп’ютер – учитель”. Адже пізнане – лише невелике віконце у світ
нового.
За рахунок впровадження комп'ютерних
технологій на уроках є можливість використання додаткового матеріалу,
підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок -
підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості
комп'ютерної техніки.
Використання інтерактивних технологій на уроках української мови та
літератури допомагають організувати роботу з учнями як з повноправними
учасниками і творцями уроку, сприяють саморозвитку особистості школярів.
Урок української з використанням
мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для
засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці. «Дитяча
природа вимагає наочності. Навчіть дитину яким-небудь п’яти невідомим їй
словам, і вона буде довго й марно мучитися над ними, але пов’яжіть із
картинками двадцять таких слів – і дитина засвоїть їх на льоту. Ви пояснюєте дитині дуже
просту думку - і вона вас не розуміє; ви пояснюєте тій же дитині складну
картину - і вона вас розуміє швидко… Якщо ви входите у клас, від якого важко
добитися слова (а таких класів у нас немало), почніть показувати картинки - і
клас заговорить, а головне, заговорить вільно»( К.Д.Ушинський).
Головне завдання використання мультимедійних технологій у
процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес
учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що
особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато
краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
Використання новітніх інформаційних
технологій на уроках словесності вирішує низку важливих педагогічних завдань:
робить процес навчання більш наочним; підвищує об′єктивність оцінювання;
створює умови для здійснення індивідуального підходу до навчання; скорочує час
перевірки знань [2; 17].
Досвід переконує, що комп’ютер сприяє
не тільки розвитку самостійності, творчих здібностей учнів, його застосування
дозволяє змінити саму технологію надання освітніх послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп’ютер забезпечує
активізацію діяльності вчителя та учнів на уроці,сприяє здійсненню
диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної
обдарованості, формуванню знань, посилює міжпредметні зв’язки. Все це дає
можливість покращити якість навчання.
Для запровадження комп’ютерних технологій у навчальний
процес розробила цикл уроків з української мови та літератури з використанням
мультимедійних технологій: В.Нестайко «Тореадори з Васюківки» (6 кл.); «Тарас
Шевченко – видатний художник» (9 кл.); «В.
Близнець «Звук павутинки». Неповторний світ дитинства – старт у доросле життя»,
уроки розвитку зв’язного мовлення(«Твір-опис тварини в
художньому стилі» 5 кл.,
«Твір-опис зовнішності людини за картиною в художньому стилі» 7 кл. та ін).
Намагаюсь для тестової перевірки знань учнів із тем
«Звертання», «Вставні слова », «Дієслово», «Іменник», «Фразеологізми»
використовувати власні презентації.
Вивченню мови та літератури в 5-х
класах притаманні специфічні особливості, обумовлені тим, що діти молодшого
підліткового віку «великою мірою сприймають життя як гру. Їхні очі широко
відкриті назустріч казковому, незвичайному». Уроки з елементами казки, гри в
такому віці надзвичайно ефективні. Тому на таких уроках демонструю загадки,
ребуси, які оформлені у формі слайдів, містять картинки-відгадки, звукові
ефекти.
На уроці узагальнення та систематизації
вивченого про другорядні члени речення
дітям пропоную створити міні-презентації одного
з трьох другорядних членів речення.
На уроках української мови та
літератури у середніх і старших класах
використовую
дидактичні мультимедійні матеріали електронних підручників та посібників. Мета -
навчити учнів не лише опрацьовувати матеріали, а й уміти їх представляти, бо
сьогодення вимагає від сучасної молоді не простого оволодіння комп’ютерною
технікою, а й вміння нестандартно, творчо показати свою роботу, відстоювати
свою думку та аргументувати свої дії. Переваги такої роботи надзвичайні, адже
зростає зацікавленість предметом вивчення, учні самі стають творцями, ініціаторами
нових ідей, розвивають свої інтелектуальні здібності.
Комп’ютерна презентація - це авторське
учнівське бачення теми, розробка певного сценарію виконання і представлення
аудиторії. Учнями 9 класу були розроблені презентації на урок української
літератури «Тарас Шевченко: світова велич українського поета», які дали змогу
дослідити різні сторінки життя Кобзаря, а також його малярський доробок.
Систематично у вигляді додаткових(індивідуальних, групових) завдань учні
добирають інформацію про життєвий і творчий шлях письменників, оформлюють у
вигляді презентацій. Це дає змогу навчити учня бачити головне серед великої
кількості матеріалу.
Комп’ютер дає можливість використання
інформації мережі Інтернет, дозволяє ілюструвати, естетично оформляти сторінки,
використовувати ефекти анімації.
На уроках використовую як наскрізні презентації –
презентації, які використовуються впродовж всього уроку(приклад – урок
української літератури з теми «Національний колорит поеми «Енеїда»») і не
наскрізною – презентація, яка використовується на якомусь етапі уроку.
Під час вивчення творчості Івана
Багряного, зокрема, авантюрно-пригодницького роману «Тигролови»» учням пропоную самостійно заповнити таблиці,
що містять проблемні питання та алгоритми їх вирішення, а також сформулювати
проблематику твору, знайти для підтвердження фактів інформацію в мережі Internet.
Проведення таких уроків потребує
значної підготовчої діяльності педагога-словесника. Учитель повинен вміти
користуватися різноманітними програмами: графічними, flesh-анімації,
web-редактора, програмами для створення презентацій, програмами для роботи зі
звуком та відео тощо. Це уможливлює подання інформації у формі відео,
презентації, web-сторінки, з різноманітними роликами.
Загалом у власній практиці для
унаочнення навчального матеріалу дуже часто використовую ресурси Інтернету: застосовую
у роботі перегляди фільмів або їх фрагментів з прочитаними програмовими
текстами, наприклад «Сто тисяч» за трагікомедією Івана Карпенка-Карого,
«Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Тореадори з Васюківки» за Всеволодом
Нестайком , «Захар Беркут» за І.Я.Франком та інші.
Використовую записи телепередач про
письменників, що вивчаються у шкільному курсі української літератури,
наприклад, про Бориса Олійника, Олеся Гончара, Івана Багряного, Олександра
Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Василя
Симоненка, Василя Стуса, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру та багатьох інших. Також
використовую аудіозаписи віршів (авторське виконання), аудіозаписи пісень
(поетичні твори, що покладені на музику), а також перегляд відео фрагментів
читання поезій напам'ять відомими кіноакторами та акторами театру.
На уроках української літератури
проводжу віртуальні екскурсії - відео
розповідь про особливості місцевості,
культури, природи регіону, в якому народився письменник, вплив цих факторів на
його творчість та відображення їх у літературних творах (фестиваль «Вересневі
самоцвіти»). До кожного відеосюжету розробляю відповідні завдання, які учні
виконують під час уроку.
Таким чином, віртуальна екскурсія,
розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня
екскурсія з певних причин неможлива.
Самодиктант - давно відома форма
перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато
ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками
(бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текс ). У процесі роботи
учні пояснюють вживання букв і розділових знаків
Я вважаю, що такі уроки:
1.Розвивають
у дітей креативне мислення;
2.Навчають
по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст;
3.Повніше
й точніше висловлюють свої думки;
4.Проявляють
свої індивідуальні можливості;
5.Долають
певні труднощі в навчальній діяльності;
6.Будують
творчий процес майже самостійно.
Вважаю, що головне завдання
використання ІКТ у процесі вивчення української
мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення
предмета, ефективність його опанування школярами. Кількість мультимедійної
підтримки уроку словесності може бути різною: від кількох хвилин до
використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною
підтримкою істотно змінюється моя роль як учителя, в цьому випадку виступаю
передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
Загальновизнано, що особистість, яка
зацікавлена, хоче пізнати матеріал,
засвоює
його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що
вивчає.
Бібліографічні дані:
1.Інформатизація
середньої освіти: програмні засоби, технології, досвід,
перспективи
/ Ред. В.М. Мадзігон та Ю.О.Дорошенко. – К.: Наукова думка, 2003.
2.Інформаційні
технології в навчанні. – К.: Видавнича група ВНV, 2006. – 240 с.
Проведення уроків із залученням інформаційних технологій потребує серйозної підготовки як з боку вчителя, так і учнів. Спостерігаючи за дітьми, можна помітили, що роботу з інформаційними технологіями краще планувати в другій половині уроку, оскільки під час спілкування з комп’ютером відбувається надмірна активізація психічних структур, діти перезбуджуються, і це заважає подальшому ефективному засвоєнню матеріалу. Безумовно, час, відведений на безперервну роботу з комп’ютером, має відповідати встановленим санітарно-гігієнічним нормам.
ВідповістиВидалитиВикористання творчих комп’ютерних завдань потребує попереднього ознайомлення учнів із тематикою та суттю проблеми, окреслення термінів виконання, допомоги учневі в пошуку необхідних матеріалів, оцінюванні їх та систематизації, створенні умов для оформлення та подання підготовлених завдань у комп’ютерному варіанті.
Головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення української мови й літератури – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Кількість мультимедійної підтримки уроку словесності може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, він виступає організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
ВідповістиВидалитиВчитися за допомогою ІКТ – цікава і, головне, ефективна річ. Діти зацікавлені, знання подається в системі, кожен учень має змогу реалізувати себе як юного дослідника. Так тримати, колего!!!
ВідповістиВидалитиКожен учитель повинен пам’ятати, що будь-який навчальний процес базується на використанні педагогічних технологій, тому ІКТ мають набути педагогічного змісту. Саме внаслідок використання ІКТ на уроках у кожного педагога збільшується можливість використання наочних матеріалів, також підвищується ефективність роботи учителя і учня. Не треба забувати, що під час використання ІКТ стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом учителя, спрямована на створення електронних навчальних продуктів, а ще змінюється ставлення до комп’ютера, учні починають сприймати його як інструмент для роботи, а не як цікаву іграшку.
ВідповістиВидалитиУроки з використанням ІКТ - цікаві, захоплюючі, Вони залучають до активного навчання учнів з різним рівнем знань, сприяють співпраці вчителя і учня.
ВідповістиВидалитиДякую за досвід.
ВідповістиВидалитиПовністю згодна з тим, що ІКТ допомагають організувати роботу з учнями як з повноправними учасниками і творцями уроку.
Урок української з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу.
Доцільне, методично обгрунтоване використання ІКТ модернізує традиційні методи, прийоми, види навчальної діяльності школярів, допоможе вчителеві розкрити й розвинути творчі здібності, збагатить методичний інструментарій учителя.
Бажаю успіхів!
Творчий підхід до роботи. Проглядається переспектива в усучасненні уроку.
ВідповістиВидалитиТворчих вам успіхів та натхнення!
Дякую за цікавий допис молода колего. Використання новітніх інформаційних технологій на уроках вирішує низку важливих педагогічних завдань: робить процес навчання більш наочним; підвищує об′єктивність оцінювання; створює умови для здійснення індивідуального підходу до навчання; скорочує час перевірки знань.За рахунок впровадження комп'ютерних технологій на уроках є можливість використання додаткового матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок - підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки. Творчих успіхів у Ваших починаннях.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиДякую за цікавий допис молода колего. Використання новітніх інформаційних технологій на уроках вирішує низку важливих педагогічних завдань: робить процес навчання більш наочним; підвищує об′єктивність оцінювання; створює умови для здійснення індивідуального підходу до навчання; скорочує час перевірки знань.За рахунок впровадження комп'ютерних технологій на уроках є можливість використання додаткового матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок - підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки.
ВідповістиВидалити