вівторок, 24 березня 2015 р.


ТЕХНОЛОГІЯ ПРОВЕДЕННЯ ВЕБ-КВЕСТІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ
Галіба Олена Анатоліївна, 
учитель української мови та інформатики 
Ганнівської загальноосвітньої школи 
 І - ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Веб-квест - пошук, предмет пошуків, пошук пригод; попит.
Веб-квест (webquest) в педагогіці - проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету.
Освітній веб-квест-сайт в Інтернет, присвячений певній темі і складається з кількох, пов'язаних єдиною сюжетною лінією розділів, насичених посиланнями на інші ресурси Інтернет.

Web-квести можуть бути короткостроковими і довгостроковими.
1. Короткострокові web-квести, спрямовані на набуття знань і здійснення їх інтеграції в свою систему знань. Робота над ними може займати від одного до трьох сеансів.
Web-квест може стосуватися одного предмета або бути міжпредметних. Дослідники відзначають, що в другому випадку дана робота ефективніша. Розробляються такі веб-квести для максимальної інтеграції Інтернету в різні навчальні предмети на різних рівнях навчання в навчальному процесі. Вони охоплюють окрему проблему, навчальний предмет, тему, можуть бути і міжпредметних.
Важливою умовою успішної роботи в проектній технології квест - уроку є присутність в аудиторії комп'ютерного обладнання з підключенням Інтернет - послуги. Іншою умовою є наявність ПК в учнів, що дозволяє в домашніх умовах продовжувати працювати з навчальними матеріалами.
Структура веб - квесту
Етапи роботи над веб - квестом
За результатами дослідження проблеми формулюються висновки та пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як викладачі, так і учні шляхом обговорення або інтерактивного голосування.
Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію учнів на досягнення найкращих навчальних результатів.
Використання веб - квестів на уроках
Наприклад, вивчення теми "Графічні редактори": група 1 - редактор Paint, група 2 - Corel, 3 група-фотошоп, 4 група - Пікасо, 5 група - програма перегляду зображень і факсів. Так ось деякі креативні учні в 5 групі заробляють балів більше, ніж за фотошоп ...
Значення веб - квестів


Даний вид діяльності був розроблений в 1995 році в державному університеті Сан-Дієго (США) дослідниками Берні Додж і Томом Марч.
2. Довгострокові web-квести спрямовані на розширення і уточнення понять.
По завершенні роботи над довгостроковим web-квестом, учень повинен вміти вести глибокий аналіз отриманих знань, уміти їх трансформувати, володіти матеріалом настільки, щоб зуміти створити завдання для роботи над темою. Робота над довгостроковим web-квестом може тривати від одного тижня до місяця (максимум двох). Визначено такі види завдань для веб-квестів.
·              Переказ - демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
·              Планування та проектування - розробка плану або проекту на основі заданих умов.
·              Самопізнання - будь-які аспекти дослідження особистості.
·              Компіляція - трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
·              Творче завдання - творча робота у певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
·              Аналітична задача - пошук і систематизація інформації.
·              Детектив, головоломка, таємнича історія - висновки на основі суперечливих фактів.
·              Досягнення консенсусу - вироблення рішення по гострій проблемі.
·              Оцінка - обгрунтування певної точки зору.
·              Журналістське розслідування - об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
·              Переконання - схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
·              Наукові дослідження - вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.
Web-квести найкраще підходять для роботи в міні-групах, однак існують і web-квести, призначені для роботи окремих учнів.
·              Вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд усього квесту.
·              Центральне завдання, яке зрозуміло, цікаво і здійснимо. Чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді, прописана проблема, яку потрібно вирішити, визначена позиція, яка повинна бути захищена, і зазначена інша діяльність, яка спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації).
·              Список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді - на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання. Цей список повинен бути анотований.
·              Опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи).
·              Опис критеріїв та параметрів оцінки веб-квесту. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються в веб-квесті.
·              Керівництво до дій (як організувати і представити зібрану інформацію), яке може бути представлене у вигляді напрямних питань, які організовують навчальну роботу (наприклад, пов'язаних з визначенням часових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями по використанню електронних джерел, виставленням "заготовок" веб-сторінок тощо.)
·              Висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками під час самостійної роботи над веб-квестом. Іноді корисно включити на закінчення риторичні запитання, що стимулюють активність учнів продовжити свої досліди в подальшому.
Початковий етап (командний)
Учні знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проектів. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль.Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.
Рольовий етап
Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, відповідно до обраних ролями, виконують завдання. Так як мета роботи не змагальна, то в процесі роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди умінь роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення сайту.
Завдання:
1)     пошук інформації по конкретній темі;
2)     розробка структури сайту чи блогу;
3)     створення матеріалів для сайту чи блогу;
4)      доопрацювання матеріалів для сайту чи блогу.
Заключний етап
Команда працює спільно, під керівництвом педагога, відчуває свою відповідальність за опубліковані в Інтернет результати дослідження.
На уроках інформатики веб-квести можна використовувати для вивчення нового матеріалу: у кожної міні-групи учнів завдання: знайти цікаву інформацію про який-небудь об'єкт, потім представити цю інформацію іншим на аукціоні даних, намагаючись при цьому заробити якомога більше балів.
Веб-квест, використовуючи інформаційні ресурси Інтернет і інтегруючи їх у навчальний процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд практичних завдань:
·              Учасник квесту вчиться виходити за рамки змісту та форм подання навчального матеріалу викладачем.
·              Створює можливість розвитку навичок спілкування Інтернету, тим самим, реалізуючи основну функцію-комунікативну.
·              Веб - квест підтримує навчання на рівні мислення, аналізу, синтезу та оцінки;
·              Учасник квесту отримує додаткову можливість професійної експертизи своїх творчих здібностей та вмінь;
·              Учасник квесту вчиться використовувати інформаційний простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності;
·              Підвищується мотивація студентів до вивчення дисципліни, з одного боку, і до використання комп'ютерних технологій у навчальній діяльності, з іншого.
У процесі роботи над веб-квестом розвивається ряд компетенцій:
·              використання інформаційних технологій для вирішення професійних завдань;
·              самонавчання та самоорганізація;
·              навички командного рішення проблем;
·              вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації.
·              навички публічних виступів;
Робота над веб-квестом вимагає великих витрат часу, проте результати того варті.
Пропоную вашій увазі веб-квест «Безпека дітей в Інтернеті», який я проводила з учнями 8-11 класів (учнів у класах небагато, а необхідно було поділити їх на 5 груп). Перед проведенням цього веб-квесту групою соціологів були розроблені, а потім продіагностовані учні 8-11 класів і проаналізовані результати анкет.
Перед проведенням веб-квесту ми створили тематичний блог «Безпека дітей в Інтернеті», де були розміщені завдання для учасників груп, пам’ятки групам та гіперпосилання на веб-сайти, на яких учні могли взяти необхідну їм інформацію.
Після проведення веб-квесту учні розмістили узагальнені матеріали на сторінках груп у блозі.

7 коментарів:

  1. Матеріал цікавий. Взяла багато корисного для себе.

    ВідповістиВидалити
  2. Саме зараз опрацьовую літературу по веб-квестах, Ваша публікація мені дуже допомогла. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  3. Олено Анатоліївно! Я була присутня на веб-квесті, це спонукало мене застосувати цю технологію в своїй роботі. На сайті нашої школи ви можете оцінити роботу моїх учнів. Вам бажаю натхнення, успіхів, творчих здобутків!

    ВідповістиВидалити
  4. Веб-квест сприяє: пошуку Інтернет інформації, яку доручає учням вчитель, розвитку мислення учнів на стадії аналізу, узагальнення та оцінки інформації, розвитку комп'ютерних навичок учнів і підвищенню їх словникового запасу, заохоченню учнів навчатися незалежно від вчителя, розвитку дослідницьких і творчих здібностей учнів, підвищенню особистісної самооцінки. Дуже цікава форма роботи!

    ВідповістиВидалити
  5. ТЕХНОЛОГІЯ ПРОВЕДЕННЯ ВЕБ-КВЕСТІВ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ Є ЕФЕКТИВНОЮ. ТАК ЯК ЇЇ МОЖНА ПРОВОДИТИ НА УРОКАХ, ТАК І ПРОДОВЖУВАТИ В ДОМАШНІХ УМОВАХ, ЩО СПРИЯЄ РОЗВИТКУ МИСЛЕННЯ.

    ВідповістиВидалити