Баканьова Світлана Валер*янівна,
вчитель початкових класів
Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Сучасне суспільство набуло статусу
інформаційного внаслідок інтенсивного розвитку інформаційно – комунікаційних
технологій (ІКТ), які проникають в усі галузі життя [ 4]. Швидкість, зручність,
продуктивність роботи визнають усі користувачі персональних комп’ютерів (КП) в
різних сферах професійної діяльності. На побутовому рівні ПК є цікавим проведенням вільного часу. Швидкий
розвиток ІКТ виводить людство на вищий рівень інформаційного обміну і відкриває
перспективи розвитку суспільства в цілому.
Поряд з позитивними факторами багато
дослідників наголошують на негативних чинниках, які впливають на здоров’я
користувачів ПК. Особливу увагу привертає проблема впливу комп’ютерно
орієнтованого середовища на здоров’я дітей шкільного віку, оскільки
використання ПК в освітньому просторі починається з 2 класу початкової школи.
Тому використання
здоров’язбережувальних технологій для профілактики негативного впливу
комп’ютерно орієнтованого середовища на користувачів – учнів початкової школи –
є важливим моментом [ 1].
Основні напрямки негативного впливу роботи в комп’ютерно орієнтованому
середовищі на здоров’я дітей
Перший напрямок пов’язаний з необхідністю тривалий час сидіти у
вимушеному положенні, що призводить до проблем зі здоров’ям дітей:
·
опорно –
рухового апарату (порушення постави: скаліоз, кіфоз, кіфоскаліоз; ранній
розвиток остеопорозу; захворювання суглобів);
·
серцево –
судинної системи (погіршення кровообігу в нижніх кінцівках та органах малого
тазу, у верхніх кінцівках; погіршення кровопостачання головного мозку);
·
дихальної
системи (затрудняється екскурсія грудної клітки, що робить дихання поверховим,
виникає стан гіпоксії);
·
ендокринної
системи (порушення обміну речовин).
Другий напрямок негативного впливу на здоров’я дітей при роботі з
комп’ютером пов’язаний з перевантаженням організму –
·
органів
зору («комп’ютерний зоровий синдром», що призводить до погіршення гостроти
зору);
·
нервової
системи (психоемоційне напруження та довготривале навантаження одних і тих
самих центрів головного мозку призводить
до виснаження центральної нервової системи).
Третій напрямок пов’язаний з різночастотними полями, які створює
працюючий комп’ютер, що призводить до:
·
швидкої
втомлюваності користувача комп’ютером;
·
зниження
імунітету;
·
порушення
обміну мікро - , макроелементів;
·
виникнення
новоутворень, в тому числі й злоякісних.
Четвертий напрямок - психологічні
проблеми:
·
залежність
від роботи на комп’ютері;
·
зниження
відчуття розмежування віртуальної реальності від оточуючої дійсності;
·
стреси,
що виникають від роботи з комп’ютером.
Усі ці напрямки взаємопов’язані, бо
організм людини є цілісною системою. Ключовою
причиною прогресування проблем зі здоров’ям є підвищена втомлюваність
користувача ПК. Постійна довготривала втома призводить до виснаження
організму та розвитку описаних вище патологічних станів. В стані втоми
відмічається :
·
зниження
працездатності,
·
розпорошування
уваги,
·
погіршення
пам’яті,
·
допускаються
помилки в роботі.
Шляхи вирішення проблеми впливу комп’ютера на здоров’я дітей:
1.
Дослідники
наголошують на необхідності створення належного
мікроклімату, дотримання вимог до організації робочого місця, технічних
параметрів комп’ютерного устаткування, дотримання вимог до режиму дня.
2.
Рекомендують
впроваджувати в освітній процес здоров’язбережувальні технології:
·
сприятливі
умови навчання дитини в школі (відсутність стресу, адекватність вимог,
адекватність методик навчання і виховання);
·
раціональна
організація навчального процесу (відповідно до вікових, статевих,
індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог);
·
відповідність
навчального й фізичного навантаження віковим можливостям дитини;
·
необхідний
, достатній і раціонально організований руховий режим.
В контексті
здоров’язбережувальних технологій під час роботи за комп’ютером доцільно проводити
відновлювально – профілактичні заняття, спрямовані на:
- корекцію і
профілактику постави;
- зниження впливу на
організм факторів гіпокінезії та гіподинамії;
- зниження напруги
психоемоційної сфери і зорового аналізатора;
- зняття напруги
психоемоційної сфери, поліпшення кровопостачання головного мозку, підвищення
працездатності;
- упередження
застійних явищ в нижніх кінцівках та органах малого тазу, нормалізація роботи
органів травлення [ 2].
Етапи прояву втоми у дітей (по професору Л. Леоновій):
1)
втрата
контролю над собою, що проявляється в неконтрольованих рухах рук та ніг, зміні
виразу обличчя;
2)
втрата
зацікавленості до роботи на комп’ютері: часті відволікання, розмови,
переключення уваги на інші предмети, відмова від продовження роботи;
3)
повна
втома: нахил голови, опора на спинку стільця, підняття ніг, перехід в лежаче
положення;
4)
емоційно
– невротичні реакції: вигуки, істеричний сміх, підскакування, спів.
Також професор Л.
Леонова зазначає різницю між ознаками втоми у дітей інертних і активних. У
інертних дітей буде збільшуватися пасивність, а у активних – підвищуватиметься
рухова активність. Тому вона підкреслює необхідність врахування віку дитини для
визначення терміну роботи за комп’ютером.
Цікаві вправи для очей під час роботи
з комп’ютером – це вправи із зоровими
мітками (розробила М. Степанова). В комп’ютерному класі на стінах, у кутках
підвішуються яскраві зорові мітки (іграшки, картинки). Бажано, щоб вони
складали один ігровий сюжет. Під час мікропауз пропонується дітям простежити за
сюжетом, повільно переводячи погляд з однієї мітки на іншу не повертаючи
голови, а інший сюжет проводиться з повертанням голови. Після роботи з
комп’ютером М. Степанова пропонує провести зорову гімнастику:
·
вправи з
максимальною амплітудою рухів очей,
·
переведення
фіксації зору з близько розташованих предметів на віддалені,
·
вправи
для зняття загальної втоми.
Вправа для зняття напруги в очах [ 5].
Вправа «Пальмінг».
Щільно закрийте очі
руками так, щоб не проникало світло. Намагайтеся побачити чорний колір. Чим
колір чорніший, тим кращий ефект.
Ергономічні вправи (розтягування м’язів, сухожилків, зв’язок):
·
Вправа
«Погляд в небо».
Мета:
зняти напругу в поперековому відділі хребта, профілактика утворення кил між
хребцевих дисків.
Поза:
стоячи, руки на крижі. Повільно відхилитися назад, дивлячись вгору. Повільно
повернутись у вихідне положення.
·
Вправа
«Єгиптянин».
Мета:
зняти напруження в шийному відділі хребта, зміцнити м’язи шиї, профілактика
утворення кил між хребцевих дисків, синдрому зап’ясткового каналу.
Поза:
сидячи або стоячи. Погляд прямо вперед. Натиснути вказівним пальцем на
підборіддя, зробити рух шиєю назад. Затриматися в такому положенні на 5 секунд.
·
Вправа
«Абракадабра».
Мета:
підсилити постачання крові до кистей рук, профілактика синдрому зап’ясткового
каналу.
Поза:
сидячи, руки лежать на підлокітниках долонями вниз. «Абра» - повільно стиснути
долоні в кулаки, «Кадабра» - повільно розтиснути кулаки Вправу повторити 10
разів.
Багато дослідників
пропонують різні здоров’язбережувальні технології, які дозволять безпечно
використовувати ПК і жити в сучасному світі та в сучасному ритмі без шкідливих
наслідків для здоров’я. Ефективне впровадження здоров’язбережувальних
технологій та створення оптимальних умов роботи в комп’ютерному орієнтованому
середовищі повинно вирішуватися на державному рівні.
Проблеми впливу ПК на
здоров’я людей та шляхи їх вирішення потребують подальшого вирішення.
Література:
1. Антонець М.
Проблема охорони здоров’я школярів у педагогічній спадщині Василя
Сухомлинського. Ж – л «Початкова школа», № 9, 2012, с. 10 – 13.
2. Данилив Г. Е. Использование
информационно – коммуникационных технологий в начальной школе. Ж – л «Початкове навчання та виховання», № 12,
2013, с. 2 – 15.
3. Інтерактивні
методи навчання в практиці роботи початкової школи. 8 – е видання. Х.:
Видавнича група «Основа», 2010.
4. Морзе Н. В. Основа
інформаційно – комунікаційних технологій. К.: Видавнича група BHV, 2008, 350 с.
5. Інтернет –
ресурси.
Автор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиВ навчально-виховному процесі діапазон використання комп'ютера дуже великий: від тестування учнів до обліку їхніх особистісних інтересів і можливостей. Комп'ютер є потужним засобом підвищення рівня навчання. Щоб урок був цікавим, сучасним, результативним , по справжньому творчий учитель застосовує інноваційні технології, зокрема комп'ютерну техніку. А Ви, Світлано Валер'янівно, чітко усвідомлюєте, що використовуючи комп'ютер, учитель повинен сам дотримуватися певних правил роботи з ним і навчати цього своїх вихованців. Дотримання режимно-гігієнічних та безпечних правил користування мультимедійних засобів обов'язково дадуть позитивні результати для навчання, виховання і збереження здоров'я учнів.
ВідповістиВидалитиПриємно з Вас брати приклад, застосовувати методи та прийоми Вашої роботи у своїй педагогічній діяльності. Вам - успіхів!
Дійсно, інформаційна насиченість не тільки змінила світ, а й створила нові проблеми, які не були передбачені.
ВідповістиВидалитиДійсно, поряд з великим плюсом використання комп'ютера є і великий мінус - це здоров'я наших дітей (та і наше теж). Час при роботі за комп'ютером спливає дуже швидко і непомітно. І як з цим боротися?
ВідповістиВидалитиЧітко подано етапи прояву втоми у дітей під час роботи із застосуванням ІКТ. Особливо цінною є інформація щодо розмежевання її проявів у інертних та активних дітей. Зацікавили вправи із зоровими мітками для зняття втоми.
ВідповістиВидалити