вівторок, 24 березня 2015 р.

РЕАЛІЗАЦІЯ ЗДОРОВ*ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНИХ ТЕХНОЛОГІЙ     В КОМПЮТЕРНО ОРІЄНТОВАНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Баканьова Світлана Валер*янівна,
 вчитель початкових класів  
Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи
 І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Сучасне суспільство набуло статусу інформаційного внаслідок інтенсивного розвитку інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ), які проникають в усі галузі життя [ 4]. Швидкість, зручність, продуктивність роботи визнають усі користувачі персональних комп’ютерів (КП) в різних сферах професійної діяльності. На побутовому рівні ПК є  цікавим проведенням вільного часу. Швидкий розвиток ІКТ виводить людство на вищий рівень інформаційного обміну і відкриває перспективи розвитку суспільства в цілому.



         Поряд з позитивними факторами багато дослідників наголошують на негативних чинниках, які впливають на здоров’я користувачів ПК. Особливу увагу привертає проблема впливу комп’ютерно орієнтованого середовища на здоров’я дітей шкільного віку, оскільки використання ПК в освітньому просторі починається з 2 класу початкової школи.
         Тому використання здоров’язбережувальних технологій для профілактики негативного впливу комп’ютерно орієнтованого середовища на користувачів – учнів початкової школи – є важливим моментом [ 1].

Основні напрямки негативного впливу роботи в комп’ютерно орієнтованому середовищі на здоров’я дітей
Перший напрямок пов’язаний з необхідністю тривалий час сидіти у вимушеному положенні, що призводить до проблем зі здоров’ям дітей:
·        опорно – рухового апарату (порушення постави: скаліоз, кіфоз, кіфоскаліоз; ранній розвиток остеопорозу; захворювання суглобів);
·        серцево – судинної системи (погіршення кровообігу в нижніх кінцівках та органах малого тазу, у верхніх кінцівках; погіршення кровопостачання головного мозку);
·        дихальної системи (затрудняється екскурсія грудної клітки, що робить дихання поверховим, виникає стан гіпоксії);
·        ендокринної системи (порушення обміну речовин).
Другий напрямок негативного впливу на здоров’я дітей при роботі з комп’ютером пов’язаний з перевантаженням організму –
·        органів зору («комп’ютерний зоровий синдром», що призводить до погіршення гостроти зору);
·        нервової системи (психоемоційне напруження та довготривале навантаження одних і тих самих центрів головного мозку  призводить до виснаження центральної нервової системи).
Третій напрямок пов’язаний з різночастотними полями, які створює працюючий комп’ютер, що призводить до:
·        швидкої втомлюваності користувача комп’ютером;
·        зниження імунітету;
·        порушення обміну мікро - , макроелементів;
·        виникнення новоутворень, в тому числі й злоякісних.
Четвертий напрямок  - психологічні проблеми:
·        залежність від роботи на комп’ютері;
·        зниження відчуття розмежування віртуальної реальності від оточуючої дійсності;
·        стреси, що виникають від роботи з комп’ютером.
         Усі ці напрямки взаємопов’язані, бо організм людини є цілісною системою. Ключовою причиною прогресування проблем зі здоров’ям є підвищена втомлюваність користувача ПК. Постійна довготривала втома призводить до виснаження організму та розвитку описаних вище патологічних станів. В стані втоми відмічається :
·        зниження працездатності,
·        розпорошування уваги,
·        погіршення пам’яті,
·        допускаються помилки в роботі.
Шляхи вирішення проблеми впливу комп’ютера на здоров’я дітей:
1.     Дослідники наголошують на необхідності створення належного мікроклімату, дотримання вимог до організації робочого місця, технічних параметрів комп’ютерного устаткування, дотримання вимог до режиму дня.
2.     Рекомендують впроваджувати в освітній процес здоров’язбережувальні технології:
·        сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресу, адекватність вимог, адекватність методик навчання і виховання);
·        раціональна організація навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог);
·        відповідність навчального й фізичного навантаження віковим можливостям дитини;
·        необхідний , достатній і раціонально організований руховий режим.


В контексті здоров’язбережувальних технологій під час роботи за комп’ютером доцільно проводити відновлювально – профілактичні заняття, спрямовані на:
- корекцію і профілактику постави;
- зниження впливу на організм факторів гіпокінезії та гіподинамії;
- зниження напруги психоемоційної сфери і зорового аналізатора;
- зняття напруги психоемоційної сфери, поліпшення кровопостачання головного мозку, підвищення працездатності;
- упередження застійних явищ в нижніх кінцівках та органах малого тазу, нормалізація роботи органів травлення [ 2].  

Етапи прояву втоми у дітей (по професору Л. Леоновій):
1)     втрата контролю над собою, що проявляється в неконтрольованих рухах рук та ніг, зміні виразу обличчя;
2)     втрата зацікавленості до роботи на комп’ютері: часті відволікання, розмови, переключення уваги на інші предмети, відмова від продовження роботи;
3)     повна втома: нахил голови, опора на спинку стільця, підняття ніг, перехід в лежаче положення;
4)     емоційно – невротичні реакції: вигуки, істеричний сміх, підскакування, спів.
Також професор Л. Леонова зазначає різницю між ознаками втоми у дітей інертних і активних. У інертних дітей буде збільшуватися пасивність, а у активних – підвищуватиметься рухова активність. Тому вона підкреслює необхідність врахування віку дитини для визначення терміну роботи за комп’ютером.
         Цікаві вправи для очей під час роботи з комп’ютером – це вправи із зоровими мітками (розробила М. Степанова). В комп’ютерному класі на стінах, у кутках підвішуються яскраві зорові мітки (іграшки, картинки). Бажано, щоб вони складали один ігровий сюжет. Під час мікропауз пропонується дітям простежити за сюжетом, повільно переводячи погляд з однієї мітки на іншу не повертаючи голови, а інший сюжет проводиться з повертанням голови. Після роботи з комп’ютером М. Степанова пропонує провести зорову гімнастику:
·        вправи з максимальною амплітудою рухів очей,
·        переведення фіксації зору з близько розташованих предметів на віддалені,
·        вправи для зняття загальної втоми.
Вправа для зняття напруги в очах [ 5].
Вправа «Пальмінг».
Щільно закрийте очі руками так, щоб не проникало світло. Намагайтеся побачити чорний колір. Чим колір чорніший, тим кращий ефект.
Ергономічні вправи (розтягування м’язів, сухожилків, зв’язок):
·        Вправа «Погляд в небо».
Мета: зняти напругу в поперековому відділі хребта, профілактика утворення кил між хребцевих дисків.
Поза: стоячи, руки на крижі. Повільно відхилитися назад, дивлячись вгору. Повільно повернутись у вихідне положення.
·        Вправа «Єгиптянин».
Мета: зняти напруження в шийному відділі хребта, зміцнити м’язи шиї, профілактика утворення кил між хребцевих дисків, синдрому зап’ясткового каналу.
Поза: сидячи або стоячи. Погляд прямо вперед. Натиснути вказівним пальцем на підборіддя, зробити рух шиєю назад. Затриматися в такому положенні на 5 секунд.


·        Вправа «Абракадабра».
Мета: підсилити постачання крові до кистей рук, профілактика синдрому зап’ясткового каналу.
Поза: сидячи, руки лежать на підлокітниках долонями вниз. «Абра» - повільно стиснути долоні в кулаки, «Кадабра» - повільно розтиснути кулаки Вправу повторити 10 разів.

         Багато дослідників пропонують різні здоров’язбережувальні технології, які дозволять безпечно використовувати ПК і жити в сучасному світі та в сучасному ритмі без шкідливих наслідків для здоров’я. Ефективне впровадження здоров’язбережувальних технологій та створення оптимальних умов роботи в комп’ютерному орієнтованому середовищі повинно вирішуватися на державному рівні.
         Проблеми впливу ПК на здоров’я людей та шляхи їх вирішення потребують подальшого вирішення.

Література:
1. Антонець М. Проблема охорони здоров’я школярів у педагогічній спадщині Василя Сухомлинського. Ж – л «Початкова школа», № 9, 2012, с. 10 – 13.
2. Данилив Г. Е. Использование информационно – коммуникационных технологий в начальной школе. Ж – л «Початкове навчання та виховання», № 12, 2013, с. 2 – 15.
3. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. 8 – е видання. Х.: Видавнича група «Основа», 2010.
4. Морзе Н. В. Основа інформаційно – комунікаційних технологій. К.: Видавнича група BHV, 2008, 350 с.
5. Інтернет – ресурси.

   

6 коментарів:

  1. В навчально-виховному процесі діапазон використання комп'ютера дуже великий: від тестування учнів до обліку їхніх особистісних інтересів і можливостей. Комп'ютер є потужним засобом підвищення рівня навчання. Щоб урок був цікавим, сучасним, результативним , по справжньому творчий учитель застосовує інноваційні технології, зокрема комп'ютерну техніку. А Ви, Світлано Валер'янівно, чітко усвідомлюєте, що використовуючи комп'ютер, учитель повинен сам дотримуватися певних правил роботи з ним і навчати цього своїх вихованців. Дотримання режимно-гігієнічних та безпечних правил користування мультимедійних засобів обов'язково дадуть позитивні результати для навчання, виховання і збереження здоров'я учнів.
    Приємно з Вас брати приклад, застосовувати методи та прийоми Вашої роботи у своїй педагогічній діяльності. Вам - успіхів!

    ВідповістиВидалити
  2. Дійсно, інформаційна насиченість не тільки змінила світ, а й створила нові проблеми, які не були передбачені.

    ВідповістиВидалити
  3. Дійсно, поряд з великим плюсом використання комп'ютера є і великий мінус - це здоров'я наших дітей (та і наше теж). Час при роботі за комп'ютером спливає дуже швидко і непомітно. І як з цим боротися?

    ВідповістиВидалити
  4. Чітко подано етапи прояву втоми у дітей під час роботи із застосуванням ІКТ. Особливо цінною є інформація щодо розмежевання її проявів у інертних та активних дітей. Зацікавили вправи із зоровими мітками для зняття втоми.

    ВідповістиВидалити