вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Алєксєйчик Ольга Олексіївна,
вчитель початкових класів
Червонокостянтинівської ЗШ І – ІІІ ступенів
 Петрівської районної ради

         На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною складовою життя людини. Генеральний директор компанії «Майкрософт Україна» В. Лановенко стверджує, що «у сучасному суспільстві інформаційні технології перестали бути окремою обмеженою сферою економіки і бізнесу. Вони витупають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного товариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу».

         Висвітлення проблем, пов'язаних із використанням сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, розкрито в роботах вітчизняних та російських дослідників М.М. Левшина., М.І. Жалдака, Ф.М. Ривкінд, М.К. Гольцмена, Н.В. Макарової, В.І. Варченко, Л.М. Фуксон; зарубіжних дослідників Д.Г. Клементса, К. Хохмана, Т. Оппенхеймера, С. Пейперта та інших.
         Можливості  сучасного  уроку  й  системи освіти  загалом  значно  розширюються  завдяки використанню  мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. Сьогодні  перед  педагогами  стоїть  важливе  завдання  - виховати  та  підготувати  молодь, здатну  активно  включатися  в  якісно  новий  етап розвитку  сучасного  суспільства, пов’язаний  з  інформацією. Нині  дитина  опановує комп’ютер  раніше, ніж  навчається  грамотно  писати чи  критично  читати.
         Саме використання  ІКТ  дає  нам можливість  змінити  зміст  освіти  та сприяє :
·       кращому  сприйняттю й  засвоєнню  дітьми  навчального  матеріалу;
·       зростанню  інтересу  до  пізнання;
·       індивідуалізацію  навчання;
·       розвитку  творчих  здібностей  учнів;
·       скороченню  видів  роботи, що стомлюють дітей;
·       використанню  різних  аудіовізуальних  засобів (музики, графіки, анімації) для  збагачення  змісту  і  посилення  мотивації  навчання;
·       більш  динамічній  подачі  матеріалу;
·       формуванню  в  учнів адекватної самооцінки  та  створенню  умов  для  самостійної  роботи;
·       самоосвіті  й  самовдосконаленню  особистості  учня  й учителя;
·       засвоєння  і учнями, і учителями  нових  важливих  знань, умінь, навичок.
         До того ж  ІКТ  використовують  в усіх видах  урочної  й позаурочної  діяльності, при цьому розширюючи  можливості  навчально-виховного процесу, забезпечуючи  нові шляхи подачі  інформації, даючи  можливість для  випробовування  власних  ідей  і  проектів,  для вивчення й  викладання  предметів  у початкових  класах (математики, української мови, читання та ін.).
         Чільне місце у практиці роботи вчителя займають створення та практичне використання комп’ютерних презентацій. Практикою доведено, що використовувати презентації доцільніше на уроці математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним  матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках української мови – під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо; на уроках читання -  під час різних видів  словникової  роботи, розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні; на уроках «Я у світі» - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт тощо.
         Але слід пам’ятати, що  презентації – це  лише  інструмент (один  із багатьох  інших інструментів вчителя на уроці), а тому недоцільно презентацію робити важливішою за урок, штучно  «підганяти» весь урок під презентацію.
         Структура уроку  при цьому не повинна  принципово  змінюватися. В уроці  із презентацією, як і в будь-якому  іншому, мають  бути наявні  всі основні етапи, змінюватися може  лише їх тривалість. Презентації  використовують  на різних етапах уроку: актуалізації знань, перевірки домашнього  завдання, ознайомлення з новим матеріалом, закріплення, узагальнення та систематизації знань. Досвідчені  вчителі, які вже звикли  до використання  презентацій, впевнилися, що  на таких  уроках  доцільно  збільшити  час  на проведення  етапу  мотивації, адже  завдяки презентації  можна  збільшити  його пізнавальне  навантаження. А, як відомо, правильно мотивовані  учні легше й  з  більшою  охотою  здобувають  знання, прагнуть до творчої  діяльності.
         Використання  презентацій  допомагає  урізноманітнити   й  етап  актуалізації знань, адже запитання  можна  ілюструвати  графічними  об’єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька  слайдів із  попередніх  уроків, з кросвордами, ребусами тощо. На етапі  пояснення нового матеріалу  можна  використовувати  фото-, аудіо-, відео фрагменти, гіперпосилання   для  зміни  послідовності  показу, що дає  вчителю  змогу на свій розсуд  змінювати  хід бесіди, акцентувати  увагу  на  найскладніших  моментах  уроку  залежно  від сприйняття  матеріалу  учнями  і від ситуації  на уроці. На слайдах  доцільно  подати  лише основні  думки, визначення, дати і назви подій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відео фрагменти тощо.  
         Доведено, що при активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення. Так, вже у початковій ланці вони допомагають дитині побачити своїми очима незвичайний і різноманітний світ рослин і тварин, наповнити клас звуками лісу, дзюрчанням струмка, що дозволяє перенестися в лоно природи. Якщо учень  побачить рух Землі навколо Сонця, рух Сонячної системи, то йому буде легше уявити принципи роботи об'єктів.
       Також застосування нових інформаційних технологій у традиційному початковому навчанні дозволяє диференціювати процес навчання молодших школярів з урахуванням їх індивідуальних особливостей, дає можливість творчо працює вчителю розширити спектр способів пред'явлення навчальної інформації, дозволяє здійснювати гнучке управління навчальним процесом, є соціально значущим і актуальним.
         Демонстраційний матеріал, досліди, ігрові завдання, тести, поміщені на дисках, допомагають урізноманітнити під час уроків види діяльності дітей, перевірити суму отриманих знань, дає можливість дитині самостійно працювати на комп'ютері.
         Підготовка до уроків з використанням інформаційних технологій вимагає більшого часу, ніж звичайний урок, але це не можна назвати недоліком, так як дані уроки значно ефективніше звичайних. Як показує практика, з усіх існуючих технічних засобів навчання комп'ютер найбільш повно задовольняє дидактичним вимогам, оскільки володіє цілим рядом додаткових можливостей, що дозволяють управляти процесом навчання, максимально адаптувати його до індивідуальних особливостей учнів.
         Грамотне використання будь-яких засобів інформаційних технологій на уроках тягне за собою розвиток особистості дитини: інтелекту, пам'яті, уваги і т.д. Використання інформаційних технологій на уроці є потужним мотиваційним стимулом. Але в той же час, необхідно розуміти, що збільшення часу безпосередньої роботи за комп'ютером молодшого школяра ініціює низку негативних наслідків: перезбудження нервової системи, втому очей, статистичне напруження м'язів спини і шиї, загальну стомлюваність організму. Тому, якою б привабливою не була навчальної діяльність з використанням комп'ютера на уроці, необхідно суворо дотримуватися встановлених санітарних норм.

Література :
         1. М.Кітаєва. Використання  мультимедійних  технологій / Початкова освіта, №38, 2011, ст.7.
         2.Н.Петлюшенко. Упровадження  комп’ютерних технологій у початковій  школі./ Початкове навчання і виховання, №1, 2012, ст.12.
         3.Ротаєнко П.А. Комп’ютерна мультимедія як засіб навчання / П.А.Ротаєнко, Н.І. Самойленко, Ю.О.Дорошенко // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи : зб. наук. праць; ред. кол.: Л.І.Даниленко – К. : Логос, 2000. – С. 175 – 180.
         4.Шакотько В.В. Методика використання ІКТ в початковій школі: Навч.-метод. посіб. - К–: Комп’ютер, 2008.

12 коментарів:

  1. Урок - це основна форма роботи, яка допомагає організувати навчальний процес та досягти поставлених цілей (навчальних, розвивальних, виховних). Яким буде урок, як діти будуть сприймати матеріал - залежить від вибору методів та форм роботи на уроці. Інформаційні технології допомагають організувати урок так, що діти відчувають потребу в цих знаннях, необхідність застосування на практиці. Урок з комп'ютерною підтримкою урізноманітнює процес засвоєння матеріалу . дає змогу дитині задіяти всі рецептори на уроці для ефективного запам'ятовування матеріалу. Учні хочуть, щоб урок був цікавим, "легким" у сприйнятті, зрозумілим. Саме ІКТ робить його таким.
    Успіхів всім у нелегкій педагогічній праці!

    ВідповістиВидалити
  2. Я впевнена, що факт того, що дитина раніше опановує комп'ютер, ніж читання та письмо, Ольга Олексіївна використовує у своїй практиці з користю для себе та своїх вихованців. Фахівець, який прагне ще більшого, ніж має, невтомний трудар на педагогічній ниві, що пожинає гарні плоди свого врожаю. Так тримати, дорога і шанована багатьма колего!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за цікаву інформацію. Згодна з автором, що використання будь-яких засобів ІКТ на уроках сприяє розвитку особистості дитини. Використання інформаційних технологій на уроці є потужним мотиваційним стимулом.

    ВідповістиВидалити
  4. Цікавий та корисний матеріал. Погоджуюся, що завдяки використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів, що так необхідно в сучасному світі.

    ВідповістиВидалити
  5. Чим саме презентація може допомогти? По-перше, інформативна і добре ілюстрована презентація - це завжди підказка перед очима. В неї можна сміливо заглядати, адже це не шпаргалка. І знайти у ній необхідну відповідь значно легше, аніж шукати її у незнайомому тексті. По-друге, використання презентації додає більшої солідності вчителю, є всі шанси виділитись та показати себе с позитивної сторони. Гарні матеріали завжди можуть захопити і зацікавити.

    ВідповістиВидалити
  6. Ольга Олексіївна вірно зазначила, що при активному використанні ІКТ досягаються загальні цілі освіти, легше формуються компетенції в області комунікації: вміння збирати факти, їх зіставляти, організовувати, висловлювати свої думки на папері і усно, логічно міркувати, слухати і розуміти усну та письмову мову, відкривати щось нове, робити вибір і приймати рішення. Так, вже у початковій ланці вони допомагають дитині побачити своїми очима незвичайний і різноманітний світ рослин і тварин, наповнити клас звуками лісу, дзюрчанням струмка, що дозволяє перенестися в лоно природи, чи зробити віртуальну подорож до якоїсь країни, музею.

    ВідповістиВидалити
  7. Учні, в яких краще розвинена зорова пам'ять, на уроках з використанням презентацій краще засвоюють матеріал, швидше запам'ятовують правила та нову інформацію. Успіхів Вам, Ольго Олексіївно, в подальшому опануванні комп'ютерної грамотності!

    ВідповістиВидалити
  8. У доступній формі аргументовано застосування презентації як інструменту вчителя. Відслідковується робота вчителя у застосуванні ІКТ, надано конкретні поради на основі власного творчого досвіду.

    ВідповістиВидалити