вівторок, 24 березня 2015 р.


ОСОБЛИВОСТІ  ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ

Баранько Тетяна Валентинівна,
учитель історії Іскрівської
загальноосвітньої школиІ - ІІІ ступенів
Петрівської районної ради
Анотація: Даний матеріал містить узагальнений досвід роботи з використання можливостей комп'ютера під час вивчення історії в Іскрівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів.
 Сьогодні інформаційні технології стали невід’ємною частиною сучасного світу, вони значною мірою визначають подальший економічний та суспільний розвиток людства. У цих умовах революційних змін вимагає й система навчання. Звідси можна сказати, що актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет. Вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання.
     Використання ІКТ у навчально-виховному процесі дозволяє перейти від навчання, в основі якого – інформація, почута з вуст вчителя або прочитана в підручнику, до навчання через сприйняття інформації з електронних ресурсів, Інтернету, навколишнього середовища тощо. На  будь-якому уроці вчитель, оперуючи різноманітними цифровими навчальними ресурсами, може організувати дослідницьку діяльність учнів, зорієнтувати в індивідуальному пошуку інформації, навчити оцінювати надійність різних інформаційних джерел, створювати власні електронні продукти (малюнки, мультимедійні презентації, електронні моделі).
     Замість насичення пам'яті дитини значним обсягом знань набагато важливіше навчити її знаходити, користуватися та застосовувати їх на практиці. Завдяки використанню ІКТ діти працюють в індивідуальному темпі, що створює ситуацію успіху для кожного учня, процес здобуття знань мотивує до навчання.
     Провідною метою застосування ІКТ на уроці історії є досягнення більш глибокого осмислення навчального історичного матеріалу, образне сприйняття, посилення емоційного впливу історії на особистість учня, його «занурення» в досліджувану епоху. Це відбувається за рахунок використання карт, схем, навчальних картин, відео- та аудіокоментарів, представлених в електронному варіанті.
     Внаслідок використання ІКТ на уроці історії:
·        збільшується можливість використання наочних матеріалів на уроці;
·        підвищується ефективність праці на уроці і учня, і вчителя;
·        встановлюються міжпредметні зв'язки з основами інформатики;
·        стає можливою організація проектної діяльності учнів під керівництвом вчителя історії, спрямована на створення електронних навчальних продуктів;
·        змінюються на краще стосунки вчителя з учнями, особливо з тими, хто цікавиться комп'ютерами: вони починають бачити в учителеві «споріднену душу»;
·        змінюється ставлення до комп'ютера: учні починають сприймати його як інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності, а не як цікаву іграшку.
     Отже, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше розвинути і примножити природні здібності учнів і педагогів. Використання ІКТ у навчанні історії зумовлює появу нових навчальних цілей та необхідність оновлення змісту історичної освіти. ІКТ дозволяють досягти високих результатів навчальної діяльності, забезпечити для кожного учня формування і розвиток власного освітнього шляху.
     Під час підготовки до уроку вчитель має визначитися: «Чи треба використовувати комп'ютер на цьому уроці? На якому саме етапі уроку використання комп'ютера буде найбільш доцільним?» [3, с.13].
     Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах навчального процесу: при поясненні нового матеріалу, узагальненні, повторенні, перевірці та корекції знань, умінь, навичок школярів. При цьому комп'ютер, як інструмент в руках вчителя, може виконувати наступні функції:
·        джерела навчальної інформації;
·        наочного посібника;  тренажера;  
·        засобу діагностики і контролю; 
·        засобу підготовки та зберігання навчального матеріалу; 
·        обчислювальної машини та програвача [3, с.14].
     У своїй педагогічній діяльності використовую комп'ютер на різних етапах уроку. Але, як показує досвід, на уроці історії доцільніше застосовувати його при сприйнятті й засвоєнні учнями навчального матеріалу, закріпленні отриманих знань і на уроці-контролю.
Інформаційні технології на уроках історії використовую в наступних варіантах:
1. Найпоширеніший вид – мультимедійні презентації. Підготовка презентацій – серйозний, творчий процес, кожен елемент якого має бути продуманий і осмислений з точки зору сприйняття учня. На підготовку однієї презентації до конкретного уроку з використанням засобів анімації, графіки, фрагментів тих же мультимедійних енциклопедій витрачається близько 3 годин. Програма Power Point дає можливість використовувати на уроці карти, малюнки, портрети історичних діячів, відеофрагменти, діаграми. Суттєвою допомогою для вчителя історії стали електронні конструктори уроків історії (всесвітня історія та історія України 5-7 класи).
2. Також у своїй педагогічній діяльності використовую навчально-методичні комплекти. Власний досвід підтверджує, що на таких уроках навчальний матеріал засвоюється набагато ефективніше, ніж на традиційному уроку.
3. Для більш глибокого засвоєння матеріалу і контролю знань використовую різного роду тести. Це можуть бути як тести, складені вчителем у програмах Word або Power Point, або готові варіанти тестів, яких дуже багато зараз у мережі Інтернет. Тести можуть бути у вигляді завдань і кількох відповідей, з яких потрібно вибрати правильний. Вони можуть бути представлені у вигляді малюнків, зображень, фотографій. Способи роботи з тестами різноманітні: фронтальне опитування, індивідуальне опитування, самостійне виконання тестів, після чого на екран виводяться правильні відповіді.
4. У позакласній діяльності та на уроках узагальнення, систематизації знань, умінь і навичок використовую різні вікторини.
5. Іноді на уроках працюємо з кросвордами, які складаю сама або учні вдома, можу використовувати готові форми. Частіше робота з кросвордами ведеться на інтерактивній дошці, оскільки такий вид роботи є найбільш ефективним, тому що учні безпосередньо задіяні в даному виді діяльності.
Улюбленим заняттям учнів є складання пазлів на історичну тематику. Це дає можливість знайомити учнів із творами мистецтва, архітектури, скульптури.        
Дуже багато практичних завдань на уроках історії ми виконуємо спільно з учнями. І тут маю невичерпну різноманітність роботи. Всі типи завдань, що використовуються мною, можна умовно розділити на 5 груп:
 1. «Робота з малюнками»
 2. «Кросворд»
 3. «Вставте слово»
 4. «Імена»
 5. «Співвіднесіть»
     На уроці даю класу з будь-якої групи завдання і прошу учнів, вставити пропущене слово, відзначити щось на контурній карті, розгадати кросворд, співвіднести дати і події, і т.д. Учням дуже подобається працювати безпосередньо з ПК. Вчитися стає цікаво і захоплююче.
     Звичайно, не можна сказати впевнено, що результати навчання учнів відразу підвищаться завдяки роботі з ПК, але мої спостереження показали, що учні стали більше цікавитися тим, що відбувається на уроці. Вони активно обговорюють нові теми, прагнуть взяти участь у роботі, швидше запам'ятовують матеріал.
     Таким чином, використання ІКТ допомагає забезпечити стійку мотивацію в учнів щодо отримання знань, підвищити їх пізнавальну активність. Ці спостереження відносяться і до нових комп'ютерних технологій в цілому.

Використані джерела

1. Булах І. Є., Мруга М. Р. Створюємо якісний тест : навч. посіб. — К. : Майстер-клас, 2006. — 187 c.
2. Дементієвська Н. П. Стратегії розвитку навичок критичного мислення в учнів при оцінюванні ресурсів Інтернету.[Електронний ресурс] Режим доступу: http:// www.scribd.com
3. Десятов Д.Л. Методика використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні історії. – 2011. – 106 с.
4. Жаріков В. З досвіду використання мультимедійних технологій на уроках історії // Історія України. — 2010. — № 9. — С. 13-15.
5. Карташова Л. А. Формування ІТ-готовності як нової якісної характеристики учителя суспільно-гуманітарних дисциплін // [Електронний ресурс] Режим доступу: www.knlu.kiev.ua
6. Худобець О. Новітні інформаційні технології: навчити учителя // Історія України. — 2006. — № 17. — С. 18-22.


7 коментарів:

  1. Мотивація у навчанні дуже важлива, а якщо вона ще й підтримана застосуванням ІКТ, то буде і результативною. Діти вчать предмет, якщо він їм цікавий і ми повинні зробити все, щоб зацікавити учня.

    ВідповістиВидалити
  2. Крамаренко В.В.
    Дійсно, завдяки поєднанню традиційних педагогічних технологій та ІКТ вдається значно ефективніше розвинути і примножити природні здібності учнів і педагогів. Використання ІКТ у навчанні історії зумовлює появу нових навчальних цілей та необхідність оновлення змісту історичної освіти. ІКТ дозволяють досягти високих результатів навчальної діяльності, забезпечити для кожного учня формування і розвиток власного освітнього шляху.

    ВідповістиВидалити
  3. Як показує досвід, на уроках історії доцільніше застосовувати ІКТ при сприйнятті й засвоєнні учнями навчального матеріалу,

    ВідповістиВидалити
  4. Підтримую думку, що використовуючи ІКТ навчальний матеріал засвоюється набагато ефективніше, ніж на традиційному уроці.

    ВідповістиВидалити
  5. Підтримую Вашу думку, що використання ІКТ дає змогу вчителю краще подати матеріал, зробити його більш цікавим.

    ВідповістиВидалити
  6. Для сучасної освіти є актуальною проблема створення та впровадження в навчальних закладах таких нових педагогічних та інформаційних технологій, які б забезпечували ефективне засвоєння учнями знань, умінь і навичок. Тетяна Валентинівна, витель,що актино втілює в життя нові можливості ІКТ. Натхнення, успіхів, творчих злетів, перемог!

    ВідповістиВидалити
  7. Підтримую думку, що використовуючи ІКТ навчальний матеріал засвоюється набагато ефективніше, ніж на традиційному уроці.Та поряд з цим хочу звернути увагу на те, що програмного забезпечення, придатного для систематичного використання у процесі навчання предметам гуманітарного циклу, в Україні недостатньо. Необхідно відзначити, що комп’ютерна підтримка підручника, як засобу посилення функціональності змісту і забезпечення мотивації навчання, є вкрай необхідною на сьогоднішній день.

    ВідповістиВидалити