вівторок, 24 березня 2015 р.


ЗАСТОСУВАННЯ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ  
ДЛЯ АКТИВІЗАЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Погорєла Т.М. заступник директора
з навчально-виховної роботи Володимирівської
загальноосвітньої  школи І-ІІІ ступенів

Анотація.  Інноваційні педагогічні технології стають типовим явищем освітянської практики, а готовність до їх застосування - вимогою до усіх педагогів. Актуальність цього питання обумовлюється змістом сучасної реформи загальноосвітньої школи.  
Застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу, активізації пізнавальної діяльності на уроках. Інформаційні технології на уроках в початковій школі не просте випробування і для вчителя. По-перше, воно вимагає певного рівня обізнаності педагога в можливостях комп’ютера. Активна індивідуальна робота учнів вимагає від педагога значної уваги і організованості з контролю за результатами такої діяльності та відповідної організації навчального процесу.  


     До школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Неможливо уявити собі сучасну успішну людину, яка б не володіла комп’ютером. Школа має готувати майбутнє покоління відповідно до вимог часу. Інформаційні технології стають потужним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі. Застосування комп’ютерних технологій не лише допомагає уникнути в процесі навчання буденності, допомагає унаочнити нові поняття, підтримує інтерес до навчання, але й завжди носить творчий характер як для вчителя, так і для учнів.
Якщо говорити про початкову школу, впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є  доцільним і перспективним.
       Дитина приходить до школи у 6-7 років. Вона має необхідний для навчання рівень психічного розвитку, що характеризується  розвиненою пам’яттю, гостротою і свіжістю сприйняття, допитливістю, яскравістю уяви, умінням керувати увагою тощо. З приходом дитини до школи різко змінюється не тільки уклад її життя, але й соціальний статус, ігрова діяльність відходить на другий план, провідною стає діяльність навчальна. Головним обов’язком стає навчання    серйозна і важка справа, яка вимагає від молодшого школяра великих вольових зусиль.  На жаль, інтерес до навчальної діяльності в дитини поступово починає знижуватися.
     Найбільш ефективними засобами залучення дитини в процес творчості на уроці є:
ü    ігрова діяльність;
ü    створення позитивних емоційних ситуацій;
ü    робота в парах;
ü    проблемне навчання.
     У початковій школі неможливо провести урок без залучення засобів наочності. Часто виникають проблеми, де знайти потрібний матеріал і як краще його продемонструвати? На допомогу прийшов комп'ютер.
           Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером, а невдалий хід гри внаслідок пробілів у знаннях спонукує частину з них звертатися за допомогою до вчителя або самостійно отримувати знання у процесі гри. З іншого боку, цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності й знання дитини, зрозуміти його, шукати нові, нетрадиційні форми й методи навчання.
         Особливістю навчального процесу із застосуванням інформаційних технологій є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, стимулюючого активність, ініціативу, самостійність.
         Використання ІКТ дозволяє розширити рамки підручника.
          Таким чином, праця, витрачена на управління пізнавальною діяльністю за допомогою засобів ІКТ виправдовує себе у всіх відносинах:
- підвищує якість знань;
- просуває дитини в загальному розвитку;
- допомагає подолати труднощі;
- вносить радість у життя дитини;
- дозволяє вести навчання в зоні найближчого розвитку;
- створює сприятливі умови для кращого взаєморозуміння вчителя і
учнів та їх співпраці в навчальному процесі.
Інформаційно-комп’ютерні технології здійснюють вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.
  Використовуючи комп'ютерні технології, можна створювати як вчителю, так і учням, різні навчальні та демонстраційні програми, моделі, ігри. Такі ефективні розробки формують позитивне ставлення учнів до навчання, припускають ненав'язливий спосіб надання допомоги, можливість вибрати індивідуальний темп навчання учнів.  
Ефективність уроків, з використанням ІКТ, полягає в високій активності дітей, їх працездатності протягом всього уроку. Це забезпечується постійною зміною видів навчальної діяльності. Працюючи з комп'ютером діти легко виконують велику кількість тренувальних вправ. Протягом уроку школярі працюють самостійно, удосконалюючи навички усного рахунку, розв'язування задач, а в кінці уроку  оцінюють результативність своєї роботи на уроці.
Велику допомогу по підготовці та проведенні уроків надає новий методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку» з математики та української мови. Це комп’ютерна програма для створення уроків, плюс усі конспекти та презентації до курсу. Конспекти уроків представлені у звичному для усіх форматі Microsoft Word. Їх  можна легко редагувати, не витрачаючи зайвого часу на набір, сканування або копіювання. На диску представлені конспекти до усіх уроків курсу відповідного предмету. Презентації також представлені у звичному форматі Microsoft PowerPoint – їх можна легко редагувати. Крім того, вони повністю відповідають представленим конспектам уроків. Тобто урок можна проводити, тримаючи в руках конспект та показуючи учням презентацію.
      Але не тільки електронні диски з готовим для роботи матеріалом використовують вчителі початкових класів в роботі.
Використовуючи програму Power Point, вони готують цікаві презентації, які застосовуються на уроках для вивчення нового матеріалу. Завдяки цій програмі вчителі складають презентації по найрізноманітнішим темам і предметам. В ході уроку використовують різні види і форми роботи: тестування, самостійна робота, практична робота, робота в парах, групах, словникова робота, робота з підручником, диференційовані завдання. Діти активно працюють на уроці.
Неоціненну допомогу в роботі робить мережа Інтернет, до якої підключена наша школа. Всім відомо, що Інтернет - це глобальна інформаційна мережа, яка включає в себе електронну пошту, пошукові системи і допомагає здійснювати доступ до різних інформаційних ресурсів.
Таким чином, ІКТ істотно допомагають педагогу в його роботі. Це і підбір додаткового текстового та ілюстративного матеріалу, створення карток з індивідуальними завданнями та додатковими пізнавальними текстами, створення електронної бази моніторингу, систематизація і збереження особистих методичних напрацювань, підготовка звітної документації, оформлення навчальних стендів. Все це дозволяє при більш низьких тимчасових витратах отримати більш високий результат в навчанні дітей:
ü     застосування ІКТ на уроках підсилює позитивну мотивацію навчання, активізує пізнавальну діяльність учнів;
ü     використання ІКТ дозволяє проводити уроки на високому естетичному та емоційному рівні; забезпечує наочність, залучення великої кількості дидактичного матеріалу;
ü     підвищується обсяг виконуваної роботи на уроці в 1,5-2 рази;
ü     забезпечується високий ступінь диференціації навчання.      
ü     розширюється можливість самостійної діяльності;
ü     забезпечується доступ до різних довідкових систем, електронних бібліотек, інших інформаційних ресурсів.
         Уроки з використанням інформаційних технологій не тільки розширюють і закріплюють отримані знання, а й значною мірою підвищують творчий і інтелектуальний потенціал учнів. Оскільки фантазія і бажання проявити себе у молодшого школяра великі, варто вчити його якомога частіше висловлювати власні думки, в тому числі і за допомогою інформаційних технологій. Використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі дає можливість проявити себе кожному з учнів, при цьому форми роботи вибирає для себе сам учень. Так, діти з математичними здібностями частіше працюють з виготовлення програмних продуктів-презентацій. Діти "гуманітарії" вибирають роботу зі складання кросвордів або повідомлень, доповідей, рефератів. Учні мають міцні, глибокі знання з предметів, у них сформовані стійкі пізнавальні інтереси, розвинене вміння самостійно застосовувати отримані знання на практиці.
        Я впевнена, що використання інформаційних технологій може перетворити викладання традиційних навчальних предметів, раціоналізувавши дитячу працю, оптимізувавши процеси розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу, а головне, піднявши на незмінно вищий рівень інтерес дітей до навчання.
         Таким чином, застосування ІКТ в освітньому процесі  дозволяє вирішувати одну з важливих завдань навчання - підвищення рівня знань.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа.
         Учителі, які в своїй роботі використовують ІКТ, прийшли до висновку: інформаційні технології тільки для тих, хто шукає, освоює щось нове. Вони для тих, кому небайдужий рівень своєї професійної компетентності, кого турбує, наскільки він, педагог сучасної школи, відповідає вимогам століття прийдешнього.


ЛІТЕРАТУРА
1. Агапова Р. Про три поколения компьютерных технологий обу­чения в школе //Информатика и образование.-—1994.— № 2.
2. Безрукова В.С. Все о современном уроке в школе: проблемы и решения. Книга 3: Здоровьесберегающий урок. - М.: Сентябрь, 2006. – 176 с.
3. Беловика Я:Г. Сприйняття дитиною комп'ютера й комп'ютерних ігор// Питання психології,—1993,— №3.
4. Бойченко Т. та інші. Як  виростити дитину здоровою: Посібник для батьків учнів молодшого шкільного віку. – К.: Прем’єр-Медіа, 2001. – 204 с.
5. Бочкина, О. И. Методика преподавания информатики: Учеб. посо-
бие.— М.: Высш. шк., 1998
6. Булгакова Н.Н. Интеграция информатики в учебную среду на­чальной школы // Информатика, и образование.— 2004.— № 1.
7. Буцин Ж. С, Обучение младших школьников началам информа­тики // Информатика и образование. — 1901. — М.З.
8. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікаційних технологій. – К.: Видавнича група ВНV, 2008. – 352 с.
9. Наумчук М. М. Сучасний урок української мови у початковій школі.— Тернопіль: Астон, 2003.
10. Ожогін В. Я. Технічні засоби в навчальному процесі. Інформа­ційні властивості і ергономічні особливості застосування.— К.: Вища школа, 1984.
11. Чащухина О. В., Данилова И. В. Использование новых информационных технологий в начальной школе http://pedsovet.org/component/option,com.

11 коментарів:

  1. Я цілком згідна з тим, що застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу, активізації пізнавальної діяльності на уроках. Використання інформаційних технологій може перетворити викладання традиційних навчальних предметів, раціоналізувавши дитячу працю, оптимізувавши процеси розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу, а головне, піднявши на незмінно вищий рівень інтерес дітей до навчання. Щиро дякую за цікавий і змістовний матеріал!

    ВідповістиВидалити
  2. Я згодна із Тетяною Миколаївною з тим, що застосування ІКТ робить урок привабливим,цікавим і посправжньому сучасним.Тому я вважаю,що на цьому не потрібно зупинятися! Дякую Тетяні Миколаївні за цікаву та корисну статтю.

    ВідповістиВидалити
  3. Погоджуюся з Вами, що запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Бажаю творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Безперечно уроки з використанням мультимедійних можливостей дуже подобаються дітям, вони активізують їх інтерес до вивчення предмета. Але, при всіх видимих ​​плюсах даної методики роботи, при всіх її перевагах, необхідно пам'ятати одну стару, давно відому істину: все добре в міру. Не можна перестаратися. Матеріал, що викладається з використанням нових технологій, повинен бути строго дозований. Не можна вбити ефект новизни і незвичайності

    ВідповістиВидалити
  5. Я погоджуюся з вашою думкою про те, що комп´ютер є одним з найефективніших технічних засобів сучасноі школи, який дає можливість не тільки урізноманітнити процес навчання, а й швидко змінювати види навчальної діяльності, що так необхідно для молодших школярів, а ще дає можливість швидкого зворотнього зв´язку та контролю у виконанні самостійних завдань. Але кожен учитель повинен пам´ятати, що все повинно бути в міру

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую, колего.Цілковито з Вами погоджуюся,що запровадження ІКТ у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Так тримати!!!

    ВідповістиВидалити
  7. Погоджуюся з Тетяною Миколаївною, що запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення.Сучасні школярі із величезною цікавістю сприймають матеріал уроку, коли учитель застосовує ІКТ – такий урок набуває високої ефективності і полегшує сприймання для учнів.

    ВідповістиВидалити
  8. Погоджуюся, що використання ІКТ сприяє підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую Тетяні Миколаївні за цікаву статтю Перед вчителями стоїть нелегке завдання - організувати навчальний процес так, щоб в очах учнів не згасав вогник допитливості, а навчання стало натхненною, захоплюючою справою. І саме використання ІКТ допомагає вчителеві розвязати ці завдання.

    ВідповістиВидалити
  10. Дійсно. широке застосування комп’ютерних технологій в освіті поступово, але досить впевнено, стає найважливішою деталлю навчально-виховного процесу школи.

    ВідповістиВидалити
  11. Я з Вами повністю згодна, Тетяно Миколаївно.Впровадження комп'ютерних технологій на уроках є можливість використання додаткового матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок - підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки.

    ВідповістиВидалити