вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Дідик Анастасія Миколаївна,
учитель інформатики Зеленської
 загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів

Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТН) — це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних тех­нологій на основі комп'ютерних мереж і засобів зв'язку для забезпечення ефективного процесу навчання.

Методика використання інформаційно-комунікаційних технологій навчання як наука досліджує навчально-виховний процес з метою встановлення фактів, визначення зв'язків і закономірностей, прогно­зування наслідків використання ІКТ в освіті, що дозволить покращити ефективність навчально-виховного процесу.
Об'єктом методики використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі початкової школи є процес навчання молодших школярів в умовах сучасних загальноосвітніх навчальних закладів.
Предметом методики використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі початкової школи є педагогічні, санітарно-гігієнічні та технічні умови, за яких застосування інформа­ційно-комунікаційних технологій підвищує ефективність навчання.
Вимоги сучасного життя потребують нових підходів до організації навчально-виховного процесу. Нині вчителі досить часто зустрічаються з проблемою зниження рівня пізнавальної активності учнів, небажанням працювати самостійно та і просто вчитися. Серед багатьох причин втрати дітьми інтересу до навчання можна назвати одноманітність уроків.
Відсутність можливості повсякденного пошуку нової, цікавої інформації
призводить до шаблонного викладання, а це руйнує та знищує дитячий інтерес до навчання. Творчий підхід учителя до побудови та проведення уроку, насиченість різноманітними прийомами, методами та формами викладання зможуть забезпечити його ефективність. Одним зі способів розвитку пізнавальної активності є використання інформаційно - комунікаційних технологій, що дають змогу привернути увагу учнів до навчання. Крім того, комп’ютер дозволяє повністю усунути одну з найважливіших причин негативного відношення до навчання – неуспіх, обумовлений нерозумінням, значними пробілами в знаннях.
Сьогодні до школи приходять нові покоління дітей, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Тому інформаційні технології стають  потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури.
        Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела. Завдяки ж використанню ІКТ, навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе  це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. Тим більше, що молодші школярі уже готові до  роботи з ІКТ: вони знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що зламається машина, не вистачить знань  упоратися з нею тощо.
        Учителю ж застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця:

ü    готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, засіданнях МО тощо;
ü    оформлювати документацію;
ü    в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів;
ü    налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів;
ü    обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями,  обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію.

Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Як показують дослідження, якість знань учнів підвищувалася, коли вони самостійно засвоювали навчальний матеріал, використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконував роль організатора і координатора навчального процесу.
У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку:

·       у процесі перевірки домашньої роботи,
·       актуалізації знань,
·       вивчення нового матеріалу,
·       закріплення,
·       повторення вивченого,
·       контролю,
·       оцінювання.

Упродовж останніх років популярною стала проектна діяльність учнів. Упровадження ІКТ дозволяє вводити елементи проектної діяльності вже в початковій школі.  
Діапазон використання комп’ютера в навчально-виховному процесі дуже великий: від тестування учнів, до обліку їхніх особистісних особливостей в певному середовищі. Комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання, тобто можливі два види напрямку комп’ютеризації навчання: вивчення інформатики, а також її використання при вивченні різних предметів. При цьому комп’ютер є потужними засобом підвищення ефективності навчання. Ще ніколи вчителі не одержували настільки потужних результатів навчання, як із допомогою комп’ютера. Комп’ютер значно розширив можливості подачі навчальної інформації.
Застосування комп’ютерної техніки робить урок привабливим і по-справжньому сучасним, відбувається індивідуалізація навчання, контроль і підведення підсумків проходять об’єктивно й вчасно.

         Багато можливостей для розвитку логічного та алгоритмічного мислення дає пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики», який відповідає вищезгаданим вимогам. Вчителі на практиці доводять, що використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання, створює гарний настрій.                                                                                                           Курс «Сходинки до інформатики» є комплексом  навчально-розвивальних ігрових програм для дітей молодшого шкільного віку. В його основу авторами закладено чотири змістові лінії:
Покращити цей процес було би можливим за рахунок більш чіткої систематизації використання комп’ютера в навчально-виховному процесі, пошуку необхідної інформації з різних джерел, залучення до роботу батьків, введенні позакласних занять для дітей з техніки використання ПК тощо.
За умови правильної постановки і вирішеня подальших проблем можна досягти нового етапу розвитку сучасної школи, освіта у якій буде тісно переплітатись з науково-технічним прогресом.
Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ще одними ефективними технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть відстаючі учні охоче працюють із комп’ютером. З іншого боку, цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити можливості й знання дитини, проконтролювати їх, зрозуміти, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми й методи навчання. Це більша область для прояву творчих можливостей для багатьох учителів, методистів, психологів, усіх, хто хоче й уміє працювати, може зрозуміти сьогоднішніх дітей, їхні запити й інтереси, хто їх любить і віддає їм себе.

Ø    формування уявлення про можливості та сфери застосування комп’ютера, ознайомлення з технікою безпеки під час роботи з комп’ютером та у комп’ютерному класі; формування елементарних необхідних навичок роботи з мишею та клавіатурою;
Ø    розвиток загальних здібностей дитини: логічне мислення, просторова уява, увага, кмітливість, зорова і слухова пам’ять, креативність;
Ø    підтримка навчальних предметів: математика, українська та англійська мова, «Я і Україна», основи здоров’я, логіка, музика;
Ø    алгоритміка: формування уявлення про алгоритми, розвиток алгоритмічного мислення.

Загалом, на мою думку, вже вищезазначене використання комп’ютера значно полегшує роботу вчителя та зацікавлює дітей у навчанні.
При використанні комп’ютерної техніки на уроках слід враховувати якість навчальних комп’ютерних програм. Вони повинні відповідати таким вимогам:

v   бути цікавими і доступними для дітей, викликати у них позитивні емоції;
v   будити їх уяву та фантазію;
v   формувати алгоритмічне, логічне мислення;
v   розвивати творчі здібності;
v   вчити працювати з комп’ютером (клавіатурою, мишею);
v   відповідати віковим особливостям дітей;
v   дотримуватися санітарно-гігієнічних вимог.

Узагальнивши все вище сказане, хотілося б зробити висновки.
На мою думку, використання комп’ютера на уроках в початковій школі досить швидко увійде в практику багатьох шкіл, сподобається як учням, так і вчителям. Таке використання має на меті покращити навчально-виховний процес у початковій школі, виконати всі завдання, які стоять перед сучасним вчителем.
Також застосування нових інформаційних технологій у традиційному початковому навчанні дозволяє диференціювати процес навчання молодших школярів з урахуванням їх індивідуальних особливостей, дає можливість творчо працює вчителю розширити спектр способів пред'явлення навчальної інформації, дозволяє здійснювати гнучке управління навчальним процесом, є соціально значущим і актуальним.
       Підготовка до уроків з використанням інформаційних технологій вимагає більшого часу, ніж звичайний урок, але це не можна назвати недоліком, так як дані уроки значно ефективніше звичайних. Як показує практика, з усіх існуючих технічних засобів навчання комп'ютер найбільш повно задовольняє дидактичним вимогам, оскільки володіє цілим рядом додаткових можливостей, що дозволяють управляти процесом навчання, максимально адаптувати його до індивідуальних особливостей учнів.
Грамотне використання будь-яких засобів інформаційних технологій на уроках тягне за собою розвиток особистості дитини: інтелекту, пам'яті, уваги і т.д. Використання інформаційних технологій на уроці є потужним мотиваційним стимулом. Але в той же час, необхідно розуміти, що збільшення часу безпосередньої роботи за комп'ютером молодшого школяра ініціює низку негативних наслідків: перезбудження нервової системи, втому очей, статистичне напруження м'язів спини і шиї, загальну стомлюваність організму. Тому, якою б привабливою не була навчальної діяльність з використанням комп'ютера на уроці, необхідно суворо дотримуватися встановлених санітарних норм.
         Відрадно, що більшість вчителів початкових класів  розуміють значення ІКТ і застосовують  комп’ютерні програми, публікації, презентації тощо у своїй практиці.                                                                                                  Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі дозволяє отримати навички ХХІ століття.

Джерела та література:
1.    Морзе Н.В. Основи інформаційно – комунікаційних технологій. – К.: Видавнича група BHV, 2006. – 298 с.
2.    Шиман О.І. Використання сучасних інформаційних технологій. Навчальний посібник. [2-ге вид., допов. і переробл.]. – Запоріжжя, «Просфіта», 2012. - 238 с.
3.    Маркова Є.С. Інформаційні технології навчання. Навчально – методичний посібник. – Запоріжжя, «Просвіта», 2012. – 121 с.
4.    Н.Петлюшенко. Упровадження комп’ютерних технологій у початковій школі./ Початкове навчання і виховання, № 1, 2012, ст. 12.
5.    Л.Пономаренко. Мультимедійна підтримка навчального процесу /Початкова освіта, № 1-2, 2012, ст. 16. 

8 коментарів:

  1. Згодна з Анастасією Миколаївною що сьогодні до школи приходять нові покоління дітей, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Тому інформаційні технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Отже їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі дозволяє отримати навички ХХІ століття.Дякую Анастасії Миколаївні за цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  2. Уроки інформатики роблять уроки в початкових класах цікавими, змістовними. Уроки з комп'ютерною підтримкою допомагають побудувати урок так, щоб отримати міцні знання учнів , дати можливість кожному виявити свої здібності в опануванні програмовим матеріалом. Такий обмін думками допомагає виявити питання, які цікавлять багатьох, зробити висновки, переосмислити свій внесок у розв'язок даної проблеми.
    Дякую всім за цікаві думки та ідеї. Успіхів всім!!!

    ВідповістиВидалити
  3. Уроки інформатики цікаві як для дітей, так і для вчителя. Вони допомагають дітям опановувати нові програми, самовдосконалюватися . У сучасному інформаційному суспільстві важливо навчитися правильно володіти інформацієї, правильно її викоритовувати. Головне завдання школи - навчитися дітей УЧИТИСЯ!
    Успіхів усім, нових ідей!!!

    ВідповістиВидалити
  4. Я використовую ІКТ на своїх уроках і можу сказати, що, дійсно, зараз набагато швидше можна знайти цікаву інформацію, унаочнити урок, що полегшує роботу вчителя і економить час, якого так не вистачає, а ще робить навчання цікавим, що підвищує пізнавальну активність учнів. Використання ІКТ заохочує учнів до самастійності, що є важливою умовою успішного навчання. Дякую за цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  5. Дуже цікавий допис. Дякую Вам за корисну інформацію. Погоджуюся з автором, що використання ІКТ в роботі вчителя початкових класів відкриває широкі можливості.

    ВідповістиВидалити
  6. Можливості сучасного уроку й системи освіти загалом значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. Сьогодні перед педагогами стоїть важливе завдання - виховати та підготувати молодь, здатну активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформацією. Нині дитина опановує комп’ютер раніше, ніж навчається грамотно писати чи критично читати.

    ВідповістиВидалити