вівторок, 24 березня 2015 р.


МУЛЬТИМЕДІЙНА ПРЕЗЕНТАЦІЯ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ ЯК ЗАСІБ ПІДВИШЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УРОКУ
Попова Людмила Вікторівна,
учитель історії Балахівської
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Анотація. У виступі розкрито основні аспекти підвищення ефективності уроку історії на основі впровадження інформаційно-комунікаційних технологій.

Сучасний учитель історії, аби зацікавити учнів своїм предметом, повинен використовувати новітні методи і засоби навчання, адже саме образні наочні засоби та мультимедійні технології здатні підвищити його ефективність.

Василь Олександрович Сухомлинський підкреслював, що «наочність — це сила, яка розвиває уважність і мислення, надає емоційного забарвлення пізнанню. Завдяки одночасному зоровому та слуховому сприйняттю, переживанню і мисленню у свідомості дитини формується те, що психологи називають емоційною пам’яттю; з кожним уявленням і поняттям, що відклалися в пам’яті дитини, пов’язується не тільки думка, а й почуття та переживання».
В. Ягупов, у свою чергу, стверджує, що «принцип наочності в навчанні вважається похідним від принципу доступності: чим більше наочності на занятті, тим доступнішим є пояснення нової теми» [7, с.306].
Щодо І. Підласого, то він зауважує, що «ілюстрація передбачає показ і відтворення предметів, процесів та явищ у їх символічному зображенні за допомогою плакатів, схем, плоских моделей. Саме ілюстрація дає змогу усвідомити сутність явища, взаємозв’язок між його компонентами» [3, с.497].
Отже, використання наочності на уроці історії сприяє:
• залученню учнів до безпосередньої діяльності під час уроку;
• зацікавленню школярів об’єктом споглядання, посилює їх увагу й пам'ять;
• кращому запам’ятовуванню програмового матеріалу (дослідження німецьких учених Г. Бауера та А. Пайвіо засвідчили, що обсяг матеріалу, який запам’ятовується завдяки використанню наочності, збільшується майже у 1,5 раза — з 34% до 67%);
• удосконаленню процесу викладання навчального предмета;
• урізноманітненню не лише матеріалу, а й методів викладання;
• розвитку в учнів спостережливості, уяви, пам’яті, зв’язного мовлення, навичок аналізу окремих історичних подій та фактів.
            Багато вчителів вперше стикаються з поняттям «мультимедіа», коли у їх розпорядженні опиняється комп’ютер, оснащений спеціальним устаткуванням, яке дозволяє працювати з різноманітними видами інформації: текстом, звуком, нерухомими та рухомими зображеннями.
«Мультимедіа» — особливий узагальнюючий вид інформації, що поєднує в собі як традиційну, візуальну (текст, графіку) інформацію, так і динамічну (мову, музику, відеофрагменти, анімацію та ін.) [2, с.88].
            Життя показує,що комп'ютер стає сьогодні незамінним помічником вчителя та учня в опануванні інформаційними потоками, допомагає моделювати та ілюструвати процеси, явища, об'єкти та події. Більшість вчителів зазначають, що учні часто випереджають багатьох освітян в використанні комп'ютерів і телекомунікаційних технологій. Особливо важливим є те, що, сучасні комп'ютерні технології в поєднанні з новітніми освітніми технологіями стають ефективними для підготовки учнів з визначеним набором освітніх компетенцій, які мають підготувати молодь до майбутнього життя в сучасному інформаційному суспільстві.
Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є створення навчальних презентацій, які на сучасному етапі розвитку інформаційних технологій є одним з найефективніших методів представлення та вивчення будь-якого матеріалу. Мультимедійні презентації дозволяють підійти до процесу навчання творчо, урізноманітнити способи подачі матеріалу, поєднувати різні організаційні  форми проведення занять з метою отримання високого результату, при мінімальних витратах часу на навчання.
            Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку.
 Мультимедійні презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об'єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані. Іншими словами, використання мультимедіа-презентацій дозволяє створювати інформаційний і візуальний образ об'єкту, який досліджується. 
Використання  презентацій дозволяє вчителеві зручно й ефективно візуалізувати статичну й динамічну інформацію, самостійно готувати завдання, підбирати навчальний матеріал, що відповідає змісту конкретної теми з будь-якої базової дисципліни, і з історії зокрема. У традиційному навчанні підготовка уроку викликає низку труднощів, які пов’язані з необхідністю продемонструвати учням статичні та динамічні елементи. З цього приводу слід відзначити, що підготовані і методично продумані слайдові презентації – це найкращий вид унаочнення (карти, таблиці, схеми, фото, документи, завдання, шаблони виконання завдань), який не потребує матеріальних затрат (звичайно потрібен проектор) та може швидко змінюватися за бажанням вчителя.
            Для підготовки мультимедіа-презентації вчитель може скористатися як добре відомим програмним засобом – Microsoft PowerPoint, так і спеціалізованими редакторами: Macromedia Flash, Picasa, Photodex ProShow та ін.
            Досвід показує, що використовувати ІКТ доцільно на:
• уроці-лекції з вивчення нового матеріалу (вчитель протягом усього уроку використовує ІТ як ілюстративний матеріал, включаючи в роботу текст, аудіо - та відеоматеріали);
• комбінованому уроці (пояснення вчителя поєднується з використанням ІТ, а робота учнів (індивідуальна, групова) спрямована на вирішення завдань, представлених у мультимедійній презентації);
• уроці-семінарі (учні готують власні виступи, використовуючи ІТ);
• захисті рефератів і проектних робіт із предмета.
            Форми і місце використання презентації (або навіть окремого її слайда) залежать, звичайно, від змісту уроку, виховного заходу, цілей заняття, які ставить перед собою і учнями учитель. Вони можуть використовуватися на наступних етапах (з відповідною метою і наповненням):
1. При вивченні нового матеріалу. Дозволяє подавати дидактичний і навчальний матеріал різноманітними наочними засобами. Застосування особливо вигідно в тих випадках, коли необхідно показати динаміку розвитку будь-якого процесу.
2. При закріпленні навчального матеріалу. Для учня – це засіб самоперевірки, стимул до навчання. Для вчителя – засіб якісного контролю засвоєних знань.
3. При перевірці і проведенні самостійних та контрольних робіт. Поряд з усним - забезпечує і візуальний контроль результатів (тестування).
4. При вирішенні завдань навчального характеру. Допомагає виконати малюнок, скласти план рішення і контролювати проміжні і остаточний результати самостійної роботи за цим планом.
5. Для поглиблення знань. Використовується як джерело додаткового матеріалу до уроку.
6. Для виготовлення дидактичного матеріалу. Використовується при обмеженні матеріальних носіїв інформації.
            Підготовка мультимедійної навчальної презентації кропітка і передбачає:
• структуризацію навчального матеріалу;
• складання плану створення мультимедійної презентації;
• розробку дизайну презентації;
• підготовку медіафрагментів (текстів, ілюстрацій, відео, запису аудіофрагментів);
• підготовку музичного супроводу;
• тест-перевірку готової презентації.
            Найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка діє на кілька органів чуття, і запам’ятовується вона тим краще й міцніше, чим більше каналів сприймання було активовано. Звідси й та роль, яка відводиться мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп’ютерів, якісних навчальних програм, розвинутих комп’ютерних систем навчання. Ще Я.А. Коменський у своїй праці "Велика дидактика” писав: "...Усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме – для сприймання зором, чутне – слухом, запахи – нюхом, доступне дотикові – через дотик. Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями.
            Використання презентаційних матеріалів на уроках допомагає:
   раціоналізувати форми подачі інформації (економія часу на уроці);
   підвищити ступінь наочності;
   отримати швидкий зворотний зв'язок;
   відповідати науковим і культурним інтересам і запитам учнів;
   створити емоційне ставлення до навчальної інформації;
   активізувати пізнавальну діяльність учнів;
   реалізувати принципи індивідуалізації та диференціації навчального процесу;
   підвищити ефективність засвоєння навчального матеріалу учнями;
   проводити уроки на сучасному рівні, високотехнологічно;
   готувати конкурентоспроможну особистість;
   скоротити терміни освоєння предмета.
За способом використання презентації в основному розділяють на дві групи: презентації для супроводу доповіді (лекції) і індивідуальні проекти. Перша органічно вписується в структуру уроку, супроводжуючи розповідь учителя. Друга є однією з провідних форм особистісно-орієнтованого навчання.
Використання ІКТ сприяє тому, що за короткий час дитина спроможна засвоїти та переробити великий обсяг інформації. Запам’ятовування інформації відбувається таким чином: якщо сприймається лише слухова інформація, то засвоюється 20% матеріалу; якщо інформація засвоюється лише за допомогою зору, то запам’ятовується до 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання слухового та зорового каналів інформації людина спроможна швидко засвоїти до 60% отриманої інформації. Таким чином, використання ІКТ сприяє кращому вивченню навчальної інформації на уроках .
Інформаційно комунікаційні технології дозволяють подати учням набагато більше інформації, ніж на уроці без використання комп’ютера. Зрозуміло, що уроки з використанням ІКТ потребують значної підготовчої діяльності педагога.
Головне завдання використання ІКТ у процесі вивчення історії – підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами тому  що, особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
При плануванні, розробці та створенні учнівської PowerPoint презентації особлива увага приділяється формуванню вмінь та навичок відбору переконливих фактів для демонстрування думок, ідей, сприяють розвитку навичок стисло, чітко, зручно для ефективної інтерпретації подавати результати досліджень за допомогою вдало підібраних діаграм і графіків. Особлива увага приділяється розвитку навичок виступати перед аудиторією, коротко формулювати свою думку, структурувати доповідь, використовувати різні мультимедійні засоби і можливості (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідей, гіпотез, висновків.
Вдале використання програми PowerPoint для виконання мультимедійних презентацій дає величезні можливості для розвитку учнів, формуючи важливі у сучасних умовах життя навички:
-    критичне осмислення інформації;
-    виділення головного в інформаційному повідомленні;
-    систематизація та узагальнення матеріалу;
-    грамотне представлення поданої інформації.
Робота над презентацією, її публічне представлення, захист позитивно впливає на розвиток у дітей навичок спілкування з допомогою інформаційно-комп’ютерних технологій, дає додаткову мотивацію до вивчення історії, сприяє підвищенню рівня сприйняття інформації, виробленню в учнів власної точки зору, вміння її аргументувати і відстоювати, а отже сприяє і підвищенню успішності учня
Безперечним плюсом презентації, створеної в PowerPoint, є можливість варіювати об’єм матеріалу, методичні прийоми використання в залежності від цілей уроку, рівня підготовленості учнів, вікових особливостей. У випадку необхідності вчитель може замінити текст, малюнок, діаграму, чи просто сховати лишні слайди. Ці можливості дозволяють максимально налаштовувати будь-яку раніше розроблену презентацію під конкретний урок і конкретних учнів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Мокрогуз О. До питання методики застосування мультимедійної презентації POWER POINT на уроках історії / О. Мокрогуз // Історія України. - 2010. - №11. - С. 8-10. - (Бібліотека «Шкільного світу»).
2. Мокрогуз О. П. Інноваційні технології на уроках історії / О. П. Мокрогуз. - Харків: Основа, 2010. - 192 с.
3. Подласый И. П. Педагогика: новый курс: учебник [для студ. высш. учеб. завед.]. Книга 1: Общие основы. Процесс обучения / И. П.Подласый. - М.: ВЛАДОС, 2003. - 576 с.
4. Почепцов Г. Г. Имиджелогия / Г. Г.Почепцов. - М.: Реал-бук.; К.: Ваклер, 2004. - 576 с.
5. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О.Сухомлинський. - К.: Рад. шк., 1988. - 304 с.
6. Худобець О. А. Активізація інтересу учнів до історії за допомогою комп'ютерних ігор / О. А. Худобець // Історія в середніх і вищих навчальних закладах України. - 2005. - №2. - С. 2-6.
7. Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посібник / В. В.Ягупов. - К.: Либідь, 2002. - 560 с.
8.http://www.openclass.ru/stories/86245

9.http://szoh12.blogspot.com/2009/07/blog-post_18.html (за матеріалами Олександра Драхлера)

10.http://alexes-site.ucoz.ru/publ/multimedia_jak_suchasnij_zasib_navchannja/ 1-1-0-15

11.http://www.ime.edu-ua.net/em16/content/10avmeol.htm
12.http://yrok.at.ua/publ/8-1-0-59

13.http://www.znannya.org/?view=concept:992
14.http://www.pedagog.by/prist.html
15.http://festival.1september.ru/articles/504886/
16.http://e-kniga.in.ua/category/istoriya-prezentacii/page/2/

8 коментарів:

  1. Повністю підтримую і схвалюю основні тези автора статті про необхідність і потребу використання мультимедіа саме на уроках історії, адже створення образів історичних персоналій, ілюстрацій різноманітних сторін життя людей у ту чи іншу епоху, зразки творів мистецтва, архітектури тощо, які важко собі уявити у маленьких і розмитих фрагментах підручника. - оживають!!! і залишають свій слід у клітинках мозку і, отже, сприяють усвідомленню історії. Вдячна за підбірку літератури.

    ВідповістиВидалити
  2. У статті глибоко і переконливо доведено доцільність використання мультимелійних презентацій на уроках історії як засобу підвищення ефективності уроку, сприяння якісному засвоєнню знань учнями, розвитку їх інтелелекту і творчих здібностей, підготовки до життя в розвиненому інформаційному середовищі

    ВідповістиВидалити
  3. Логачевська С.П. Я переконана, що заняття, які проводяться з використанням ІКТ, в силу своєї наочності, барвистості і простоти, приносять найбільший ефект, який досягається підвищеним психоемоційним фоном під час приймання нового матеріалу.

    ВідповістиВидалити
  4. На сьогодні майже кожна школа навіть без доступу до Інтернету може створити власні розробки та методики проведення уроків із використанням мультимедіа-технологій. Головне, щоб учителі не «боялися» комп’ютера, вбачали в ньому незамінного помічника та універсального «демонстратора». Якщо немає можливості проводити урок у кабінеті інформатики, можна виділити один ПК, який легко демонтується та встановлюється у будь-якому класному приміщенні. Інший варіант – використання ноутбука. Розвернувши екран до учнів та назначивши оператора мультимедійного супроводу, вчитель зможе зосередитися на процесі викладу матеріалу, і, якщо все йтиме «гладко», зробить свій урок неповторним і цікавим для абсолютної більшості учнів.
    Вважаю, що мультимедіа-технології, як найбільш ефективний і багатофункціональний засіб, що інтегрує в собі могутні розподілені освітні ресурси, може забезпечити формування і прояв ключових компетенцій учня, насамперед, інформаційної і комунікативної.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую авторові за чудовий допис. Дійсно, використання ІКТ сприяє:підвищенню інтересу учнів до вивчення предмета;розвиткові в учнів навиків роботи з підручником, комп′ютером, в Інтернеті;розвиткові в учнів творчих і пошуково-дослідницьких навиків;підвищенню результативності вивчення шкільного курсу історії.

    ВідповістиВидалити
  6. Вважаю, що використання мультимедіа на уроках історії та досвід Попової Л.В. значно підвищує інтерес учнів до вивчення предмета.

    ВідповістиВидалити
  7. У статті Людмила Вікторівна обгрунтовує можливість та доцільність використання ІКТ (мультимедійної презентації) на уроках. Учителька особливе значення надає власній діяльності дитини, її пошуку, усвідомленню й застосуванню нею нових знань. Доводить, що всі ці завдання можна успішно виконати за допомогою мультимедійних проектних технологій. Людмила Вікторівна так організовує роботу учнів, щоб інформаційні технології не заважали, а допомагали у навчанні, а саме: навчали дітей знаходити потрібну інформацію, зберігали і використовували її для розв'язання певних потреб, На мою думку, це і є завдання сучасної освіти.

    ВідповістиВидалити