вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ  ІКТ  ПІД ЧАС НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Воронцова Лариса Володимирівна,
вчитель початкових класів Водянського НВК
Сучасний урок – це поєднання традиційних технологій та нових інформаційних джерел, які передбачають використання теле- та радіомовлення, періодики, архівних матеріалів, ресурсів мережі Інтернет тощо. Цевикористаннядодатковогоматеріалу, якийможназнайти для різнихкатегорійучнів і для різногорівняпідготовки.



Учніпізнаютьнавколишнійсвіт за допомогоювсіхорганівпочуттів. Проте, основними каналами отриманняінформації є зоровіаналізатори. Система “вухо-мозок” пропускає за секунду 50 одиницьінформації, а система “око-мозок” – 500. Тому невипадково, що 90 відсотківвсієїінформаціїучніотримують за допомогоюзору, а 10 відсотків за допомогою слуху. “Краще один раз побачити, ніж 100 разівпочути” - так говорить  українське прислів’я.
Завдякивикористанню ІКТ навчальнесередовищеможнадоповнитивідео, звуком, анімацією. Усе  цездійснюєзначнийвплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючипідвищеннюпізнавальноїактивності, підвищеннюінтересу до предмета та навчаннявзагалі, активізаціїнавчальноїдіяльностіучнів. Тим більше, щомолодшішколярі уже готові до  роботи з ІКТ: вони знають, щотакекомп’ютер, у більшостівипадківуміють ним користуватися, у них відсутнійпсихологічнийбар’єр: діти не бояться, щозламається машина, не вистачитьзнань  упоратися з нею тощо.
Також варто відмітити, що «в особі» комп’ютера вчитель має і магнітофон, і відеопрогравач, і фотоальбом з нескінченною кількістю ілюстрацій. Тому комп'ютер можна «брати із собою» на кожен урок – урок пояснення навчального матеріалу, урок перевірки отриманих знань і навичок, комбінований урок. Незаміннимпомічником є комп’ютер при проведеннівідкритихуроків. Віндозволяєзапускатимузичні вставки, показувати слайд-шоу портретів та фотографій.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення,  оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. У доповідній записці колегії Міністерства освіти і науки України «Про підсумки переходу початкової школи на новий зміст та структуру навчання» вказано на необхідність посилення практичного спрямування навчального процесу у навчальних програмах та підручниках через урізноманітнення видів діяльності учнів, добору і поєднання методів навчання так, щоб засвоєння змісту було активним, усвідомленим, достатньо емоційним.
Одним ізголовнихзавдань  початковоїшколи є застосування ІКТ у процесівивченнябільшостінавчальнихпредметіву рамках програми. 

У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють:
·                     забезпечитизворотнійзв’язок в процесінавчання;
·                     зробитинавчаннябільшінтенсивним, головне, ефективним за рахунокреалізаціїможливостеймультимедіанавчальних систем до дієвого і наочногоподаннянавчальногоматеріалу;
·                     підвищитиунаочненістьнавчальногопроцесу;
·                     забезпечитипошукінформаціїізрізноманітнихджерел;
·                     індивідуалізуватинавчання для максимальноїкількостідітей з різними стилями навчання і різнимиможливостямисприйняття.
·                     організуватиколективну й груповуроботи;
·                     здійснювати контроль навчальнихдосягнень;
·                     створюватисприятливу атмосферу для спілкування.

Урок в початковійшколіспрямований на пізнаннянавколишньогосвіту. Одними з основнихйогозавдань є формуванняуявлень про навколишнійсвіт, засвоєнняосновнихматематичних, мовних, музичнихтощо понять і термінології; формуванняздатностівикористовуватинабутізнання та вміння; розвитокматематичних, мовних, логічних, музичних, художніхтощоздібностей, творчогопотенціалуособистості; збагаченняемоційно-естетичногодосвіду, розвитокуніверсальнихякостейтворчоїособистості; вихованнярізноплановихінтересів, смаків і потреб. Саме на вирішенняцихзавданьспрямовані уроки впочатковійшколііззастосуваннямкомп’ютернихтехнологій. Коженіз таких уроків є сукупністюмалюнків, світлин, анімацій, відеофрагментів, текстовихпояснень, звукового супроводу, зразковоговиконаннямузичнихтворів, виконанняпісень у режимі караоке, тестовихзапитаньтощо, яківикористовує педагог при проведеннізаняття з використаннямкомп’ютерногосупроводження.
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, щоце УРОК, а значить складає план уроку, виходячи з йогоцілей. При відборінавчальногоматеріалувін повинен дотримуватисяосновнихдидактичнихпринципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованогопідходу, науковості та ін. При цьомукомп'ютер не замінюєвчителя, а тількидоповнюєйого.
Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою, яка допомагає  вчителю урізноманітнити  урок, є прикладна програма Power Point. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок). Головне, щобподаний  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, бувподаний в обсязі, щовідповідає  дидактичній  меті. Такождоцільнозастосовувати  їхпід час  проведеннятематичнихперевірок. Міжтимвикористання  презентацій  залежить  від  творчого  потенціалу  вчителя та програмного  забезпечення, якимвінкористується.

 Використання  презентацій  допомагає  урізноманітнити   й  етап  актуалізації знань, адже запитання  можна  ілюструвати  графічними  об’єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька  слайдів із  попередніх  уроків, з кросвордами, ребусами тощо. На етапі  пояснення нового матеріалу  можна  використовувати  фото-, аудіо-, відеофрагменти, гіперпосилання   для  зміни  послідовності  показу, щодає  вчителю  змогу на свійрозсуд  змінювати  хідбесіди, акцентувати  увагу  на  найскладніших  моментах  уроку  залежно  відсприйняття  матеріалу  учнями  і відситуації  на уроці. На слайдах  доцільно  подати  лишеосновні  думки, визначення, дати і назвиподій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відеофрагментитощо. Виділити  ті  елементи, до  яких  слід  привернути  увагу  учнів. Подати  той самий  матеріал  у  різних  формах, на різних прикладах. Для етапу  закріплення  знаньможна  дати  ілюстровані  запитання, завдання  для  групового  або  індивідуального  виконання, запропонувати  учням  самостійно  прокоментувати  вжепоказані  слайди (яківчитель  демонстрував  на етапі  пояснення  нового  матеріалу).

         Але інодісучасні ІТН занадтополегшуютьотримання результату. Завдання педагога – направитизусилляучнів на самостійнеформуванняновихзнань (але не інформації), які є результатом роботи самих учнів.
Під час роботи з комп’ютеромнеобхідно добре знати і чітковиконуватигігієнічнівимоги до роботи на комп’ютері.
Ось деякі з цих правил:
·                     щобзапобігтипотраплянню на екранпрямихсонячнихпроменів та появівідблисків, щозначноускладнюєчитання тексту з екрана, монітормає бути повернутий у біквідвікнапід кутом не меншеніж 90°;
·                     екранмоніторамає бути очищений від пилу, оскільки пил спричинюєпоявушкідливихвпливівпід час роботи;
·                     стіл, на якомурозміщенийкомп’ютер, має бути вільнийвідсторонніх речей;
·                     щобзапобігтизабрудненнюклавіатури, миші, системного блока, монітора, перед початком роботи за комп’ютеромслідвимити і насухо витерти руки;
·                     для запобіганнязабрудненнюмиші, щоможепризвести до їївиходу з ладу, піднеїпотрібнопокластиспеціальнийкилимок;
·                     упродовжтижня  ізвикористанням ІКТ має бути 2 – 3  уроки;
·                     індивідуальна робота за комп’ютероммаєскладати не більше 10 – 15 хвилин;
·                     протягом уроку необхіднопроводитифізкультхвилинки і гімнастику для очей;
·                     перед початком уроку необхіднопровітритиприміщення, у якомудітибудутьпрацювати.
Отже , наслідки впровадження ІКТ у навчально-виховний процес можуть бути позитивними та негативними .  Тому педагог , використовуючи ІКТ ,  повинен аналізувати можливість прямого і непрямого  впливу на особистість учнів.

Немає коментарів:

Дописати коментар