вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Андрусенко Наталія Анатоліївна, 
вчитель інформатики
Петрівської загальноосвітньої школи І ступеня

Активний розвиток та впровадження інформаційних технологій у різні сфери життя, в тому числі в освіту, ставить перед школою завдання

формування інформаційної культури сучасних школярів. Комп’ютерні технології – це потужний інструмент для одержання дитиною найрізноманітнішої інформації, ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, а також мотивації, наочності, науковості тощо. Необхідно враховувати, що до школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі.
Інформаційні технології стають  потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури.[3,с.171]
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення,  оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. У доповідній записці колегії Міністерства освіти і науки України «Про підсумки переходу початкової школи на новий зміст та структуру навчання» вказано на необхідність посилення практичного спрямування навчального процесу у навчальних програмах та підручниках через урізноманітнення видів діяльності учнів, добору і поєднання методів навчання так, щоб засвоєння змісту було активним, усвідомленим, достатньо емоційним.
Одним із головних завдань  початкової школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості навчальних предметів у рамках програми. Основним  видом використання комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні уроки.[5,с.39]
У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють:
забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
підвищити унаочненість навчального процесу;
забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
організувати колективну й групову роботи;
здійснювати контроль навчальних досягнень;
створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
         У своїй діяльності використовую різні необхідні програмні засоби: операційні системи; програми на розвиток логічного і критичного мислення; розвиваючі програми; графічний редактор; текстовий процесор; редактор презентацій; середовище виконання алгоритмів. Пропоную розглянути більш докладніше програмне забезпечення, яке я використовую під час проведення уроків інформатики.
Комплекс програм  ’’Скарбниця знань”, ’’Cходинки до інформатики”.
В комплекс ’’Сходинки до інформатики” закладено чотири змістові лінії.
Формування уявлення про можливості та сфери застосування комп’ютера; ознайомлення з технікою безпеки під час роботи з комп’ютерною технікою; формування елементарних навичок роботи з комп’ютером; основні прийоми роботи з мишею та клавіатурою, елементарні принципи реалізації інтерфейсу програм – на інтуїтивному рівні.
Розвиток загальних здібностей дитини: логічне мислення, кмітливість, увага, уява, просторова уява, зорова і слухова пам'ять, креативність.
Підтримка навчальних предметів: математика, українська мова, іноземна мова, природознавство та ін..
Алгоритміка: розвиток алгоритмічного мислення, уявлення про алгоритми.[4, с.6]
         Комплекс “Сходинки до інформатики” містить навчально-розвивальні  програми різного обсягу та рівня складності. На уроках інформатики я використовую програми залежно від теми.
Назва програми
Тема
Як поводиться з комп’ютером
Правила безпеки під час роботи з ПК
Де використовують комп’ютер
Сфери застосування ПК
Стрільці по яблуках
Ознайомлення з мишею
Лісова галявина
Навички роботи з мишею
Мильні бульбашки
Закріплення навичок роботи з мишею
Розібрані малюнки
Робота з мишею,увага, уява
Кіт-риболов
Ознайомленння з клавіатурою
Садівник
Алгоритміка

Вправи, які входять до складу програмиСкарбниця знань тренують пам'ять, логіку, координацію рухів, учать знаходити інформацію, необхідну для досягнення поставленої мети.
Tux paintрастровий графічний редактор, який ідеально підходить для оволодіння базовими принципами роботи в растровому графічному редакторі. Він дозволяє створювати зображення за допомогою різних пензлів, ліній; застосовувати нестандартні інструменти, різні ефекти до намальованих зображень, використовувати готові набори штампів, готові шаблони для малювання та розфарбовування; редагувати текст. Редактор представляє великі можливості для творчості учнів будь-якого віку.
 Gcompris  являє собою пакет навчальних програм, що складається з різноманітних вправ та ігор освітнього характеру. Наприклад: основи комп’ютерної грамотності – використання клавіатури і миші, падаючі букви; вправи на підтримку вивчення різних предметів. Програми з пакета Gcompris достатньо продумані і збалансовані, диференційовані не тільки тематично, але і за ступенем складності.[6,с.3]
Scratchсередовище програмування, яке дозволяє дітям створювати власні анімовані інтерактивні історії, ігри і моделі. Діти мають змогу грати з різними об’єктами, видозмінювати їх вигляд, переміщувати їх по екрану, встановлювати форми взаємодії між об’єктами. В результаті виконання простих команд може складатися складна модель, в якій взаємодіятимуть безліч об’єктів, наділених різними властивостями. Коли учні створюють проекти в Scratch, вони освоюють безліч навичок 21 століття: творче мислення, предметне спілкування, системний аналіз, побіжне використання технологій, ефективну взаємодію, проектування, постійне навчання.
Програми з пакетуMicrosoft Office:
·        Текстовий процесор Microsoft Word дає змогу створювати дидактичні засоби до уроків (яскраве унаочнення, картки, схеми, ілюстрації тощо), а також використовується для навчання учнів 2-4 класів на уроках інформатики (введення, редагування, форматування тексту).
·        Microsoft Power Pointпрограма для створення презентацій, доповідей. Дозволяє мені  створити анімаційний опорний конспект уроку, додати відео- та аудіо фрагмент, зобразити в динаміці якесь явище, подію. Презентації ефективні на заняттях із використанням методів групового навчання, дидактичних ігор, вікторин, конкурсів тошо.
·        Вибір графічного редактора Paint обумовлений широким розповсюдженням і відкритим доступом даного програмного засобу,  достатньою простотою у вивченні та використанні. Опанування матеріалу цієї теми завжди викликає інтерес,  задоволення та емоційне піднесення в школярів. У процесі навчання учні вчаться розрізняти і визначати кольори. Робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторику, координацію рухів, увагу. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом. Навчання молодших школярів технології роботи у графічному редакторі Paint  закінчую виконанням творчої роботи за самостійно обраною темою з подальшою її демонстрацією, під час якої  учні повідомлять про використані ними знання з інших навчальних предметів.

 Використання Інтернет-ресурсів. Інтернет забезпечує доступ до різноманітної інформації. Я, як учитель, маю  організувати  пошук потрібної інформації, що зберігається у веб- документах. А також повинна постійно слідкувати за тим, як учень користується ним, допомогти йому зрозуміти, як поводити себе у віртуальному світі.
Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі сприяє підвищенню його ефективності, всебічному і гармонійному розвитку особистості учнів, розкриттю їх талантів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Вдало підібрані комп’ютерні програми забезпечують розвиток творчих здібностей, стимулюють  пізнавальну активність, емоційну сферу та інтелектуальні почуття школярів. При цьому підвищується працездатність учнів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Тому комп’ютер має великі можливості вдосконалення навчально-виховного процесу.[1, с.32 ]
Бібліографія:
1.      Гаряча С.А., Добровольська Л.Н. Використання ІКТ у початковій школі: Науково-методичний посібник / Черкаси: ЧОІПОПП, 2011. – С.10,32
2.     Гнатюк Д. ІТ – технології – перепустка до майбут.: Інформаційні технології в школі // Директор школи. – 2003. – груд. (№47). – С.15-16; груд. (№48). – С.12-13.
3.     Маркус Н.В. Особливості застосування інформаційних технологій як засобу гуманізації навчання молодших школярів // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: 3 б. наук. пр. / Рівнен. держ.гуманіт. ун-т. – Рівне, 2002. – Вип.23. – С.171-173.
4.     Співаковський О., Пєтухова Л., Коткова В. Інформатизація освіти: вимоги до вчителя початкових класів // Початкова освіта. Методичний порадник .-2013.- травень.(№5). - С. 3-11.
5.     Суховірський О. Психологічні передумови використання комп’ют. засобів і технологій в початковій школі // Проблеми почат. ланки освіти в контексті розвитку світових тенденцій: Матеріали міжнародн. Наук.-практ. конф. – К.; Хмельницький; Івано-Франківськ, 2003. – С.37-42.
6.     Чала М.С., Литвиненко О.В. Аналіз умов та визначення шляхів ефективного впровадження курсу «Сходинки до інформатики» в загальноосвітніх навчальних закладах області / Кіровоград: КОІППО, 2011.

7 коментарів:

  1. Погоджуюся з думкою, що запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа.

    ВідповістиВидалити
  2. Уроки інформатики в початкових класах допомагають дітям адаптуватися до вимог сучасного суспільства. Потік інформації, який отримують діти, потрібно вміти узагальнювати, фільтрувати, обирати те, що потрібно. Саме уроки інформатики привчають кожну дитину бути зібраною, працювати в потрібному руслі , розширювати свій кругозір та словниковий запас.

    ВідповістиВидалити
  3. Не за чутками знаю: Наталія Анатоліївна враховує той момент, що до школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Тому на її уроках (я була на основах здоров'я) широко використовуються ІКТ, що роблять і без того грамотно продуманий, з необхідною кількістю наочності і просто з дивовижною атмосферою урок таким, на якому не хочеться почути дзвінка, що сповіщатиме про його завершення.

    ВідповістиВидалити
  4. Учитель початкових класів повинен навчити школярів вміло використовувати всю отриману з Інтернету інформацію, вміти шукати потрібний матеріал, спілкуватися в Інтернеті, бути інтелектуально розвиненим, вміло використовувати різні програмні засоби.

    ВідповістиВидалити
  5. Також застосування нових інформаційних технологій у традиційному початковому навчанні дозволяє диференціювати процес навчання молодших школярів з урахуванням їх індивідуальних особливостей, дає можливість творчо працює вчителю розширити спектр способів пред'явлення навчальної інформації, дозволяє здійснювати гнучке управління навчальним процесом, є соціально значущим і актуальним.

    ВідповістиВидалити
  6. Я погоджуюсь, що програмне забезпечення, яким супроводжується вивчення інформатики в початкових класів, робить уроки цікавими, захоплюючими та дає змогу швидше опановувати комп'ютерну грамотність.

    ВідповістиВидалити