СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ФОНУ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЧИТАННЯ У 3 КЛАСІ ЗАСОБАМИ ІКТ
Біденко Ірина Анатоліївна,
вчитель початкових класів
Новостародубської ЗШ І – ІІІ ступенів
Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів у початковій школі займають традиційні засоби
– дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити). Завдяки ж
використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео та звуком. Усе це здійснює значний вплив на
емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності,
підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної
діяльності учнів. Тим більше, що молодші школярі уже готові до роботи з ІКТ:
вони знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися,
у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що зламається машина, не
вистачить знань упоратися з нею тощо.
Сучасний учитель має зважати на те, що інформаційно-комунікаційні
технології навчання міцно увійшли в життя. Використання нових інформаційних
технологій розширює межі освітнього процесу, розвитку інтелектуальних, творчих
здібностей учнів, їхніх умінь самостійно здобувати нові знання та створює умови
для їх успішної самореалізації в майбутньому.
Вважаю, що вчитель початкових класів повинен іти в ногу з часом і змінювати
технології навчання, упроваджуючи інформаційні технології на уроках для
урізноманітнення процесу навчання й зацікавлення сучасних школярів.
Аби урок був цікавішим та ефективнішим, використовую різноманітні
комп’ютерні програми. За їх допомогою вивчаємо
новий матеріал, перевіряю знання учнів з певних тем. Усі ці програми
допомагають урізноманітнювати форми й методи роботи, створюють умови для
розвитку творчих здібностей школяра, розширюють мої функції на уроці , дають
змогу враховувати специфіку певного матеріалу та індивідуальні особливості
кожної дитини.
Практикую використання інформаційно-комунікаційних технологій на всіх
етапах процесу навчання: під час пояснення нового матеріалу, закріплення,
повторення, контролю рівня навчальних досягнень.
Пропоную такі варіанти використання інформаційно-комунікаційних технологій
у початкових класах на різних етапах уроку :
Ø Вивчення нового матеріалу (презентації, віртуальні
екскурсії- подорожі)
Ø Закріплення й застосування знань, умінь і навичок (робота
з тренажерами)
Ø Перевірка і контроль результатів навчання (кросворди,
ребуси, відео загадки, проекти)
На уроках читання використовую такі методи:
·
перегляд
відеозаписів
·
відеокросворди
·
аудіозаписи
·
ілюстрації
·
документальні
фільми
На початку уроку читання у 3 класі за темою «Ознайомлення з життям і
творчістю Тараса Шевченка» запитую дітей
про те , що вони знають про Тараса Шевченка. Всі діти, звісно, знали, що це великий
український поет. Далі запропонувала учням переглянути документальний фільм «Дітям про
Тараса Шевченка», з якого учні дізналися
багато нового про життя і нелегку долю Тараса не лише як поета, а й художника,
історика, філософа. По закінченню перегляду, всі діти висловлювали свої думки, чому ми
повинні шанувати і пам’ятати цю людину.
Тож використання відеороликів та документальних фільмів на уроках у
початковій щколі сприяє підвищенню ефективності навчального процесу за рахунок
високого ступеню наочності, розвитку наочно-образного та креативного мислення.
На уроках читання використовую аудіозасоби, пропоную
прослухати майстерне читання невеликого за об’ємом літературного
твору. Це навчає дітей виразному читанню, умінню відчути настрій, визначати
характер героїв. А читання віршів під вдало підібрану фонограму викликає в
душах маленьких слухачів бурю емоцій, бажання самостійно спробувати викликати
такі ж почуття і в інших.
Усі ми знаємо, що далеко не завжди учні з інтересом ставляться до вивчення
мови. Використання елементів інформаційних технологій на уроках української
мови значно підвищують пізнавальний інтерес учнів. Це можуть бути і
відеословнички, і мовнологічні завдання на екрані комп’ютера, і аудіоправила
тощо.
Великої уваги, на мою думку, заслуговують мультимедійні підручники
«Українська мова» . Вони повністю відповідають шкільному курсу предмета, значно
збагачуючи його виклад сучасними технологіями навчання. За допомогою графіки та
анімації існує можливість побачити те, що дуже складно чи взагалі неможливо
передати словами. Сучасні технології та дружня, ігрова форма створюють
комфортне середовище для навчання. Це суттєво підвищує швидкість та якість
засвоєння матеріалу. Діти на такому уроці
працюють як індивідуально, так і в групах.
Кожен урок мультимедійного підручника розкриває конкретну тему згідно
діючої навчальної програми та містить засоби для пояснення необхідної теми:
малюнки, світлини, текст, анімації, аудіо- та відеофрагменти тощо. Для перевірки
знань використовую контрольні запитання
та завдання, тести для самоконтролю та контролю. В цьому підручнику вдало
підібрані різнорівневі завдання творчого характеру, де треба поміркувати,
порадитися один з одним. Тому завдання
пропоную як одному учневі, так і групі. В кінці виконаного завдання діти бачать
результат своєї роботи («чарівний перстень» починає сяяти, якщо завдання
виконано правильно, або сумно зітхати, якщо діти помилилися).
Так на уроці української мови у 3 класі під час вивчення теми «Уявлення про
прикметник» учні виконували вправу, де треба було вставити слова-ознаки у
поданий текст. Коли діти виконали завдання, то «чарівний перстень» засяяв.
На практиці переконалася, що використовуючи мультимедійні підручники на
уроках української мови, навчальний процес спрямований на розвиток логічного і
креативного мислення, уяви, самостійності. Діти зацікавлені, залучені до
творчого пошуку, активізована розумова діяльність кожного. Процес навчання стає
творчим, а емоційний фон уроку – сприятливішим, що є дуже важливим для учбової
діяльності.
Наприклад, у 3 класі при вивченні теми «Іменник» діти подорожували разом з
казковим героєм Буратіно до Країни Знань, де живуть слова-назви предметів. Вони
допомагали Буратіно виконувати різні завдання
творчого характеру: ставили питання до слів назв предметів хто? або що?,
доповнювали речення, працювали за картками, складали речення різні за метою
висловлювання, будували «Асоціативний кущ». У
кінці уроку учні прийшли до казкового міста і дізналися, що править
словами-назвами предметів король з іменем «Іменник».
На уроках розвитку зв’язного мовлення з метою проведення віртуальної
екскурсії, використовую відеоролики. Так
при складанні тексту-опису осіннього лісу діти переглянули ролик «Осінь у
лісі». Спочатку усно описують те, що вони побачили, кого зустріли, кого лише
почули. Така форма роботи розширює кругозір дітей, дає можливість образно
мислити, при глибокому, детальному розгляді можна навіть відчути колір і запах
картини.
Восени часто бувають дощі. Тож я звернула увагу дітей на те, що дощик може
бути різним. За допомогою аудіозапису діти уявляли, яким буває дощик, які його
крапельки: дощик-злива, крапельки крупні, крапельки мілкі. Потім записували
міні-текст на тему «Крапелька». Завдання такого характеру учні виконували
залюбки.
Текстові, словникові та малюнкові тренажери допомагають на уроці значно
підвищити рівень знань дитини з української граматики. Комп'ютерна гра
спрямована не лише на ознайомлення і навчання, а й на перевірку правильності
виконаних творчих вправ і завдань з української граматики.
Пізнавальні тренажери розширюють кругозір дитини, закріплюють знання
українського алфавіту, розвивають креативне мислення, а також покращують
граматичні навики дитини.
Сподіваюсь, що знання та вміння, набуті учнями, та саме використання ІКТ на
уроках української мови та читання призведуть моїх учнів до нових вершин та
перемог.
У процесі роботи переконалася, що мультимедійні засоби як джерела нових
знань можна використати на всіх етапах уроку.
Інноваційно-комунікативні технології дарують учням радісні хвилини. А там, де учні
бажають навчатися, прагнуть знати більше, є позитивні емоції. Тоді й можна
чекати гарних результатів від наших маленьких школярів.
Із почином, Ірино Анатоліївно! Вітаю на першій для вас Інтернет-конференції! Дуже важливо, що ви усвідомлюєте роль ІКТ, їх вплив на емоційний стан дитини та підвищення пізнавальної активності молодшого школяра. Добре, що пробуєте, експериментуєте. Не підпускайте до себе лінь та байдужість і ваші старання окупляться вам сторицею: іскринками пізнання ваших учнів.
ВідповістиВидалитиДякую за статтю. Так дійсно погоджуюсь, що використання відеороликів та документальних фільмів на уроках у початковій щколі сприяє підвищенню ефективності навчального процесу. Візьму до уваги.
ВідповістиВидалитиРадує, що наша молода колега Ірина Анатоліївна, крокує в ногу з сучасними технологіями! Знаю її, як відповідального, справедливого, завжди в творчому пошуку вчителя. Вона не лише учитель початкових класів та класний керівник, а й член творчої групи вчителів району, і слухач школи педмайстерності, і ... просто хороша людина!
ВідповістиВидалитиЦікава стаття. Адже дійсно емоції школярів під час уроку відіграють значну роль у засвоєнні матеріалу.
ВідповістиВидалитиПовністю погоджуюся з думкою Ірини Анатоліївни. Тому що інноваційно-комунікативні технології дарують учням радісні хвилини. А там, де учні бажають навчатися, прагнуть знати більше, є позитивні емоції. Тоді й можна чекати гарних результатів у навчанні.
ВідповістиВидалитиДуже радію за молоду колегу, яка чітко усвідомлює роль і характерні риси інформаційних технологій, які реально надають практично необмежені можливості для самостійної і спільної творчої діяльності вчителя і учнів. Так тримати, Ірино Анатоліївно!
ВідповістиВидалитиДуже радію за молоду колегу, яка чітко усвідомлює роль і характерні риси інформаційних технологій, які реально надають практично необмежені можливості для самостійної і спільної творчої діяльності вчителя і учнів. Так тримати, Ірино Анатоліївно!
ВідповістиВидалитиСтаття цікава та повчальна для колег. Дійсно, що застосування ІКТ на уроках - гарна можливість активізувати пізнавальні інтереси учнів під час вивчення та закріплення нового матеріалу, підвищити мотивацію навчальної діяльності. Ірина Анаталіївна креативний учитель. Бажаю творчих злетів.
ВідповістиВидалити