вівторок, 24 березня 2015 р.


АКТИВІЗАЦІЯ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ЗАСОБАМИ КОМП'ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Міщанина Юлія Григорівна,
учитель початкових класів
Луганської ЗШ І – ІІІ ступенів
Анотація. Актуальність використання ІКТ у навчально-виховному процесі обумовлено тим, що в комп'ютерних технологіях закладені невичерпні можливості для навчання учнів на якісно новому рівні. Вони надають широкі можливості для розвитку особи учнів і реалізації їх здібностей. Комп'ютерні технології істотно підсилюють мотивацію до навчання, підвищують рівень індивідуалізації навчання, інтенсифікують процес навчання і т.д.

У зв’язку з активним розвитком інформаційних технологій і їх упровадження в різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. З одного боку, інформаційні технології  – це потужній інструмент для отримання дитиною найрізноманітнішої інформації, з другого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання, мотивації, наочності, науковості.
Що ж таке інформаційні технології?
Щоб дати відповідь на це питання я звернулася до деяких словників. Ось які визначення вони дають. Інформаційні технології (англ.informationtechnology) – широкий клас дисциплін і галузей діяльності, які відносяться до технологій керування і обробки  даних, у тому числі із застосуванням обчислювальної техніки. Тлумачний словник з інформаційно – педагогічних технологій  Я.В. Крупського, В.М. Малевича  дає таке визначення:
Інформаційні – комунікативні технології – це сукупність методів, виробничих процесів і програмно – технічних засобів, інтегрованих з метою збору, обробки, зберігання, поширення, відображень й використання інформації в інтересах її користувачів [1. 57
 Під інформаційними технологіями найчастіше розуміють комп’ютерні технології.  Зокрема, інформаційні технології мають справу з використанням комп’ютерів  і програмного забезпечення для зберігання, перетворення, захисту, обробки, передачі й отримання інформації. Сьогодні залишається відкритим питання: як найбільш ефективно використовувати потенційні можливості сучасних інформаційних і комунікативних технологій у навчанні школярів у сільській місцевості.
У кожної дитини яка приходить до школи горить вогник цікавості і допитливості, вона готова вбирати в себе все невідоме, радіє  усім своїм новим знанням і навичкам. Часто нашим урокам бракує яскравості, ефективності, новизни адже основним інструментом вчителя початкових класів були традиційні форми і методи навчання. Але новітні технології стрімко ввірвалися в усі сфери нашого життя і тому багатьом вчителям початкових класів стало необхідністю оволодіти інформаційними  технологіями, а саме комп’ютером.Щоразу перед початком навчального року я ставлю собі запитання: «Як зацікавити своїх учнів?» Звичайно, навчальна програма для початкової школи передбачає чітко сформовані завдання для вчителя. Проте, останнім часом знижується бажання вчитеся. Як зацікавити їх до навчання? Для того щоб подолати інертність дітей необхідно вносити в уроки нові сучасні елементи. У 2011 року вступив в дію Новий Державний стандарт початкової загальної середньої освіти і я набрала 1 клас, який розпочав навчання над цією програмою. Тому починаючи з першого класу почала використовувати комп’ютер на різних типах уроків: засвоєння нових знань, узагальнення і систематизації умінь та навичок; комбіновані уроки; позакласні заходи та в роботі з батьками.
Які ж переваги я побачила, коли почала використовувати інформаційні технології  на уроках. Можливості  сучасного  уроку  й  системи освіти  загалом  значно  розширюються  завдяки використанню  мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету. Нині  дитина  опановує комп’ютер  раніше, ніж  навчається  грамотно  писати чи  критично  читати.
Саме використання  ІКТ  дає  нам можливість  змінити  зміст  освіти  та сприяє :
·        кращому  сприйняттю й  засвоєнню  дітьми  навчального  матеріалу;
·        зростанню  інтересу  до  пізнання;
·        індивідуалізацію  навчання;
·        розвитку  творчих  здібностей  учнів;
·        скороченню  видів  роботи, що стомлюють дітей;
·        використанню  різних  аудіовізуальних  засобів (музики, графіки, анімації) для  збагачення  змісту  і  посилення  мотивації  навчання;
·        більш  динамічній  подачі  матеріалу;
·        формуванню  в  учнів адекватної самооцінки  та  створенню  умов  для  самостійної  роботи;
·        самоосвіті  й  самовдосконаленню  особистості  учня  й учителя;
·        засвоєння  і учнями, і учителями  нових  важливих  знань, умінь, навичок.
·        сприятисамоорганізації, саморозвитку, самоперевірці, творчостіучнів.
·        прослухатидіалоги, тексти, пісні, казки;
·        здійснитизаочнуподорожмістами, музеями, галереями, країнами.
До того ж  ІКТ  використовую  в усіх видах  урочної  й позаурочної  діяльності, починаючи з 1-х класів, при  цьому розширюючи  можливості  навчально-виховного процесу, забезпечуючи  нові шляхи подачі  інформації, даючи  можливість для  випробовування  власних  ідей  і  проектів,  для вивчення й  викладання  предметів  у початкових  класах (математики, української мови, читання, природознавства, трудового навчання, образотворчого мистецтва та ін.).
Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою, яка допомагає  вчителю урізноманітнити  урок, є прикладна програма  PowerPoint. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок). Головне, щоб поданий  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає  дидактичній  меті. Також доцільно застосовувати  їх під час  проведення тематичних перевірок. Між тим використання  презентацій  залежить  від  творчого  потенціалу  вчителя та програмного  забезпечення, яким він користується.
Практикою доведено, що використовувати презентації доцільніше на уроці математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним  матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках української мови – під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо; на уроках читання -  під час різних видів  словникової  роботи, розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні; на уроках «Я і Україна» - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт тощо.
Але слід пам’ятати, що  презентації – це  лише  інструмент (один  із багатьох  інших інструментів вчителя на уроці), а тому недоцільно презентацію робити важливішою за урок, штучно  «підганяти» весь урок під презентацію.
Структура уроку  при цьому не повинна  принципово  змінюватися. В уроці  із презентацією, як і в будь-якому  іншому, мають  бути наявні  всі основні етапи, змінюватися може  лише їх тривалість. Презентації  використовують  на різних етапах уроку: актуалізації знань, перевірки домашнього  завдання, ознайомлення з новим матеріалом, закріплення, узагальнення та систематизації знань. Використання  презентацій, уроках  доцільно  збільшити  час  на проведення  етапу  мотивації, адже  завдяки презентації  можна  збільшити  його пізнавальне  навантаження. А, як відомо, правильно мотивовані  учні легше й  з  більшою  охотою  здобувають  знання, прагнуть до творчої  діяльності.
Використання  презентацій  допомагає  урізноманітнити   й  етап  актуалізації знань, адже запитання  можна  ілюструвати  графічними  об’єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька  слайдів із  попередніх  уроків, з кросвордами, ребусами тощо. На етапі  пояснення нового матеріалу  можна  використовувати  фото-, аудіо-, відеофрагменти, гіперпосилання   для  зміни  послідовності  показу, що дає  вчителю  змогу на свій розсуд  змінювати  хід бесіди, акцентувати  увагу  на  найскладніших  моментах  уроку  залежно  від сприйняття  матеріалу  учнями  і від ситуації  на уроці. На слайдах  доцільно  подати  лише основні  думки, визначення, дати і назви подій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відео фрагменти тощо. Виділити  ті  елементи, до  яких  слід  привернути  увагу  учнів. Подати  той самий  матеріал  у  різних  формах, на різних прикладах. Для етапу  закріплення  знань можна  дати  ілюстровані  запитання, завдання  для  групового  або  індивідуального  виконання, запропонувати  учням  самостійно  прокоментувати  вже показані  слайди (які вчитель  демонстрував  на етапі  пояснення  нового  матеріалу).
Правила створення  презентації [5]
Аудиторія. Учитель має врахувати  вік учнів та особливості класу, для якого створюється презентація.
Мета презентації. Необхідно уважно переглянути літературу  з  теми уроку, визначити основні  тези, скласти  перелік  ілюстративного матеріалу (які матеріали  вже є, а які  треба  знайти або створити  самостійно).
Увага до деталей. Презентацію не  слід  засмічувати  зайвими  відомостями, ілюстраціями, картинками, текстами, кожен  слайд має  бути  доцільним і логічно  пов’язаним  з іншими.
Доцільність  використання  анімації  та спец ефектів. Не слід  зловживати  анімацією, аудіо- та візуальними  ефектами. Вони  мають  бути  доцільними, щоб привертати увагу, а не відволікати її.
Вимоги  щодо  оформлення  презентації
У  змістовій  частині  слід розміщувати  короткі  тези (без  зайвих слів), причому  на всіх слайдах  необхідно  дотримуватися однієї часової форми  дієслів,  зокрема  й  у  заголовках.
Обсяг  інформації  на  кожному  слайді  має  бути  не  більшим  за  одну  тезу, одне  визначення, кілька  фактів, формул, дат.
Для  урізноманітнення  подачі  матеріалу слід  використовувати  різні  типи  слайдів (текстові, табличні, графічні).
Розміщення  текстів на слайдах. Текст та слайдах повинен  бути «читабельним», заголовки  повинні  відрізнятися  від  основного  тексту, найважливіші  слова  слід  намагатися  розміщувати  в  центральній  частині  слайда, коментарі  та підписи  до ілюстрацій  доцільно  подавати  меншим  шрифтом  унизу  слайда. Розгорнуті  речення  на  слайдах подаються  лише  за необхідністю  цитування.
У  таблицях  має бути  максимум  4  рядки та 4  стовпці, оскільки  у  великих  таблицях  дані  дуже  важко  читати. Комірки  з найважливішими  даними  доцільно виділяти  кольором.
Списки  на  слайдах  не  повинні  бути  довгими (оптимальним є список  із 5-7  елементів. Якщо ж  елементів  списку  більше, доцільно  розмістити  їх  у  дві  колонки.
Діаграми  не  слід  робити  дуже складними. Вони  мають  містити  не  більше 5  елементів.
Ілюстрації  слід  застосовувати  такі, на  яких  добре  видно  всі  деталі. Вони мають  бути якісними, достатньо  контрастними. Щоб  виділити  ілюстрацію (малюнок, таблицю, графік, схему, діаграму, фото) на тлі слайда, доцільно використовувати різноманітні  рамки. Також слід врахувати, що на кожному слайдімає бути не більше двох картинок.
Анімаціяможлива один раз протягом 5 хвилин (у початковійшколі).
Шрифти  слід  обирати такі, які легко  прочитати при  різних  типах  освітлення. Вони  мають  бути  чіткими  й  контрастними  до  тла  слайда.Розмір шрифту на слайдах повинен бути не менше 24-28 пунктів.
Вся презентація повинна бути витримана в одномустилі (однаковеоформленнявсіхслайдів: фон, назва, розмір, колір, накреслення шрифту; колір і товщинарізнихліній і т.п.).
Отже, нині комп’ютерні технології набули широкого використання у педагогічній діяльності. Застосування новітніх інформаційних технологій в навчальному процесі зумовлено з одного боку, необхідністю підготувати учня до його майбутнього робочого місця, а з іншого – необхідністю більш ефективної передачі знань, що має на меті підвищення рівня якості інформаційної компетентності та компетенції майбутнього працівника.
Бібліографія
1.Тлумачний словник з інформаційно – педагогічних технологій: словник/ Я.В.Крупський, В.М.Михалевич,-Вінниця: ВНТУ, 2010. 72с.
2. Іменнова О.І.Використання інформаційно – комунікативних технологій у школі//науково – методичний журнал: Педагогічна майстерність.- 2013, - №7.

Інтернет-ресурси

8 коментарів:

  1. Сама була свідком, коли Юлія Григорівна дуже вдало використовувала ІКТ на своїх уроках, глибше знайомлячи з біографією В.Сухомлинського. Здавалося вже так багато знаємо про цю відому людину..., а й ні ! На цьому уроці ми дізналися ще більше, до того ж цікавого! А уявіть, як цікаво було дітям отримувати нову інформацію у нетрадиційній формі!

    ВідповістиВидалити
  2. Захоплення сучасними методами відволікає інколи нас від суті завдання. цікаво вчитель розкрила вимоги до презентації. Мені сподобалася теза: "... недоцільно презентацію робити важливішою за урок, штучно «підганяти» весь урок під презентацію". Дійсно це так. Дякую за даний акцент. Про це треба пам'ятати.
    Нових ідей та креативності всім!

    ВідповістиВидалити
  3. Недоліків у комп’ютерного навчання не менше, ніж переваг. Відмовлятися від комп’ютера в навчанні не можна, але не можна і зловживати комп’ютеризацією. Потрібно виробити критерії корисності використання комп’ютерів на уроці для кожної вікової групи по окремих темах. Зрозуміло, що та чи інша комп’ютерна технологія потрібна, якщо вона дозволяє отримати такі результати навчання, які не можна отримати без її використання. А Юлія Григорівна використовує ІКТ раціонально : не зловживаючи і не нехтуючи. Успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Стаття цікава, корисна і доступна. Юлія Григорівна використовує презентації на уроках саме щоб зацікавити учнів, а не полегшити собі проведення уроку. Занадто багато використання ІКТ знизить інтерес до них, та добре, що наші можливості не дозволяють кожного дня користуватися технікою (на всіх не вистачає).

    ВідповістиВидалити
  5. Комп'ютер повинен сприяти активному залученню учнів до навчального процесу, розумінню та засвоєнню учнями навчального матеріалу, підтримувати інтерес до пізнавальної діяльності. Таким чином, застосування ІКТ в освітньому процесі дозволяє вирішувати одну з важливих завдань навчання - підвищення рівня знань. Я впевнена, що використання інформаційних технологій може перетворити викладання традиційних навчальних предметів, раціоналізувавши дитячу працю, оптимізувавши процеси розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу, а головне, піднявши на незмінно вищий рівень інтерес дітей до на-вчання. Дякую Юлії Григорівні за змістовну, цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  6. Використання презентації дійсно дає змогу подати ТОЙ САМИЙ МАТЕРІАЛ у різних формах, на різних прикладах.

    ВідповістиВидалити
  7. Ми живемо в час стрімкого росту комп'ютерних технологій і не можемо на це не зважати. Учні початкових класів вбирають все нове дуже швидко. Використання ІКТ на уроках допомагає як учителю - доступніше, наочніше і повніше розкрити матеріал, так і учням - зосередити їхню увагу, зацікавитися новим матеріалом, побачити, а не лише почути, краще запам'ятати. Юлія Григорівна дуже добре з цим справляється, іде в ногу з часом. ЇЇ досвід дуже цікавий, потребує послідовників. Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  8. Використання презентацій на уроці на сьогодні є найдоступнішою формою застосування ІКТ учителями-предметниками

    ВідповістиВидалити