ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ (ІКК) ВЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
Васильченко Тетяна Володимирівна,
учитель інформатики Луганської загальноосвітньої школи
І - ІІІ ступенів Петрівської районної ради
На освіту нині суттєво впливають зміни у сучасному суспільстві. На
даний час не тільки педагогічна спільнота, але й суспільство загалом розуміє,
що володіння інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ) є одним із базових
елементів сучасної освіти.
Освіта надто
повільно змінює свої пріоритети в період стрімкого розвитку ІКТ і все ж уміння
працювати з інформацією стає одним із необхідних і важливих компонентів
сьогодення. Саме тому важливою стає здатність вчителів-предметників
змінюватися, активно діяти, швидко приймати рішення, самовдосконалюватися,
саморозвиватися впродовж усього життя. В умовах формування інформаційного
простору і переходу до інформаційного суспільства підвищуються вимоги до рівня
інформаційно-комунікаційної компетентності (ІКК) вчителів-предметників.
З розвитком і
поширенням новітніх технологій, про які ми чуємо на кожному кроці, виникла
проблема формування здатності вчителя застосувати ці технології у педагогічній
практиці. Дослідимо більш детально.
Інформаційну
компетентність ми розуміємо як здатність особистості орієнтуватися в потоці
інформації, як уміння працювати з різними видами інформації, знаходити і
відбирати необхідний матеріал, класифікувати його, узагальнювати, критично до
нього ставитися, на основі здобутих знань вирішувати будь-яку інформаційну
проблему, пов’язану з професійною діяльністю. Інформаційна компетентність є
основним компонентом інформаційної культури, яка, у свою чергу, є частиною
загальної культури особистості [1, 2].
Комп’ютерна
компетентність достатньо широко використовується як одна з цілей професійного
навчання вчителів інформатики. Так, П.В. Беспалов визначає це поняття як
інформаційно-технологічну компетентність, яка не зводиться до розрізнених знань
і навичок роботи на комп’ютері. Вона є інтегральною характеристикою
особистості, здатністю до засвоєння відповідних знань і розв’язання задач у
навчальній та професійній діяльності за допомогою комп’ютера.
Як висновок, ні
інформаційна, ні комп’ютерна компетентність окремо не відповідають у повній
мірі професійним вимогам, які постають перед вчителями-предметниками на
сучасному етапі модернізації освіти.
Інформаційно-комунікаційна
компетентність у застосуванні ІКТ передбачає:
-
застосовувати ІКТ в навчанні та
повсякденному житті;
-
раціонально використовувати комп’ютер
і комп’ютерні засоби під час розв’язування завдань, пов’язаних з опрацюванням
інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням і передаванням;
-
будувати інформаційні моделі й
досліджувати їх за допомогою засобів ІКТ;
-
давати оцінку процесові й
досягнутим результатам технологічної діяльності.
-
Українськими вченими було розкрито
зміст ключових компетентностей під час застосування інформаційних і
комунікаційних технологій [3, с. 88]. Вони передбачають здатність орієнтуватися
в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до
власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного
суспільства.
У процесі
впровадження компетентнісного підходу до навчання вчителів інформатики ІКТ
важливо зосередити зусилля на:
-
визначенні загальних
компетентностей вчителів інформатики загальноосвітніх навчальних закладів;
-
визначенні умов ефективного
формування компетентностей учителів інформатики;
-
розкритті змісту загальних
компетентностей учителів інформатики;
-
розкритті поняття
інформаційно-комунікаційної компетентності;
-
визначенні складових
інформаційно-комунікаційної компетентності;
-
розробці, апробації програмних
модулів;
-
діагностиці результатів навчання.
Умови ефективного
формування ІКК вчителів інформатики:
-
підвищення рівня сформованості
інформаційно-комунікаційної культури;
-
тренінгова система навчання
вчителів інформатики;
-
системне використання набутих
навичок у педагогічній практиці;
-
участь у конкурсах, конференціях,
семінарах;
-
неперервна освіта впродовж всього
життя.
Учитель – викладач
школи. Предметні компетентності вчителів залежать від предмету, який вони
викладають. Такі компетентності відносяться до предметно-орієнтованих, або
фахових, компетентностей, тобто здатності вчителя викладати конкретний предмет,
володіти методикою і навичками викладання. Нами розглянуто і проаналізовано
загальні компетентності вчителів-предметників загальноосвітніх навчальних
закладів.
Структура загальних
компетентностейучителів-предметників:
-
предметно-методична;
-
психологічна;
-
інформаційно-комунікаційна;
-
загальнонаукова;
-
загальнокультурна.
Зрозуміло, що
головною для вчителя інформатики є інформаційно-комунікаційна компетентність.
Інформаційно-комунікаційна
компетентність передбачає здатність вчителя інформатики вільно орієнтуватися в
інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до
власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства.
Інформаційно-комунікаційна компетентність поділяється на три основні, що
відповідають окремим видам діяльності вчителів
інформатики:
-
загальна;
-
діагностична;
-
предметно-орієнтована.
Загальна
компетентність – це здатність учителя інформатики на професійному рівні
використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) і для забезпечення
навчально-виховного процесу створювати:
- текстові документи;
- таблиці;
- малюнки;
- діаграми;
- презентації;
- комп’ютерні графічні об’єкти;
- Flash-анімацію тощо.
Учитель у
постійному пошуку. Під час самопідготовки і самовдосконалення, а також пошуку
необхідної інформації вчителю інформатики необхідно вільно використовувати:
- Інтернет-технології;
- телеконференції;
- локальні мережі;
- бази даних;
- інтерактивні дошки тощо.
Маючи професійні навички
роботи на комп’ютері і професійний досвід, учитель інформатики формує у себе здатність
розробляти власні електронні продукти, адже саме вони відображають бачення
вчителя щодо викладання інформатики і дають можливість формувати базу
педагогічного професійного досвіду, допомагають вчителю самовдосконалюватися і
передавати досвід молодому поколінню й бути для нього наставником.
Діагностична
компетентність допомагає вчителям-предметникам аналізувати досягнення учнів під
час навчання. Процес навчання за останні роки змінився – він насичений
тестовими завданнями. Випускники загальноосвітніх навчальних закладів проходять
незалежне оцінювання. Змінюється сама система проведення оцінювання знань і
вмінь учнів, а також ставлення до цього процесу.
Тому
вчителі-предметники повинні мати здатність здійснювати:
- моніторинг;
- проміжне діагностування;
- електронне тестування;
- прогнозування тощо.
Така система
відслідковування успішності навчання буде взаємовигідною як для вчителя, так і
для учня.
Неможливо уявити
діяльність вчителів-предметників без застосування електронних підручників,
енциклопедій, готових навчальних програм, демонстраційних програм т. п. Такий
набір електронних розробок із кожним роком збільшується, урізноманітнюється.
Тому, предметно-орієнтована компетентність – це здатність учителя-предметника
гармонійно поєднувати готові електронні продукти у своїй професійній
діяльності.
Бібліографія
1.
Гендина Н.И., Колкова Н.И., Скипор
И.Л. Информационная культура личности: диагностика, технологияформирования:
Учебно-методическоепособие. Ч.1. – Кемерово: КемГАКИ, 1999. – 146 с.
2.
Каракозов С.Д. Информационная
культура в контекстеобщейтеориикультурыличности // Педагогическаяинформатика. –
2000. – № 2. – С. 41 – 55.
3.
Компетентнісний підхід у сучасній
освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої
політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с
Нові інформаційні технології навчання надають потужні й універсальні засоби отримання, опрацювання, зберігання, передавання, подання різноманітної інформації, наперед розроблені засоби виконання рутинних, технічних, нетворчих операцій, пов’язаних із дослідженням різних процесів і явищ або їх моделей, розкривають широкі можливості щодо істотного зменшення навчального навантаження і водночас інтенсифікації навчального процесу, надання навчально-пізнавальній діяльності творчого, дослідницького спрямування, яка природно приваблює дитину і притаманна їй, результати якої приносять учню задоволення, стимулюють бажання працювати, набувати нових знань. Тому дана стаття є досить актуальною. Спасибі! Бажаю успіхів.
ВідповістиВидалитиПогоджуюсь з Вами повністю. Головне для вчителів - самовдосконалюватися, саморозвиватися впродовж усього життя.
ВідповістиВидалитиКожен вчитель загальноосвітнього навчального закладу, незалежно від ступеня, типу, форми власності закладу та рівня своєї кваліфікації, повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного суспільства.
ВідповістиВидалити