вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
Чудна Леся Іванівна, учитель української мови 
та літератури Балахівської загальноосвітньої школи 
 І - ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Анотація
    Сучасне життя вносить свої корективи до методики викладання української мови та літератури. Аби урок  був цікавий учням, учителеві доводиться освоювати нові методи викладу матеріалу.  
     У статті на матеріалі власного досвіду розглядається проблема  доцільності використання ІКТ на уроках української мови та літератури та їх вплив на формування життєвих компетенцій учнів.

     Актуальність даного питання має місце у сучасному освітньому середовищі, адже підготувати дитину до активної та плідної життєдіяльності в інформаційному суспільстві – одне з головних завдань сучасного етапу модернізації національної системи освіти. Розв’язання цього питання неможливе без формування інформаційної культури учнів, модернізації змісту і технологій навчання, які б відповідали сучасним освітнім пріоритетам, диференціації навчально-виховного процесу для найбільш повного розвитку схильностей і здібностей особистості, задоволення її запитів і потреб, розкриття її творчого потенціалу. Нині якісне викладання дисциплін не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають комп’ютерні технології та Інтернет.


Мої учні будуть дізнаватися про нове не від мене; вони будуть відкривати це нове самостійно. Моє основне завдання — допомогти їм розкритися.
М. Песталоцці
     Одним із основних завдань школи на сьогодні є формуван­ня інформаційної культури учнів, розвиток критичного й са­мостійного мислення, креативних здібностей, підготовка їх  до життя в глобалізованому цифровому світі.
     Сучасні школярі залюбки виконують ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роз­думів, можливість виявляти ініціативу та самостій­ність, потребують розумового напруження, вина­хідливості, творчості та нестандартного підходу до вирішення поставлених перед ними завдань. Відзначається високий рівень мотивації учнів до навчання у випадках, коли вони за допомогою інформаційних технологій представляють резуль­тати цікавого для них навчального проекту.
     Використання ІКТ на уроках української мови та літератури, на мій погляд, дозволяє:
• розвинути в учнів творчі здібності, навички дослідницької діяльності, уміння приймати оптимальні рішення;
   розширити можливості  обсягу інформації;
• сформувати в школярів уміння працювати з інформацією, розвинути комунікативні здібності;
• підсилити мотивацію навчання;
• активно залучати учнів до навчального процесу;
• дати дитині максимально можливий для неї  обсяг навчального матеріалу;
• якісно змінити контроль за діяльністю учнів.
     Але досягти цього нелегко, тому що лише системне й доцільне використання
інформаційно-комунікаційних засобів навчання в освітньому процесі дозволяє оптимізувати діяльність вчителя на уроці, тобто підвищити якість навчання школярів за рахунок поліпшення якості діяльності вчителя (викладання предмету).
     Крім того, інформаційно-комунікаційні технології навчання поєдную  на уроках з апробованими, результативними технологіями: інтерактивним навчанням, навчанням як дослідження, проектною технологією, проблемним навчанням. Серед видів засобів ІКТ надаю  перевагу навчальним, навчально-ігровим, інформаційно-пошуковим, демонстраційним, тренувальним засобам.    
     ПК - унікальний засіб наочності,  адже забезпечує учнів активною взаємодією з динамічними таблицями, опорними схемами і сигналами, алгоритмами. Комп'ютер володіє здатністю методично яскраво представити
мовну наочність, «матеріалізувати» її за допомогою кольору, графіки, системи підкреслення, динаміки зображення, ефекту мерехтіння, звуку, піктографії, «пожвавлення» ілюстрацій і так далі. Завдяки постійному зворотному зв'язку інформаційного й контролюючого характеру школярі набувають можливості коректувати свою навчальну діяльність. Учні також вчаться редагувати тексти, набирають самі тексти своїх творчих робіт. Старшокласники оформлюють свої доповіді, реферати за допомогою комп'ютера, виконують малюнки, схеми, допомагають робити тести, дидактичний матеріал.
     Зупинюся детальніше на використовуваних ІКТ, формах роботи з ними, впливові конкретних інформаційно-комунікаційних технологій на формування ключових компетенцій учнів.
Презентації
     Підготовка презентацій з української мови та літератури є ефективним методичним прийомом, що допомагає в цікавій формі узагальнювати, відпрацьовувати, повторювати, систематизувати і створювати нове на основі вивченого. Комп'ютерна програма PowerPoint дає широкий простір для використання мультимедійних можливостей комп'ютера під час вивчення різноманітного матеріалу. Залежно від мети, яка ставиться перед створенням і використанням презентацій, їх можна умовно поділити на демонстраційні, систематизуючі, дослідницькі. Залежно від творчої ідеї, завдяки якій виявляється яскраве індивідуальне обличчя презентації, – на словникові сторінки, презентації – запитання-відповіді. Крім того, створення презентацій – ефективне завдання для самостійної дослідницько-пошукової роботи школярів, яке згуртовує дітей, вчить працювати у групі й нести колективну відповідальність за виконану роботу. Використання    презентацій  має  подвійну  користь.    Під  час  її перегляду учні  отримують   корисні  для  них  знання та  уявлення  про можливості програми  PowerPoint  і,  самі того  не  підозрюючи,  вчаться  грамотно оформляти  слайди. 
     У навчанні особливе значення  надається  сьогодні  власній  діяльності  дитини,  її  пошуку,  усвідомленню  і застосуванню  нею  нових  знань.  Учитель  у  такому  разі  є  організатором  процесу навчання,  керівником  самостійної  діяльності  учнів,  який  надає  їм  потрібну  допомогу  і  підтримку.  Тому  я  приділяю  велику  увагу  проектній  діяльності  школярів  і  створенню  ними   творчих проектів у  вигляді  мультимедійних  презентацій,  де  вони  вчаться  працювати  в  парах,  групах. Також створення  мультимедійних  презентацій є  однією  з  форм  наукової роботи   учнів. Використовую мультимедіа  як на  різних  етапах  уроку, так і в  позакласній  роботі,
     У ході проектної діяльності, крім мультимедій­них презентацій, учні вчаться створювати та­кож публікації, буклети, бюлетені.
     Це цікава творча форма роботи, яка допомагає  учням відчути себе в ролі журналістів, редакторів та сприяє формуванню соціальної, комунікативної, інтелектуальної, креативної, інформаційної, самоосвітньої компетенцій учнів. Працюючи з шаблонами програми Microsoft Office Publisher, учні вчаться знаходити цікаву інформацію за допомогою традиційних і сучасних інформаційних ресурсів, творчо опрацьовувати її, представляти власну позицію, власне бачення проблеми. Виконувати творчі завдання у програмі Microsoft Office Publisher учні виконують як індивідуально, так і в групі.
     П’ятикласники залюбки готують паспорти літературних героїв у паперовому та мультимедійному форматі. В ігровій формі вони вчаться аналізувати твір, характеризувати літера­турних персонажів, узагальнювати, робити висно­вки. Попередньо пропоную схему для створення такого незвичайного ілюстрованого «документа».
Паспорт літературного героя
1.     Ім'я
2.     Вік, соціальний стан, походження
3.     Портрет, особливі прикмети
4.     Місце проживання
5.     Спосіб життя
6.     Родина
7.     Оточення (друзі, вороги)
8.     Життєвий девіз
9.     Мета життя
10. Захоплення, уподобання
11. Риси характеру
     Цікавою формою роботи, яку я застосовую у своїй практичній діяльності, є створення кліпів до пісень літературного походження. Головне за­вдання цього методу — показати можливості прак­тичного застосування сучасних комп’ютерних технологій на уроках української літератури. Мої учні створили кліпи до поезій Івана Франка «Чого являєшся мені у сні?, Лесі Українки «Давня весна», «Хотіла б я піснею стати», Андрія Малишка «Пісня про рушник», Дмитра Павличка «Два кольори».
Етапи роботи над створенням відеокліпу
1.     Вибір теми, визначення завдань.
2.     Робота в групах, обговорення можливих мето­дів реалізації поставлених завдань.
3.     Самостійна практична робота над створенням проекту:
-         підбір ілюстрацій, малюнків, анімаційних картинок, які вдало ілюструють зміст пісні;
-         вибір якісного аудіозапису (прослуховування однієї і тієї ж пісні у виконанні різних співців, музичних колективів);
-         створення кліпу за допомого програми Win­dows Movie Maker.
4.     Проміжне обговорення кінцевого результату.
5.     Презентація музичного кліпу.
6.     Колективне обговорення.
7.     Оцінювання.
Створення реклами за прочитаним твором
     Цей вид роботи розвиває у школярів творчі та розумові здібності, зокрема, уважність, вина­хідливість, уміння логічно мислити, комбіну­вати тощо. Причому робиться це в захопливій ігровій формі, що дає можливість учню випро­бувати себе в певній ролі та отримати задово­лення від результатів власної праці.
     Перед початком роботи діти об’єднуються в групи та вдома створюють рекламний проект за твором, що вивчають. Вони самостійно визнача­ють мету, адресата, вид свого рекламного продук­ту. Користуючись джерельною базою Інтернету, підбирають ілюстративні та анімаційні матеріали, продумують зміст реклами. Результати роботи де­монструють у класі. Після презентації відбуваєть­ся обговорення та оцінювання роботи за такими критеріями:
-         відповідність реклами художньому тексту;
-         максимум інформації за мінімальної кількості слів;
-         логічність; аргументованість;
-         доступність;
-         творчий підхід, оригінальність.
     Аналізуючи рекламні проекти, учні знову звертаються до тексту, вчаться аргументувати своє бачення твору, висловлювати власну думку, критично реагувати на зауваження. І головне, що все це відбувається в невимушеній ігровій формі.
     Наприклад, на уроці узагальнення та система­тизації вивченого з тем «Фонетика», «Орфогра­фія» дітям було запропоновано створити мульти­медійні рекламні проекти, у нестандартній ігро­вій формі пояснити мовні правила. На уроках української літератури учні 5 класу рекламували українські народні та літературні казки.
     Для учнів 9-11-х класів наближаю завдання навчальних проектів максимально до життєвих ситуацій, щоб вони могли себе випробувати в пев­ній професії.
Пропоную  учням домашні завдання такого типу:
-         підготувати комікси за мотивами літератур­них творів, повідомлення, реферати, викорис­товуючи джерельну базу Інтернету;
-         прорекламувати художній твір, дотримуючись усіх вимог, що висувають до рекламного про­дукту;
-         дібрати музику, яка б відповідала настрою по­езії, передавала основну думку, відображала б внутрішній світ автора;
-         опрацювати за допомогою інтернет-ресурсів додаткові джерела інформації про письмен­ника.
Проблемно-пошукові завдання
     Дбаючи про розвиток критичного мислення дітей, пропоную завдання проблемно-пошукового характеру, ставлю запитання, на які немає одно­значної відповіді. Щоб відповісти на них, учні опрацьовують певну кількість літератури, як за­пропонованої учителем, так і додаткової, вико­ристовують ресурси Інтернету.
Пропоную такі види проблемно-пошукових за­вдань.
Тема. Леся Українка. Розповідь про життя поетеси, її мужність і силу духу Випереджувальні завдання: групова проектна діяльність.
Учні працюють над спільним проектом «Осо­бистість Лесі Українки, грані її художнього та­ланту»:
-         перша група готує повідомлення на тему «Ди­тячі роки витоки формування таланту Лесі Українки», складає у вигляді схеми родинне дерево Косачів;
-         на основі рекомендованих літературно-кри­тичних статей, самостійно дібраної літератури та інтернет-ресурсів друга група досліджує ви­значальні риси характеру письменниці;
-         третя група готує повідомлення на тему «Світ захоплень (улюблені письменники, мистецтва, театр, музика, заняття), сила та різнобічність таланту, освіта» ;
-         четверта група висвітлює питання «Вплив ото­чення на формування світогляду й розвиток таланту Лесі Українки».
     Такі форми роботи спонукають дітей читати не лише ті твори, що вивчають у школі, але й до­даткові. А ще це пробуджує в них інтерес не тільки до літератури, але й до власної творчості (у результаті учні пишуть твори, вірші, сценарії свят, створюють ілюстрації до художніх творів тощо).
     Незамінними є ресурси Інтернету, коли йдеть­ся про вивчення біографії письменника.
     Як приклад можна навести фрагмент уроку, який я проводила у 8 класі під час вивчення жит­тєвого та творчого шляху Лесі Українки.
Бесіда, розгляд портретів, світлин
Учитель. - Діти, погляньте на інтерактивну дошку.
-         Скажіть, чи знайома вам ця людина?
-         Що ви знаєте про неї?
Відповіді учнів.
Робота в інтернет-мережі
Усе про Лесю Українку на сайті «Мислене дре­во: mhtml://file:\E:\ Леся Українка енциклопедія життя і творчості, mht Розділ «Фотогалерея».
Перегляд світлин Лесі Українки
Система запитань, на які учні відповідають після перегляду світлин.
-         Діти, поміркуйте і скажіть, чи може зовніш­ній портрет людини охарактеризувати її вну­трішній світ?
-         Кажуть, що очі людини віддзеркалюють її душу. Що ви можете сказати про очі письмен­ниці?
-         Які риси характеру можна прочитати з пор­трета?
     Важливим моментом у моїй роботі є заочні «віртуальні» екскурсії, які я готую і проводжу як особисто, так і з учнями. При цьому вони випробовують себе в певній професійній ролі.
     Готуючись до екскурсії, школярі вчаться відби­рати, аналізувати та систематизувати підібраний матеріал, логічно та послідовно його викладати, використовують світлини, зроблені власноруч під час відвідування музеїв, виставок, подорожей.
     Завдання, що стоять перед учителем - словесником  за умови використання
ІКТ, різняться від мети й завдань інших учителів-предметників і передбачають роботу з текстом, з художнім словом, з книгою. Учителеві української мови та літератури необхідно сформувати в учнів  міцні орфографічні й пунктуаційні уміння та навички, збагатити словниковий запас учнів, навчити їх володіти нормами літературної мови, дати  знання лінгвістичних і літературознавчих термінів. Безперечним помічником у вирішенні цих завдань є ІКТ. Такі технології мають підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.  Моя  практика показує,  що, завдяки мультимедійному супроводу  занять,  пізнавальна  активність  дітей  на  уроці збільшується  в  половину,  адже кожне  заняття з використанням  комп’ютерних  технологій викликає  в  дітей  емоційний  підйом. Навіть  відстаючі учні охоче  працюють  із  комп'ютером.
     ІКТ – це новий вимір у просторі навчання. Але вони ні в якому разі не замінять традиційної книжки, живого спілкування з учителем, впливу особистості вчителя на учнів. У цьому процесі важлива не інформаційна технологія сама собою, а те, наскільки її використання реалізує досягнення освітніх цілей.
     При підготовці до уроку з використанням ІКТ складаю план уроку виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу дотримуюся основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості.
     З упевненістю можу стверджувати, що ІКТ на уроках української мови та літератури  створюють умови для  розвитку вмінь та навичок,  необхідних для життя, тобто  формують  ключові  компетентності учнів, а саме:
-         інформаційна компетентність – учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію;
-         полікультурна компетентність  - учні не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й мають можливість ознайомитися з культурою інших народів;
-         комунікативна компетентність – школярі беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають;
-         соціальна компетентність  - діти переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вчаться співпрацювати;
     Інформаційно-комунікативні технології навчання досить перспективні для підвищення творчої активності. Учень відходить від позиції об’єкта навчання, отримувача готової навчальної інформації, стає активним суб’єктом навчання, він може самостійно здобувати необхідну інформацію і навіть вміти винайти, сконструювати необхідні для цього способи дій.
     Використання ІКТ  вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу. У своїй діяльності прагну  урізноманітнювати уроки, робити вивчення мови і літератури неповторним, пам’ятаючи слова Олеся Гончара, що бути  у вічному пошукові – це значить "шукати енергію слова в енергії душі".
     Враховуючи вище сказане, можна зробити висновок, що використання інформаційно-комунікаційних засобів  є ефективним за умови поєднання з традиційними методами, що  сприяє  якісному формуванню вмінь та навичок учнів. Наше завдання – навчитися розумно використовувати комп’ютерні технології, не забуваючи живе повсякденне спілкування, відчуття, мислення. Повністю згодна зі словами В.О.Сухомлинського: «Про справжні знання можна говорити лише тоді, коли вони стають фактором духовного життя, захоплюють думку, продовжують інтереси і прагнення».

ЛІТЕРАТУРА
1.     А. Уліщенко. Комп’ютер і вивчення словесності. Корисні поради // Дивослово. — 2006. —№10. С. 7-11.
2.     Бібліотечка «Дивослова». — 2011. — № 9. С. 62-74.
3.     Васюта С. Роль методу наочності у розкритті образ­ності поетичного слова на уроках літератури в стар­ших класах // Українська література в загальноос­вітній школі. — 2007. — № 11. С. 23-28.
4.     В. У Ліщенко. Представлення чи ілюстрування? (Презентація та її роль у діалогічному навчанні української літератури) // Українська мова й літе­ратура в середніх школах, гімназіях, ліцеях та ко­легіумах. — 2008. -— № 9. С. 44.
5.     В. Нищета. Метод проектів і його життєво-компетентнісний потенціал // Українська мова та літе­ратура в загальноосвітній школі. — 2008. — № 8. С. 3-12.
6.     Г. Шелехова. Використання комп’ютерних техно­логій на уроках української мови // Українська мова і література в школі. — 2006. — № 5. С. 4-5.
7.     Intel навчання для майбутнього. К., 2004.
8.     Рождественська Д.Б. Інформаційний та психоло-педагогічний дослідницький потенціал освітнього порталу “Діти України” у зб. наук. праць “Засоби і технології єдиного інформаційного освітнього простору” / За ред. В. Ю. Бикова, Ю. О. Жука / Інститут засобів навчання АПН України. – К.: Атіка, 2004. – 240 с. – С.74-80.
http://www.itlt.edu .nstu.ru/webquest.php
https://sites.google.com/site/ukraincyvdiaspore/ veb-kvest-ukraieiici-v-diaspori

9 коментарів:

  1. У статті Леся Іванівна розкрила питання використання ІКТ як одне з головних завдань сучасного етапу модернізації національної системи освіти.

    ВідповістиВидалити
  2. За допомогою комп’ютерних технологій можна використовувати на уроці наочність вищого рівня – відеоматеріали, анімаційні фрагменти, інтерактивні моделі тощо, які дають змогу продемонструвати на уроці ті явища, які в реальному світі побачити неможливо. Інформаційні технології допомагають індивідуалізувати та диференціювати навчання. Цього досягають не тільки завдяки різнорівневим завданням, а й за допомогою самоосвіти учня.
    Отже, комп’ютер та інтерактивні дошки на уроках української мови та літератури поступово стають звичними засобами навчання; використання їх роблять урок динамічним, яскравим і, звичайно, набагато результативнішим.

    ВідповістиВидалити
  3. Стаття Чудної Л.І. корисна своєю практичною спрямованістю. Учитель ділиться досвідом роботи над створенням учнями мультимедійних презентацій. Цікаві і ефективні також такі форми роботи як виготовлення паспортів літературних героїв, кліпів до пісень літературного походження, створення реклами за прочитаним твором.

    ВідповістиВидалити
  4. Логачевська С.П..Підтримую думку про те, що особливістю навчального процесу із застосуванням інформаційних технологій є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних згідностей та інтересів, вибудовує процес пізнання.

    ВідповістиВидалити
  5. Логачевська С.П..Підтримую думку про те, що особливістю навчального процесу із застосуванням інформаційних технологій є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних згідностей та інтересів, вибудовує процес пізнання.

    ВідповістиВидалити
  6. Погоджуюсь з автором, що використання ІКТ вносить істотні зміни у діяльність педагога та розвиток учня як особистості, ставить нові вимоги до професійної майстерності викладання предмета, вимагає чіткої організації та індивідуальної роботи з кожним учнем під час навчально-виховного процесу.Дякую!

    ВідповістиВидалити
  7. Корисні матеріали. Ось тут можна почерпнути новизну і креативність. Для мене, як молодого вчителя, ця стаття є дуже цікавою. Рідко можна зустріти вчителя з особливим (нестандартним) підходом до проведення уроків словесності.

    ВідповістиВидалити