вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ ЗНАНЬ УЧНІВ

Іщенко Марія Мирославівна,
учитель англійської мови
Чечеліївської ЗШ І-ІІІ ст..

У  статті  автор   аргументує  необхідність  використання ІКТ на уроках англійської мови як у класах початкової та середньої ланки так і в старших класах. Як показує практичний досвід автора,  це  дає  змогу  підвищити  якість  навчання учнів, формувати  у них  необхідні ключові та предметні компетентності,  навички  практичного  застосування набутих  знань,  створює  умови  для  ефективної  взаємодії педагогів з учнями та батьками, розвиває творчі здібності, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті. У роботі зроблено короткий огляд сучасних навчальних комп’ютерних програм, які можна вживати при навчанні англійської мови, в якості одного з аспектів  використання  мультимедійних  технологій  в  навчальному  процесі. Автор зазначає, що застосування інформаційно-комунікаційних  технологій на уроках англійської мови дає  змогу  зацікавити  учнів, зробити  урок захоплюючим,  хвилюючим,  яскравим, емоційно  насиченим  та  сприяти  більш  ефективному навчанню  школярів 

Ключові  слова:  інформаційні-комунікаційні  технології,  мультимедійні
засоби навчання, навчальні комп’ютерні програми.


Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок. Я працюю над вирішенням проблеми «Розвиток творчої особистості шляхом впровадження інноваційних технологій та урізноманітнення форм і методів у виробленні комунікативних навичок при вивченні англійської мови»
Сучасні погляди на викладання іноземної мови вимагають перетворити процес навчання на процес спілкування засобами  комунікативного підходу. Вимоги часу та методи­ки викладання сучасного уроку націлюють вчителя на використання інноваційних технологій в роботі. Саме тому у своїй діяльності застосовую комп’ютерні технології.
Комп’ютерні інформаційні технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації, кого навчають, засобом здійснення якого є комп’ютер. Тому при підготовці до уроку вчителю потрібно не лише дотримуватися основних дидактичних принципів і систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін., а й використовувати всі можливості сучасної техніки. Адже необхідно навчити кожну дитину швидко освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності велику кількість інформації.
Допомогти вчителю налагодити навчальний процес на сучасному рівні може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних комп’ютерних технологій. Використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання індивідуальним, мобільним, цікавим. Комп’ютер може використовуватися на всіх етапах уроку: при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні та при контролі.Окрім того, впровадження нових форм дидактичної взаємодії учителя іноземної мови і учня, що передбачає залучення сучасної техніки є конструктивним шляхом розв’язання такого стратегічного завдання, як виховання творчої особистості. Тому й важливо всім учасникам педагогічного процесу набувати практичних навичок пошуку та використання інформації і в Інтернеті (базова інформація на серверах, різноманітні бази даних провідних бібліотек, наукових центрів, вищих навчальних закладів, музеїв), і на електронних носіях.Переконана, що, набуваючи нових знань, опрацьовуючи нову корисну інформацію, учень розвивається, пізнає невідоме і в майбутньому зможе цим скористатися. Тому необхідно звертати увагу на використання комп’ютера на уроці і вдома, в позаурочний час.
Ця програма для молодшого шкільного віку. Головний персонаж – великий рудий собака Кліффорд, який супроводжує нас разом із дівчинкою на усіх етапах: роз’яснюють, що робити, як виконувати завдання. Наприклад, герої прийшли на корабель, на щоглах якого сидять птахи. Але це не просто птахи, а птахи – літери, які розлетілися по всьому кораблю, наше завдання – зібрати їх докупи, підібравши пару. Часто на своїх уроках використовую дану програму з учнями 1 класу на етапі повторення вивченого матеріалу ( завдання учням – підібрати буквам пару та назвати їх); з учнями 2 класу - на етапі практикування навичок читання (завдання учням – розташуйте букви у правильному порядку та прочитайте слово). Діти люблять працювати з даною програмою, вона яскрава, всі завдання дуже цікаві.
2. «Алик изучает английский алфавит»  - програмний засіб, який я широко використовую на початковому етапі вивчення англійської мови, а саме – під час вивчення букв англійського алфавіту та перевірки навичок писемного мовлення учнів.матеріалом з тої чи іншої теми.  Разом з улюбленими героями програми «Спокойной ночи малыши!» і учителькою тіткою Юлею діти вивчають англійський цифри; збагачують свій лексичний запас з таких тем: «Я і моя родина», «Мої друзі», «Іграшки», «Школа», «Тварини», «Їжа», «Одяг», «Транспорт» тощо. Дуже зручним  для мене є використання даного програмного засобу під час формування навичок аудіювання та говоріння. Адже відеоуроки містять веселі пісні, вірші,  захоплюючий ілюстративний матеріал.
4. Posnayko (дитячий журнал з диском)  Ілюстрований журнал «Пізнайко» з диском у якому Бурсучок Пізнайко спілкується з дітьми їхньою мовою (а не повчально). Використовую для учнів 2-4 класів під час роботи над розвитком діалогічного мовлення.
Проілюстрований диск, містить біографію авторів, тексти та 7 годин озвучених творів. Це основні та додаткові твори, рекомендовані навчальною програмою. Текст озвучений диктором радіо м. Манчестер (Великобританія).
Сучасних учнів якнайкраще характеризує давнє китайське прислів’я: «Почую – забуду, побачу – запам’ятаю, зроблю сам - зрозумію». Ось чому під час уроків англійської мови використовую презентації, створені за допомогою програми Power Point.
   Головною компетенцією вчителя стає його оновлена роль – роль провідника знань, свого роду  “навігатора”, що допомагає учневі орієнтуватися в безмежному морі інформації. Завдання сучасного вчителя – навчити оптимальному вибору індивідуального освітнього маршруту і способів його проходження.
   Якщо зупинитися на формуванні мовної (навчання лексики, граматики і фонетичних навичок) і мовленнєвої компетенцій (читання, аудіювання, усна мова), то звичні вправи “в мультимедійному виконанні” набувають нового статусу і значно відрізняються від нудних вправ у традиційній формі. Це досягається за рахунок багатства і різноманітності як змісту, так і форм подання навчального матеріалу – рухомого   відеоряду, звуку, анімації, що ілюструє трансформацію граматичних структур, текстів, зображень, схем. Наприклад, перевірка домашнього завдання з рутинної процедури перетворюється на захоплююче заняття, і рідко хто з учнів відмовить собі в задоволенні “блиснути” отриманими за допомогою комп’ютера результатами.
 У своїй практичній діяльності використовую інформаційно-комунікативні технології на різних етапах підготовки та проведення уроку англійської мови. Практичні результати підтверджують позитивний вплив використання ІКТ  на результативність вивчення англійської мови.
Хочу поділитися деякими своїми здобутками та показати інформаційно-комунікативні технології, які б дозволили вдосконалити комунікативні навички та сприяли б глибокому, міцному засвоєнню знань і підвищенню інтересу до вивчення англійської мови.


1.     Clifford

На всіх етапах даної програми нас супроводжує Алік – веселий і кумедний песик. Спочатку він пропонує дітям ознайомитися із усіма літерами англійського алфавіту, у цьому йому допомагають його веселі друзі. А діти повинні знайти букви, які десь заховалися на малюнку. Після того, як усі букви вивчені, приступаємо до ігор.
 «НАМИСТО»  Тут діти мають змогу перевірити, чи знають вони по порядку букви алфавіту. Треба негайно допомогти подружці Аліка, тому що вона дуже засмучена. Мимохіть діти вчаться допомагати тим, хто потрапив у складну ситуацію.
«ТЕЛЕВІЗОР» Ця гра допомагає розвивати фонематичний слух. На екрані з’являються букви, Алік називає букву, а гравцю треба встигнути натиснути на кнопку.
«СКРИНЯ» На даному етапі перевіряємо навички писемного мовлення. Алік пропонує вставити букви, яких не вистачає. Учень повинен знайти ці букви у скрині і правильно підставити їх.

3. Английский с Хрюшей и Степашкой
Розвиваюча і захоплююча програма у формі відео уроків для учнів 2-3 класів, яку я застосовую під час ознайомлення учнів з новим лексичним

Зміст кожного журналу будується за принципом пригоди, що відбувається із читачем від сторінки до сторінки. Журнал рекомендовано Міністерством освіти і науки України.
У журналах гармонійно поєднуються пізнавальний та літературний матеріал, розвиваючі та ігрові завдання. Диск містить доріжки з англійськими текстами журналу, начитаними для повторення слухачем, піснею та фонограмою до неї, віршами, скоромовками; матеріали для роздруковування на принтері: прописи, граматичні вправи, тексти віршів, скоромовок і пісень, розфарбовки, лексичні  та граматичні вправи; заставки на робочий стіл комп’ютера, комп’ютерна міні-гра з англійськими текстами.  

5. Педагогічний програмний засіб «Фонохрестоматія для 7-9 класів з англійської мови»
Матеріали даного програмного засобу часто використовую при проведенні уроків з використанням мультимедійного проектора, інтерактивної дошки на етапах формування та вдосконалення навичок читання та аудіювання. Учням подобаються такі тексти, адже вони мають змогу сприймати на слух інформацію англійською мовою, а візуальна подача матеріалу на екрані полегшує сприйняття та розуміння іншомовного мовлення.

6. Power Point Презентація
Досвід свідчить, що найбільш доцільно використовувати мультимедійні технології на уроках, які вимагають від учителя максимального використання наочності, а від учня постійної уваги, а також на уроках, які несуть велике теоретичне навантаження. Зір надає людині більше інформації, ніж усі інші відчуття разом.  Power Point Презентація - потужний та унікальний засіб використання  різних мультимедійних засобів і можливостей (зображення, звукозаписи, відеофільми, гіперпосилання на інші веб-сайти або файли) для ілюстрування ідеї, гіпотези, висновків. Під час або після перегляду презентації можна повертатися до деяких слайдів стільки разів, скільки виникатиме в цьому потреба. Наприклад, при повторенні вивчених понять або при виконанні вправ. А також під час відповіді вчителя на запитання, що виникають в учнів в процесі вивчення нових понять.

Висновок
     Широке застосування комп’ютерних навчальних програм за умови їх правильного вибору на основі врахування системних критеріїв відкриває безліч можливостей для вдосконалення навчально-виховного процесу в галузі вивчення іноземних мов. Насичення змісту додатковою корисною та цікавою інформацією розвиває в учнів ерудованість та розширює світогляд.
     Використання електронних посібників дає змогу вчителеві допомогти учням із пошуком додаткової інформації з різних дисциплін, використовуючи довідкові матеріали англійською мовою.

Бібліографія

1.     Биков О. Новітні інформаційні технології в навчально-виховному процесі О. Биков // Школа. – 2008. – № 7.
2.     Букач А. Інформаційні та комунікаційні технології в освітній системі міста А. Букач // Школа. – 2007. – № 12.
3.  Бученко  І.  В.  Комп’ютеризація  навчання    свідчення  професійної майстерності педагога. Інститут післядипломної педагогічної освіти.    К., 2007.
4.  Ващук  О.  В.  Використання  комп’ютерних  технологій  у  навчальному процесі учнів 5 –  7 класів / Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун -т.  – Рівне, 2003. – Вип. 25. – С. 98 – 103.
5.  Замліла  Н.  С.  Мультимедійні  проекти    одна  з  форм  роботи  з обдарованою молоддю в школі / Обдар. дитина. – 2004. – №9. – С. 32 – 35.
6. Маркус  Н.  В.  Особливості  застосування  інформаційних  технологій  як засобу  гуманізації  навчання  молодших  школярів  //  Оновлення  змісту, форм  та  методів навчання  і  виховання  в  закладах  освіти:  3б. наук.  пр. / Рівнен. держ.гуманіт. ун-т. – Рівне, 2002. – Вип.23. – С. 171 – 173.

Інтернет-ресурси














5 коментарів:

  1. Погоджуюся з думкою Марії Мирославівни, що широке застосування комп’ютерних навчальних програм відкриває безліч можливостей для вдосконалення навчально-виховного процесу в галузі вивчення іноземних мов.

    ВідповістиВидалити
  2. Знаючи з якою наполегливістю працює Марія Мирославівна, використовуючи зазначені у статті матеріали до уроків, гадаю багато її колег скористаються досвідом. І не пожалкують!

    ВідповістиВидалити
  3. Повністю підтримую думку Марії Мирославівни з того приводу, що використання ІКТ на уроках англійської мови, починаючи з першого класу допомагає учителю прищеплювати інтерес до вивчення предмета, викликає бажання в учнів спілкуватися англійською мовою. Дякую за подані зразки програмних засобів навчання. Обов’язково використаю в практиці роботи.

    ВідповістиВидалити
  4. Про вчителя, який в своїй роботі використовує ІКТ, можна сказати так: інформаційні технології тільки для того, хто шукає, освоює щось нове. Вони для того, кому небайдужий рівень своєї професійної компетентності, кого турбує, наскільки він, педагог сучасної школи, відповідає вимогам століття прийдешнього. Добре знаючи як працює Марія Мирославівна це все можна сказати про неї.

    ВідповістиВидалити
  5. З наведених Марією Мирославівною прикладів, я впевнений, що використання інформаційних технологій може перетворити викладання традиційних навчальних предметів, раціоналізувавши дитячу працю, оптимізувавши процеси розуміння і запам'ятовування навчального матеріалу, а головне, піднявши на незмінно вищий рівень інтерес дітей до навчання.

    ВідповістиВидалити