вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ВИКЛАДАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Мітякова Ольга Леонідівна, учитель іноземної мови
Балахівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Виживає не сильніший і не розумніший,
а той, хто найкраще реагує на зміни, що відбуваються.
Гордон Драйден
Анотація.
         Cуспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості ІКТ і навчитися грамотно застосовувати їх. Насамперед в освіті. Основним завданням впровадження ІКТ у навчально-виховний процес,на мою думку,  є підвищення зацікавленості учнів навчанням, зростання результативності і якості навчальних досягнень учнів, розвиток їх пізнавальних інтересів, підготовка покоління, спроможного активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформатизацією

         Зростаюча потреба у спілкуванні та співпраці між країнами та народами з різними мовами та культурними традиціями вимагає суттєвих змін у підході до викладання іноземних мов. Зміни, що відбуваються в українському суспільстві,  а саме в  освітній системі, ставлять нас перед необхідністю оновлення змісту та методів навчання . Проаналізувавши сучасні освітні технології, прийшла до висновку, що ефективними методами та прийомами навчально-виховної роботи для оптимальної реалізації навчальних  завдань на уроках іноземної мови є використання ІКТ  технологій.  Вони , на мій погляд, дають нові можливості для творчого розвитку дітей, дозволяють звільнитися від нудного традиційного навчання. Учні, не виходячи з класу, подорожують Сполученими Штатами Америки, Великобританією, милуються Статуєю Свободи, чудовими краєвидами природи, ознайомлюються з найцікавішими традиціями, слухають носіїв мови і національну музику. Вони також стають свідками минулого, сучасного, відвідують музеї і культурні центри, найвіддаленіші і найцікавіші куточки землі.
         Застосування ІКТ на уроках англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу,  допомогає формувати навички й уміння читання, удосконалювати уміння письмової мови школярів; поповнювати словниковий запас; формувати в школярів стійку мотивацію до вивчення англійської мови. Крім того, матеріал при використанні комп’ютера краще засвоюється,  бо це є як правило є улюбленою іграшкою дитини по-перше, а по- друге це є модно, актуально, сучасно. Так, використовуючи сайт http://www.eslfast.com/easydialogs/ec/dailylife024.htm, навчаю різновікових дітей автентичному мовленню. Наприклад ,якщо це молодші школярі , це може бути запитання (які ставляться усім прохожим англійцям від малого носія мови  до людей похилого віку) «What is your name?” , “How are you?”, для старших школярів інша тематика відповідно до теми уроку. Наприклад: “What  is your favourite kind of sport?”  «What makes you happy?”  та ін. Дуже вдало, поєднуючи звук і відео можна навчити навіть тих учнів, які не зацікавленні  вивченням англійської мови. Адже переглядати якийсь відеоролик, музичний кліп, відео екскурсію по містах, музеях світу чи фрагмент мультиплікаційного фільма значно цікавіше, ніж слухати вчителя. Перед тим як працювати з відео на уроці,  розробляю або знахожу  в глобальній мережі цікаві завдання .
         При роботі з відео виділяю три основні етапи:
1.   Дотекстовий етап (pre - viewing).
2.   Текстовий етап (viewing).
3.   3.Післятекстовый етап (post - viewing).
       
         I.Дотекстовый етап
Типи завдань можуть бути наступними:
1. Ознайомтеся із заголовком відеофильму і запишіть:
а) що ви вже знаєте з цієї теми.
б) що б ви хотіли дізнатися.
2.
Подивіться на список нових слів, які зустрінуться в цьому відеофільмі. Визначте тематику сюжету на їх основі і згадайте вже відомі вам слова
і вирази, які можуть зустрітися в цьому тексті.

         II. Текстовий етап.
1. Завдання на пошук мовної інформації.
    Цей тип вправ і завдань орієнтований на пошук, трансформацію певного мовного матеріалу : лексики, граматики, фонетики. Прогляньте відеофрагмент і...
 -  підберіть англійські еквіваленти до наступних сл
ів та виразів;
 -  підберіть
український еквівалент до наступних англійських слів та виразів;
 -  заповн
іть пропуски в реченнях потрібними словами та виразами.
Complete the sentences given below with the words in the necessary form;
Watch the fragment  and choose the right variant: a, b or c.
2. Завдання, на розвиток рецептивних умінь (на рівні виділення змістовної і смислової інформації).
    На цьому етапі роботи можуть використовуватися традиційні вправи спрямовані на:
- пошук правильних відповідей на питання (питання пропонуються до перегляду);
- визначення вірних/ невірних тверджень;

Define whether these sentences are true or false.
 If they are false, give the right variant.
Who said these words?
- вибудовування частин тексту в логічній послідовності.



         III. Післятекстовый етап
-скластирозповідьпро
- ролеві ігри, в основу яких покладений сюжет або ситуації відеофільму.
Arrange these facts in the order they appear in the fragment:
Answer the questions.
Role play the dialogue between
Tell the story
Успішне використання відео гарантовано практично на всіх етапах процесу навчання іноземної мови [2, с 63]
Маю в наявності і успішно використовую 5 дисків з молодіжним комедійним серіалом «Екстра». Кожна серія це окрема сторінка з життя  британських студентів. Переглянувши декілька серій, можна дізнатися  про традиції святкування Christmas, Halloween ,водночас збагатити свій лексичний запас (в кінці кожної серії є  лексичні вправи), вдосконалювати навички аудіювання.
Форми роботи з комп’ютерними навчальними програмами на уроках іноземної мови при вивчені лексики.
         Вивчення лексики.
При введенні і відпрацюванні тематичної лексики, наприклад: «Покупки», «Продукти харчування», «Одяг» і т.д., можна використовувати комп’ютерні програми “Triple play plus in English”, “English on holidays”, “English Gold’ «Вундеркинд английский» та  інші. Етапи роботи з комп’ютерними програмами наступні: демонстрація, закріплення, контроль і все це в ігровій формі.
         Відпрацьовування вимови.
Багато навчальних програм передбачають режим роботи з мікрофоном. Після прослуховування слова чи фрази учень повторює за диктором і на екрані з’являється графічне зображення звуку диктора й учня, при порівнянні яких  видно всі недоліки. Учень прагне домогтися графічного зображення вимовленого звуку максимально наближеного до зразка.
На уроках активно застосовую музику для підвищення інтересу дітей до навчання, для урізноманітнення уроку, для покращення фонетики та збагачення лексики, що полегшує сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. Використовую програму Baby Genious. (відео фрагмент уроку додається, додаток 1)

         Навчання діалогічної мови.
Приклад роботи з діалогами комп’ютерної програми „Triple play plus in English”. З запропонованих 12 діалогів, вибирається один, наприклад „У кафе”. На екрані з’являються кілька картинок - сцен даного діалогу.
I - етап - знайомство з діалогом.
caffeeII - етап - розучування діалогу.
учні в ігровій формі освоюють правопис і розучують діалог.
III - етап - інсценування діалогу.
Наступний етап - це контроль діалогічної мови після вивчення всіх 12-ти діалогів. Учні складають свій діалог, використовуючи лексику даної програми і виявляючи свою фантазію.
 Використовую діалоги з сайту http://yadi.sk/d/mrUuKBJ_LLZBL

          Відпрацьовування граматичних явищ.
Усі навчальні комп’ютерні програми так чи інакше передбачають відпрацьовування визначених граматичних структур. У програмі „Bridge to English” 20 уроків, і в кожному уроці відпрацьовуються свої граматичні явища: стверджувальні, негативні і питальні речення, ступені порівняння прикметників, дієприкметник, займенники sоме, any, структури there is / there are, прийменники і т.д. Усі види роботи одного уроку спрямовані на відпрацьовування визначеного граматичного явища.
У розділі „Граматика” програми „Професор Хіггінс” існує два розділи -теоретичний і практичний. Перевіряючи знання учня програма відзначає його успіхи, при необхідності підказує.  Навчаю темі «Утворення запитань у Present Indefinite»  використовуючи пісеньку з сайту 

http://www.youtube.com/watch?v=frN3nvhIHUk 

 Використання  презентації, на мою думку є чудовою  можливістю зробити урок цікавим та захоплюючим. Учні  краще сприймають цікавий та яскравий матеріал з теми. Робота над створенням мультимедійної презентації сприяє розвиткові навичок та вмінь писемного мовлення, що спонукає учнів до усного мовлення. Практичне володіння іноземною мовою не може бути повноцінним, якщо воно не включає обидві основні форми комунікації (усну і писемну) у тісному взаємозв’язку Такий вид роботи є не тільки захоплюючим , але й корисним, адже учні вчаться підбирати автентичний матеріал з інтернет ресурсів, правильно його оформлювати та презентувати для однокласників ( Найкращі презентації створені моїми учнями «Canada» (11 клас) , «Great Britain»(7 клас, додаток 2), «Sport»(6 клас), etc.)

Висновок
Отже, використовуючи ІКТ
         - створюю комфортні умови для проведення процесу навчання;
          - сприяю підвищенню інформаційної культури  учнів;
         - розширюю їх мовну і соціокультурну компетенції;
          - змінюю в позитивну сторону мотиви вивчення англійської мови;

         Cуспільство, яке дбає про своє майбутнє, має усвідомити колосальні можливості ІКТ і навчитися грамотно застосовувати їх. Насамперед в освіті. Основним завданням впровадження ІКТ у навчально-виховний процес,на мою думку,  є підвищення зацікавленості учнів навчанням, зростання результативності і якості навчальних досягнень учнів, розвиток їх пізнавальних інтересів, підготовка покоління, спроможного активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, пов’язаний з інформатизацією. Моє ж завдання – бути вчителем, якого чекають...
Список використаної літератури:
1.Верисокін Ю. І. Відео фільм як засіб підвищення мотивації учнів Ю. І. Верисокін // Іноземна мова в школі. – 2003. – № 5–6. – С. 31–34.
2. Леонтьєва Т.П. Досвід і перспективи застосування відео в навчанні іноземних мов / Т.П. Леонтьєва / / Нетрадиційні методи навчання іноземних мов у вузі: матеріали респ. конференції. – Мінськ, 1995. – С. 61–74.
3. Л.Пономаренко. Мультимедійна підтримка  навчального процесу / Початкова освіта, №1-2, 2012, ст.16
4.Федоренко Ю. П. Формування у старшокласників комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови : дис. канд. пед.наук : 13.00.09 / Федоренко Юлія Петрівна. – Полтава, 2005. – 212 с.
5. http://www.eslfast.com/easydialogs/ec/dailylife024.htm

7 коментарів:

  1. Досвід Мітякової О.Л. переконує, що застосування ІКТ на уроках англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу, допоможе формувати навички і уміння читання, письма, монологічного мовлення, відпрацювати вимову, збагатити словник.

    ВідповістиВидалити
  2. Логачевська С.П. Я підтримую думку автора про те, що застосування на уроці комп'ютерних тестів, перевірних ігрових робіт дає вчителеві змогу за короткий час одержати обєктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається, і своєчасно його скорегувати.

    ВідповістиВидалити
  3. Погоджуюсь з думкою Мітякової О.Л., що застосування ІКТ на уроках англійської мови допомагає формувати навички й уміння читання, удосконалювати уміння письмової мови школярів; поповнювати словниковий запас.

    ВідповістиВидалити
  4. Я згодна з Ольгою Леонідівною, що урок іноземної мови взагалі важко уявити без використання ІКТ. Це просто необхідний елемент у повноцінному уроці іноземної мови. Дякую за цікавий матеріал! Успіхів Вам у роботі!

    ВідповістиВидалити
  5. Ольга Леонідівна, використовуючи компютерні технології, спрямовує роботу на те, щоб цей процес був не тільки спогляданням картинок, відтворених на моніторі, а набуттям конкретних практичних умінь і навичок самостійного здобування навчальної інформації, її аналізу й синтезу з виходом на узагальнення й висновки, продукування й реалізацію власних ідей, втілених у навчальних проектах, що насамкінець сприяє розвитку розумових здібностей учнів. Учителька перетворює навчання в цікаве, захоплююче дійство.

    ВідповістиВидалити
  6. Погоджуюсь що, ніщо так не збагачує урок як використання ІКТ технологій. Крім того, відбираючи та аналізуючи необхідний для уроку матеріал, вчитель самовдосконалюється

    ВідповістиВидалити