вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАНННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРАКТИЦІ РОБОТИ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ 
Крамаренко В.В.,учитель 
початкових класів Іскрівської 
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

У статті розглянуто питання інформатизації початкової освіти, висвітлюються потенційні можливості використання ІКТ та можливостей Інтернет для розвитку професійної компетентності вчителів, застосування компютера як засобу навчання при проведенні уроків у 1-4 класах, а також наведені рекомендації щодо раціонального використання компютерної техніки, інформаційних ресурсів та програмного забезпечення.
Ключові слова: ІКТ, Microsoft PowerPoint, Paint, Microsoft Word презентація.

Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.
Використання комп’ютера у навчальній і позаурочній діяльності школи все більше стає для дітей природним станом їх існування, і одним з ефективних засобів підвищення мотивації, диференціації та індивідуалізації їх навчання, створення сприятливого емоційного фону, розвитку творчих здібностей.
На сьогодні існує багато різних комп'ютерних навчальних програм для молодших школярів, але не всі вони відповідають санітарно-гігієнічним нормам, навчальним планам та програмам, не враховують фізіологічні та психологічні особливості дітей. Тому існуючі комп'ютерні програмні засоби необхідно ретельно відбирати, апробувати та адаптувати до навчального процесу.
Сучасні комп’ютерні програми дають можливість продемонструвати яскраву наочність, запропонувати різні цікаві динамічні види роботи, виявити рівень знань та умінь учнів.
При використанні компютерної техніки на уроках слід враховувати якість навчальних програм. Вони повинні відповідати таким вимогам:
-         бути цікавими і доступними і доступними для дітей, викликати у них позитивні емоції;
-         будити їх уяву та фантазію;
-         формувати алгоритмічне, логічне мислення;
-         розвивати творчі здібності;
-         вчити працювати з компютером (клавіатурою, мишею);
-         відповідати віковим особливостям дітей;
-         дотримуватись санітарно-гігієнічних вимог.
 Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою,
яка допомагає  вчителю урізноманітнити  урок, є прикладна програма 
Power  Point. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок). Головне,
щоб поданий  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає  дидактичній  меті. Практикою доведено,
що використовувати презентації доцільніше на уроці математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним  матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо; на уроках української мови –
під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо; на уроках читання -  під час різних видів  словникової  роботи, розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні; на уроках «Я і Україна» - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні тощо; на уроках образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт.
Велику допомогу по підготовці та проведенні уроків надає новий методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку» з математики, читання, навчання грамоти. Це комп’ютерна програма для створення уроків,  плюс усі конспекти та презентації до курсу. Конспекти уроків представлені у звичному для усіх форматі Microsoft Word. Їх  можна легко редагувати, не витрачаючи зайвого часу на набір, сканування або копіювання.
Ще однією з найпоширеніших програм у стандартному наборі є графічний редактор Paint. Окрім використання Paint вчителем, він паралельно може використовуватись учнями, для розвитку зв’язного мовлення. Виконуючи найпростіші завдання, з коментуванням своєї роботи, вже з першого класу учні будуть розвивати своє мовлення на різних уроках.
 Види робіт, які можна запропонувати для виконання учнями:
 • коментоване малювання;
 • коментоване розфарбовування малюнка;
 • коментоване перенесення частин малюнка для створення нового зображення тощо.
«Збірник уроків Кирила і Мефодія» - це колекція електронних освітніх ресурсів з різних предметів початкової школи.  На екранах комп'ютерного підручника учнів чекають веселі казкові персонажі, які допоможуть навчитися читати і рахувати, проведуть їх по країні задач і прикладів, цікаво розкажуть про природні явища, тварин і рослини, і звичайно, вчасно підкажуть і допоможуть у будь-який момент. До складу електронного підручника входить електронний щоденник, де заносяться досягнення учнів. Завдяки комп’ютерному підручнику уроки математики, російської мови і навколишнього світу перетворюються на розумну і захоплюючу гру, де є свої правила, загадки і призи.
Навчальна система «Всі предмети Plus1s 1-7 клас» - має величезний обсяг матеріалів з основних шкільних дисциплін. Зрозумілі та прості налаштування і багато ігор.
Електронний конструктор (ЕЛКОН) – курс «Конструювання на комп’ютері» для учнів 1-4 класів, який є інтегрованим на рівні змісту навчання і має на меті - формування в молодших школярів стійкого інтересу до навчання. Він містить кілька модулів з різних предметних галузей:
-                            логіка - властивості, порівняння, класифікація об'єктів пошук          закономірностей та доповнення малюнка;
-                            комбінаторика - завдання на розфарбовування, числові квадрати;
-                            образотворче мистецтво - тематичне малювання, геометричні орнаменти;
-                            математичні задачі - периметр і площа багатокутника, конструювання багатокутників, задачі із «сірниками», задачі про «паркети»;
-                            моделювання навколишнього світу – силуети.
У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
Варіанти використання ІКТ на різних етапах уроку:
1.     Вивчення нового матеріалу – мультимедійна презентація, віртуальна екскурсія, подорож;
2.     Закріплення й застосування знань, умінь і навичок – робота з тренажерами;
3.     Повторення й узагальнення знань і вмінь – відео фрагменти;
4.     Перевірка і контроль результатів навчання – кросворди, ребуси, відео загадки, проекти, мовнологічні завдання
       Упродовж останніх років популярною стала проектна діяльність учнів. Упровадження ІКТ дозволяє вводити елементи проектної діяльності вже в початковій школі.  

        Використовуючи комп’ютер,  учитель має дотримуватися певних правил роботи з ним та навчати цього своїх учнів.   
На конкретних прикладах пропоную розглянути можливість використання ІКТ на уроках в початковій школі.

1 клас. Математика. Тема «Додавання і віднімання круглих чисел».
 Обладнання: мультимедійний проектор, музичний центр, карта подорожі, індивідуальні шляхові аркуші для учнів. Проектор демонструє слайди зі станціями, де «зупиняються» діти під час подорожі, а також завдання по темі уроку. Аудіозапис звучить під час проведення фізкультхвилинки

3 клас. Я і Україна. Природознавство. Тема «Вода і її властивості».
 Обладнання: комп'ютер (комп'ютерний клас), телевізор (відеофільм «Все про воду»), географічна карта. Комп'ютер допомагає в роботі з тестом, у показі слайдів, які передають красу водної стихії, в оформленні висновків з уроку. Відеофільм (фрагменти) супроводжується розповіддю вчителя і дітей
Такі уроки сприяють розвитку творчих здібностей, активізації розумової та пізнавальної діяльності. А управління складним технічним засобом, яким є комп'ютер, прирівнює дітей з дорослими, яким так хочуть наслідувати діти молодшого шкільного віку.
Проведений аналіз застосування ІКТ дозволяє вчителю виконати завдання, яке ставить перед ним сучасне суспільство. Це не тільки передача знань, а передусім розвиток особистих вагомих якостей школярів. Знання ж виступають не як мета, а як спосіб, засіб розвитку особистості. Розвиток здібностей учня в початковій школі залежить від безлічі факторів, у тому числі і від того, наскільки наочним і зручним для сприйняття є навчальний матеріал. Досягти зазначених цілей та завдань повною мірою допомагають сучасні інформаційно-комунікаційні технології.
Педагогу в даний час необхідно навчитися користуватися комп'ютерною технікою, так само, як він використовує сьогодні авторучку або крейду для роботи на уроці, володіти інформаційними технологіями та вправно застосовувати отримані знання і навички для вдосконалення методики уроку. Для вчителя комп'ютер - це вже не розкіш - це НЕОБХІДНІСТЬ.






Література
1.                 Державний стандарт початкової загальної освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.mon.gov.ua/education/average.
2.                 Дорошенко Ю.О. Інформатика: еволюція поняття // Міжнародна науково- практична конференція інформатизація освіти України: європейський вимір [Електронний ресурс]. – Режим доступу:  ttp://labconf.ic.km.ua/tezy/docs/71.pdf
3.                 Мультимедійні презентації як засіб розвитку пізнавальної активності молодших школярів. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrefs.com.ua/print:page,1,102010-Mul-timediiynye-prezentacii-kak-sredstvo-azvitiya-poznavatel-noiy-aktivnosti-mladshih-shkol-nikov.html
4.                 Технологія та методика застосування сучасних інформаційно-комунікативних засобів навчання. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://gymnasium.netschool.net.ua/publ/zagal/tekhnologija_ta_metodika_zastosuvannja_suchasnikh_informacijno_komunikativnikh_zasobiv_navchannja/2-1-0-7
5.                  Вимоги до особистості педагога як вихователя [Електронний ресурс].–Режим доступу: http://studentam.net.ua/content/view/10701/85/

16 коментарів:

  1. Дуже цікавий та змістовний матеріал! Так дійсно застосування ІКТ дозволяє вчителю виконати завдання, яке ставить перед ним сучасне суспільство. І я погоджуюсь, що це не тільки передача знань, а передусім розвиток особистих вагомих якостей школярів.

    ВідповістиВидалити
  2. Даний матеріал, дуже актуальний в теперішній час, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету.

    ВідповістиВидалити
  3. Зацікавила Валентина Василівна новинкою «Збірник уроків Кирила і Мефодія» - це колекція електронних освітніх ресурсів з різних предметів початкової школи.

    ВідповістиВидалити
  4. Погоджуюсь з Валентиною Василівною в тім,що вчителю на даний час необхідно користуватися комп’ютером,тому що вчитель повинен бути сучасним та самовдосконалюватись.Дійсно для вчителя комп’ютер - це вже не розкіш,а це необхідність в роботі.Дякую Валентині Василівні за роботу.

    ВідповістиВидалити
  5. Валентино Василівно, погоджуюсь з Вами з тим, що сучасний учитель - це той учитель, який використовує комп'ютер для навчання дітей та для розвитку професійної компетентності.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую Вам за корисний матеріал! Як молодий спеціаліст буду використовувати варіанти ІКТ на різних етапах уроку.

    ВідповістиВидалити
  7. Роль сучасного вчителя полягає в тому, щоб навчити дитину вчитися - вміти здобувати знання самому, створюючи умови для його розвитку. Дуже важливим інструментом для цього є ІКТ. Від душі бажаю Валентині Василівні успіхів у впровадженні новітніх технологій в освітній процес!

    ВідповістиВидалити
  8. Сучасні уроки неможливо уявити без використання ІКТ. Данина часу вимагає ще й обов'язкової перевірки доцільності використання різних програм на уроці. Не треба забувати і про гігієгічні вимоги під час користування КП. Всі вимоги, якими ми користуємося, є доцільними. Здоров'я дітей - це найбільше багатство, яке потрібно оберігати.
    Учитель має навчити дітей УЧИТИСЯ, здобувати потрібну інформацію із різних джерел. Це запорука успішності.
    То ж успіхів усім та творчого натхнення!

    ВідповістиВидалити
  9. Погоджуюся з тим, що педагогу постійно потрібно вчитися користуватися комп'ютерною технікою, т.я. для вчителя комп'ютер - це вже не розкіш - це необхідність, це вимога сьогодення.

    ВідповістиВидалити
  10. Ще і сьогодні провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби - крейда, дошка та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж ІКТ, як зазначила автор, навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підввищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів.

    ВідповістиВидалити
  11. Навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів. Погоджуюся з Валентиною Василівною, що використання інформаційних технологій на уроках в початковій школі є одним з найсучасніших засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури.

    ВідповістиВидалити
  12. Рекомендації щодо раціонального використання комп’ютерної техніки, інформаційних ресурсів та програмного забезпечення змістовні та цінні.

    ВідповістиВидалити
  13. Впровадження комп'ютерних технологій на уроках є можливість використання додаткового матеріалу, підвищується ступінь наочності, посилюється мотивація навчання і, як наслідок - підвищується інтерес до предмета, в тому числі і за рахунок привабливості комп'ютерної техніки. Дякую за Вам за цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити