вівторок, 24 березня 2015 р.


ІНФОРМАЦІЙНО –КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У РОБОТІ З МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ
Єфімова Юлія Сергіївна,
учитель початкових класів
Іскрівської ЗШ І – ІІІ ступенів

Анотація:  ІКТ значно розширили можливості подачі навчальної інформації. Застосування кольорів, графіки, звуку, сучасних засобів відеотехніки дозволяє моделювати різні ситуації й середовища, створювати презентації, що дає змогу підсилити мотивацію діяльності учня.

Застосування ІКТ робить урок привабливим і по-справжньому сучасним,контроль і підбиття підсумків проходять обєктивно й вчасно.
Працюю вчителем  початкових класів більше десяти років.
Хотілося б  зауважити, що за цей період,  безпосередньо для навчального процесу було розроблено небагато технічних пристроїв. Серед них можна назвати лише графопроектор і лінгафонний пристрій. Всі інші технічні засоби запозичені з побуту: програвач, магнітофон, телевізор, відеомагнітофон, комп’ютер. Щоразу, під час появи нового технічного пристрою,  наші педагоги розмірковують, як використати його для розв’язання дидактичних завдань. Таким чином, аналізуючи природні якості засобів навчання, вчителі визначають їх дидактичні властивості та функції в навчальному процесі.
Ще і сьогодні в моїй роботі провідне місце у викладанні предметів займають традиційні засоби – дошка, крейда та друковані джерела (підручники, зошити з друкованою основою). Завдяки ж використанню ІКТ навчальне середовище можна доповнити відео, звуком, анімацією. Усе  це здійснює значний вплив на емоційну сферу молодшого школяра, сприяючи підвищенню пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності учнів. Тим більше, що молодші школярі уже готові до  роботи з ІКТ: вони знають, що таке комп’ютер, у більшості випадків уміють ним користуватися, у них відсутній психологічний бар’єр: діти не бояться, що зламається машина, не вистачить знань  упоратися з нею тощо. Однак, машина без людського фактору залишається розумною іграшкою. Сьогодні вже очевидно, що вчитель який веде зайняття за допомогою мультимедійного проектора, електронної дошки та комп’ютера, використовує на уроці та під час підготовки до нього ресурси Інтернет, має якісні переваги перед колегою який користується “крейдяною технологією”. Виховання учнів в школі має бути спрямоване на розвиток людини сучасного інформаційного суспільства, і школа має вчити користуватись необмеженим джерелом інформації – Інтернетом, та принаймні, спробувати навчити дитину відрізняти що є добре і корисне від злого.
Якщо говорити про початкову школу, то на мою думку, виходячи з власного досвіду,  впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є  доцільним і перспективним. ІКТ використовую на будьякому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання, тому що учні пізнають навколишній світ за допомогою всіх органів почуттів. Проте, основними каналами отримання інформації є зорові аналізатори.
Також варто відмітити, що  коли на уроці я використовую комп’ютера то одночасно в мене під рукою є  і магнітофон, і відеопрогравач, і фотоальбом з нескінченною кількістю ілюстрацій. Тому комп'ютер намагаюсь  «брати із собою» на кожен урок . Незамінним помічником  в моїй роботі є комп’ютер при проведенні відкритих уроків. Він дозволяє запускати музичні вставки, показувати слайд-шоу портретів та фотографій.  Застосування сучасних інформаційних технологій у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з математики, музики, природознавства, української, англійської мови.
 Я вважаю що запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення. 
При підготовці до уроку з використанням ІКТ  не потрібно забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу потрібно дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Для підготовки та проведення уроку в початковій школі із застосуванням комп’ютера  слід знати структуру пропонованого уроку, зміст кожного етапу.
Найпростішою  й  найпоширенішою  на сьогодні програмою, яка допомагає  мені урізноманітнити  урок, є прикладна програма  Power  Point. Як показує практика, використовувати  комп’ютерні  презентації  можна на уроках будь-якого  типу (урок  вивчення  нового  матеріалу, урок закріплення  знань, умінь, навичок; урок контролю знань,умінь, навичок; нестандартний урок; інтегрований урок; комбінований  урок). Головне, щоб поданий  матеріал  відповідав  принципам  науковості, наочності, був поданий в обсязі, що відповідає  дидактичній  меті. Також доцільно застосовувати  їх під час  проведення тематичних перевірок. Між тим використання  презентацій  залежить  від  творчого  потенціалу  вчителя та програмного  забезпечення, яким він користується.
     З своєї практики  можу сказати, що використовувати презентації доцільніше на уроках:
-  математики під час усного рахунку, математичних диктантів, роботі з геометричним  матеріалом, тестуванні, логічних вправах і задачах тощо;
 - української мови – під час зорових диктантів, роботі з деформованими текстами, словникових диктантів, вправ на увагу, при списуванні, складанні опису картин, зображень тощо;
- читання -  під час різних видів  словникової  роботи, розгляді картин, зображень,портретів письменників, ребусів, кросвордів, тестуванні;
- «Я і Україна» - під час навчально-пізнавальних ігор, розгляді малюнків, фото, схем, ілюстрацій, ребусів, кросвордів, тестуванні тощо;
 - образотворчого мистецтва та трудового навчання – під час розгляду картин, малюнків, схем, обговоренні технологічних карт тощо,
 дуже широко використовую в виховній роботі з молодшими школярами.
Але слід пам’ятати, що  презентації – це  лише  інструмент (один  із багатьох  інших інструментів вчителя на уроці), а тому недоцільно презентацію робити важливішою за урок, штучно  «підганяти» весь урок під презентацію.
      Структура уроку  при цьому не повинна  принципово  змінюватися. В уроці  із презентацією, як і в будь-якому  іншому, мають  бути наявні  всі основні етапи, змінюватися може  лише їх тривалість.
Використання  презентацій  допомагає  урізноманітнити   й  етап  актуалізації знань, адже запитання  можна  ілюструвати  графічними  об’єктами, анімацією, звуковим супроводом, можна подати кілька  слайдів із  попередніх  уроків, з кросвордами, ребусами тощо. На етапі  пояснення нового матеріалу    використовую  фото-, аудіо-, відеофрагменти, гіперпосилання   для  зміни  послідовності  показу, що дає  мені  змогу на свій розсуд  змінювати  хід бесіди, акцентувати  увагу  на  найскладніших  моментах  уроку  залежно  від сприйняття  матеріалу  учнями  і від ситуації  на уроці. На слайдах  доцільно  подати  лише основні  думки, визначення, дати і назви подій, формули, графічні, фото-, аудіо-, відео фрагменти тощо. Виділити  ті  елементи, до  яких  слід  привернути  увагу  учнів. Подати  той самий  матеріал  у  різних  формах, на різних прикладах. Для етапу  закріплення  знань додаю  ілюстровані  запитання, завдання  для  групового  або  індивідуального  виконання, пропоную  учням  самостійно  прокоментувати  вже показані  слайди (які   демонструвала  на етапі  пояснення  нового  матеріалу).
У своїй діяльності  використовую низку комп’ютерних програм:
- навчально-інформуючі: енциклопедії, електронні підручники, кінофільми; - графічний редактор Paint; (Робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторику, координацію рухів, увагу. Крім того, забезпечуються міжпредметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом.)
 - програма презентацій Power Point;
 - навчально-ігрові програми «Сходинки до інформатики»,« Скарбниця знань».
Прагну постійно вдосконалювати свою педагогічну майстерність. Адже вчитель, який відчуває впевненість у собі, у своїй професійній компетентності, позитивно впливає на учнів та стимулює їхнє прагнення до успіхів у навчальній діяльності. Для того, щоб учні вчилися із захопленням, кожен урок прагну зробити цікавим для дітей і в цьому мені допомагають  Інформаційно - комунікаційні технології.
Дати учням відчути радість праці, щастя успіху в навчанні, осмислити цінність навчання - моє найперше завдання, бо успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енергію боротьби з труднощами, бажання вчитися.
Головне, дотримуватись принципу “не нашкодь”, тобто, вчасно запобігати можливому надмірному стомленню. Як сказав В.Сухомлинський “Першочерговою місією вчителя є збереження здоров’я дітей”. Не забуваємо про це і зараз – у добу комп’ютеризації.  Комп’ютер цінний помічник, але він може стати й шкідливим сусідом.

Література
1.Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. – х. : Вид. група «Основа», 2007-233с.
2.Анісімова Г. О., Нікулочкіна О. В. Сучасний урок у початковій школі. – Тернопіль, 2012.
3. Державний стандарт початкової загальної освіти// За матеріалами: Освіта. Дата публікації: 20.04.2011.
4. Пометун О. І., Пироженко Л.В. Сучасний урок.- К.: А.С.К., 2005. 190 с.

10 коментарів:

  1. Крамаренко В.В.
    Я цілком згідна з тим, що застосування ІКТ робить урок привабливим і по-справжньому сучасним. Але не потрібно забувати, що це УРОК, а значить складати план уроку потрібно, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу необхідно дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Для підготовки та проведення уроку в початковій школі із застосуванням комп’ютера слід знати структуру пропонованого уроку, зміст кожного етапу.

    ВідповістиВидалити
  2. Використання ІКТ на уроках є доцільним. За ним перспектива.

    ВідповістиВидалити
  3. Роль сучасного вчителя полягає в тому, щоб навчити дитину вчитися. Дуже важливим інструментом для цього є ІКТ. Від душі бажаю Юлії Сергіївні успіхів у вповадженні новітніх технологій в освітній процес!

    ВідповістиВидалити
  4. При використанні ІКТ урок набуває високої ефективності і полегшує сприймання для учнів, заохочує учнів до самостійності, що є умовою успішного навчання.

    ВідповістиВидалити
  5. Мені подобається цитата:"Головне, дотримуватись принципу “не нашкодь”. У всьому треба дотримуватися ЗОЛОТОЇ середини.

    ВідповістиВидалити
  6. Дуже вірно зазначила Юлія Сергіївна, що впровадження інформаційно-комп’ютерних технологій у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. ІКТ можна використовувати на будьякому етапі уроку, з будь-якого предмету. Але головне дотримуватись принципу “не нашкодь”.

    ВідповістиВидалити