вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРАКТИЦІ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ З МЕТОЮ РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ 
Спичка Наталія Василівна,
учитель початкових класів
Чечеліївської ЗШ І – ІІІ ступенів 
Петрівської районної ради  
Анотація:  в роботі розглянуто актуальну проблему доцільності використання та шляхи продуктивного застосування інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу, обгрунтовано переваги та недоліки застосування ІКТ, презентовано досвід роботи Спички Н.В. з апробації оптимальних шляхів застосування комп’ютерних технологій з метою створення єдиного інформаційного освітнього простору закладу.

       Провідною ідеєю є те, що процес засвоєння нового повинен бути цікавим, приносити радість пізнання нового. Яскравість, емоційність, різноманіття видів робіт, самостійний пошук дитини, активність його розуму, розвиток волі -  мета роботи вчителя Спички Н.В. 
Призначено для творчо працюючих педагогів.

Новий Державний стандарт початкової загальної освіти зорієнтований на соціалізацію особистості молодшого школяра і базується на принципах особистісно-орієнтованого і компетентнісного підходів. Головне завдання вчителя початкової школи  в умовах впровадження нового Державного стандарту – використання діяльнісно-компетентнісного підходу, прикладного характеру навчання, сучасних педагогічних технологій та інформаційних засобів навчання. 
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа.
 До школи приходить нове покоління дітей, які живуть у інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. Інформаційні технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. 
Впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес  передбачає інтеграцію різних предметних галузей з інформатикою,  що веде до інформатизації свідомості і розумінню процесів інформатизації у сучасному суспільстві. Тому провідна ідея даного педагогічного досвіду  – репрезентація використання  інформаційно-комунікативних технологій і сучасних інтерактивних засобів навчання  SMART у початковій школі, активного впровадження їх у навчально-виховний процес. 
У сучасному світі неможливо уявити своє життя без комп’ютерних технологій, які є невід’ємною частиною не тільки повсякденного життя, а й освітнього процесу. Перед сучасним учителем постає ряд дуже важливих завдань, які необхідно вирішити, щоб зробити навчальний процес цікавим, творчим та задовольнити всі потреби сучасного школяра. У зв’язку з цим відбуваються істотні зміни у процесі викладання всіх предметів у початковій школі  із застосуванням сучасних інформаційних технологій. Персональні комп’ютери, SMART-дошки, мережа Інтернет стають необхідними засобами у навчальному процесі і важливими атрибутами для вчителя на уроках. Крім того, використання SMART-технологій у процесі навчання дозволяє більш широко і повноцінно розкрити творчий потенціал кожного учня. Таким чином, стає зрозумілою актуальність використання SMART-дошки в освітньому процесі: учні сприймають інформацію швидше,  беруть участь у групових дискусіях, виконують  спільну роботу, проходять індивідуальну перевірку знань. З використанням інтерактивної дошки встановлюється ефективний зворотній зв'язок  у системі "учень – учитель”.
Використання SMART-технологій в початковій школі є однією з вимог сучасного освітнього процесу в умовах інформаційного суспільства та впровадження нового Державного стандарту.  
Зокрема раціональне використання інтерактивної дошки дозволяє залучити дітей до колективної роботи, сприяє  розвитку особистих і соціальних навичок.   Учні легше сприймають і засвоюють складні питання в результаті більш ефективної і динамічнішої подачі матеріалу. Переваги в роботі з інтерактивною дошкою для учнів очевидні.  З'являється можливість моделювати  урок разом з учнями в режимі «мозкового штурму», демонструвати навчальний матеріал, робити письмові коментарі поверх зображення на екрані. Під час роботи на інтерактивних дошках покращується концентрація уваги учнів, швидше засвоюється навчальний матеріал і, в результаті, підвищується успішність кожного з учнів, що якісно впливає на рівень сучасної освіти.
  Перевага «смарту» в тому, що ця система забезпечує реальну інтерактивність. Дитина не лише спостерігає за презентацією, а з допомогою цієї технології може виконувати інтерактивні завдання, вправи біля дошки. І миттєво побачить результати своєї діяльності, пов`язаної з вивченням матеріалу.
Варто відмітити, що «в особі» комп’ютера вчитель має і магнітофон, і відеопрогравач, і фотоальбом з нескінченною кількістю ілюстрацій. Тому комп'ютер можна «брати із собою» на кожен урок – урок пояснення навчального матеріалу, урок перевірки отриманих знань і навичок, комбінований урок.
     На сьогодні створено безліч педагогічних програмних засобів (ППЗ), які значною мірою відрізняються одна від одної. 
Найбільшого поширення на сьогодні набули ППЗ, які забезпечують безпосередню взаємодію з учнем. Під час уроків я використовую такі ППЗ: ігрові, тестуючі, опитувальні.
В умовах сьогодення, коли з’являються реальні можливості широкого застосування інформаційних технологій у навчально-виховному процесі початкової школи, актуальними стають розробки і впровадження ППЗ, які можна використовувати для вивчення широкого спектру шкільних дисциплін.
 Особисто я використовую можливості комп’ютера та Інтернету у підготовці та проведенні уроків, починаючи з першого класу. 
 Для цього використовую у своїй роботі цілу низку навчальних комп’ютерних програм із різних предметів, де пояснення нового матеріалу діти чують не від учителя, а від казкових персонажів.
Так, наприклад, уроки математики дітям подають у цікавій формі Равлик та Сонечко. Учні із захопленням слухають, про що їм розповідають герої уроку. Це стимулює роботу вихованців, заохочує до праці.
В електронному конструкторі уроків з читання вміщенні медіапрезентації до кожного уроку, дидактичні та додаткові матеріали, різноманітні ілюстрації. Приємно бачити, коли дитячі оченята переповнюються радістю від задоволення.
При навчанні читанню в 1 класі на уроках навчання грамоти  використовую електронний навчально-методичний комплекс «Веселий букварик». Посібник містить багато навчальних, розвивальних та ігрових завдань, які спрямовані на закріплення знань та розвиток мовних здібностей учнів. Яскраві малюнки, цікаві завдання, включені в електронний посібник , сприяють підвищенню інтересу до рідної мови у молодших школярів, дозволяють в ігровій формі познайомитися з навчальним матеріалом, надають широкі можливості для самоконтролю та навчальної рефлексії.
Під час вивчення теми «Міри маси. Грам. Центнер. Відношення між одиницями маси. Задачі з буквеними даними» учні можуть повторити раніше вивчені одиниці маси (кілограм) і ознайомитися з новими : грам, центнер. Математичні помічники – Дівчинка і Котик в доступній формі пояснюють учням новий матеріал про письмове додавання трицифрових чисел без переходу через розряд.
       Використання ППЗ на уроках української мови дозволяє зробити процес навчання більш цікавим і різноманітним. В ігровій ситуації учень засвоює матеріал непомітно для самого себе. Гра дозволяє виявляти ініціативу та творчість. Матеріал гри озвучено та насичено різноманітними завданнями на запам’ятовування та розвиток мислення (порівняння, аналіз, синтез). Звичайно, потрібно ретельно продумати всі етапи роботи на уроці: чи потрібно провести тести чи  використати ігрову ситуацію і т.д.
Дуже подобається використовувати ППЗ з образотворчого мистецтва. Учні мають можливість ознайомитися з основними елементами Петриківського розпису, життєвим шляхом художників, репродукціями картин, малюнками. Також дається опис всіх видів мистецтва, матеріали для роботи, складання мозаїки, картин. 
На позакласних заходах, предметних тижнях, індивідуальних годинах користуюся навчальними програмами «Валеологія», «Сходинки до інформатики», «Логіка», «Тварини нашої планети», «Міфи України» та багато інших. Навчальні програми містять теоретичний матеріал, тести, ігри, кросворди, ребуси, логічні завдання.
  
Під час вивчення теми «Україна - мій рідний край», коли діти знайомляться із походженням держави, ЇЇ символів, варто продемонструвати слайди з різними краєвидами нашої землі, її найбільшими містами, горами, ріками, полями, лісами. Музичний супровід, слова за кадром, звучання національного гімну сприяють усвідомленню дітьми себе як частини великої нації з багатовіковими традиціями та прагненням до власного волевиявлення, формуванню любові до прекрасної землі - України.

Мультимедійні уроки, на мою думку, допомагають засвоїти базові знання з предмета, систематизувати засвоєний матеріал, сформувати навички самоконтролю та мотивації до навчання, а також надають навчально-методичну допомогу учням у самостійній роботі. Використання на уроці таких програм сприяє кращому засвоєнню матеріалу та підвищенню інтересу учнів до предмета, формує в них уміння активно й самостійно працювати, розвиває системність і послідовність мислення, забезпечує інформаційну та емоційну насиченість уроків, забезпечує зв’язок навчального матеріалу з навколишнім життям. 
Також  з метою розвитку творчих умінь дитини та її інтелектуального розвитку я проводжу  розвиваючі ігри, які мають на меті формування і розвиток у дітей загальних розумових здібностей, розвиток фантазії, уяви, емоційного і естетичного розвитку. У таких іграх немає явно заданої мети – вони є інструментами для творчості, для самовираження дитини.
Я вважаю, що головне завдання вчителя початкових класів – навчити дитину вчитися, самостійно здобувати знання.
Насамперед учителеві має бути цікавим те, що він робить, як веде урок. Коли вчитель задоволений створеним уроком, то й енергія та бажання пізнати щось нове обов’язково передається дітям, стимулює їх креативність.
Я переконана, що розбудити допитливість у душах сучасних учнів можна лише шляхом використання сучасних форм і методів навчання.
При підготовці до уроку з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, вчитель не повинен забувати, що це урок, а значить складає план уроку виходячи з його цілей, при відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, науковості та ін. При цьому комп'ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
ІКТ-компетентність заслуговує на особливу увагу тому, що саме вона дає можливість особистості бути сучасною, активно діяти в інформаційному середовищі, використовувати найновітніші досягнення техніки в своїй професійній діяльності. 
 Бібліографія
1.     Державний стандарт початкової загальної освіти.
2.     Носкова М.В. Проблема мотивації педагогів до використання інформаційно-комуні-каційних тех-нологій у навчальному процесі /М.В.Носкова // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2009. – №1. – С. 6 – 10.
3.     Інтерактивні технології навчання: теорія, досвід: Методичний посібник. / Авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко. - 2007.
4.     Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В.Ю. Биков. // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В.Ю. Биков. – 2010. – № 1(15). – Режим доступу: http://www.ime.edu-ua.net/em15/emg.html
5.     Петлюшенко М.І. Упровадження комп’ютерних технологій у початковій школі // «Початкове навчання та виховання», - 2012, №1 (293), - с. 12-13.
6.     Левшин М., Прохур Ю., Муковіз О. Електронний підручник у системі навчально-методичного забезпечення // Вища освіти України. Теоретичний та науково-методичний часопис. – 2007.- №1.- С.60-67
7.     Нові іновації від SMART  Board– режим доступу:  http://www.smartboard.com.ua/articles/91/

7 коментарів:

  1. Я з вами цілком згідна, що використання на уроці ІКТ сприяє кращому засвоєнню матеріалу та підвищенню інтересу учнів до предмета, формує в них уміння активно й самостійно працювати, розвиває системність і послідовність мислення, забезпечує інформаційну та емоційну насиченість уроків, забезпечує зв’язок навчального матеріалу з навколишнім життям.

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже добре, коли вчитель готує цікаві та сучасні уроки з використанням ІКТ.

    ВідповістиВидалити
  3. Дійсно в роботі розглянуто актуальну проблему доцільності використання та шляхи продуктивного застосування інформаційно-комунікаційних технологій в навчально-виховний процес загальноосвітнього навчального закладу.

    ВідповістиВидалити
  4. Саме, використовуючи сучасні інтерактивні форми ти методи навчання, маємо змогу навчати сучасних дітей, які, мабуть, кожен учитель помітив, дуже відрізняються від тих учнів, що були ще 10 років тому. Наталія Василівна не лише своєю статтею, а й власним прикладом доводить вище сказане.

    ВідповістиВидалити
  5. Наталія Василівна змістовно розкрила переваги використання SMART дошки, яка дає можливість впроваджувати в навчально-виховний процес інтерактивні методи навчання. За допомогою функцій дошки можна швидко створити потрібні для уроку презентації. Повнометражний екран з функціями збільшення сприяє більш детальному і точному показу відеосюжетів, ілюстрацій, карток з текстовими завданнями. Це робить урок цікавим, корисним.

    ВідповістиВидалити
  6. Стаття дуже цікава, корисна. Наталія Василівна вірно зазначила, що використання SMART-дошки вчить учнів користуватися її функціями, робити процес цікавим і захоплюючим. Виконання учнями завдань сприяють розвитку в них уваги, пам'яті, творчого потенціалу.

    ВідповістиВидалити
  7. Дійсно, "в ігровій ситуації учень засвоює матеріал непомітно для самого себе".

    ВідповістиВидалити