вівторок, 24 березня 2015 р.


СУЧАСНИЙ УРОК ЛІТЕРАТУРИ  У ФОРМАТІ СВІТОВОЇ МЕДІАОСВІТИ
 Лаврін Марія Ярославівна ,
учитель світової літератури та російської мови  
Іскрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Анотація: статтю присвячено питанням інформаційно-комунікативній компетентності педагогів як умова забезпечення якості освіти. Стаття має два розділи, в якому досліджується ІКТ, проводиться анналіз використання ІКТна уроках світової літератури. Завдання виконане.

Отже, стаття присвячена мультимедії на уроках, яка на мою думку, має бути обов'язкова.
 Потреби сучасного життя зумовлюють пошуки нових форм організації навчально-виховного процесу, зокрема – занять із світової літератури. Використання комп'ютерних технологій та Інтернету є одним із інноваційних засобів  вивчення літератури, який дозволяє стимулювати інтерес учнів до художніх творів і вивільнити чимало часу для творчої співпраці вчителя та учня. Звичайно, варто пам'ятати, що постійними компонентами у процесі літературної освіти школярів залишається  літературний текст як естетичне явище та  діалог, організований учителем: художній текст – читач, читач – автор, художній текст – автор – читач.
Словесники остерігаються, щоб комп’ютер не витіснив учителя з уроку літератури; щоб яскравість медіа технологій не затулила роботу зі словом; щоб велика кількість наочного матеріалу не ускладнила завдання вивчення літератури; щоб глибокий аналіз тексту не підмінявся невиправданими інтерактивними методиками.
Мета роботи – довести доцільність використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ)  на уроці світової літератури.
Головне завдання роботи:
- проаналізувати шляхи, методи і форми уведення інформаційно-комунікаційних технологій у структуру уроку світової літератури;   
-  провести аналіз ІКТ.
Можемо припустити, що й у  школярів середнього та старшого шкільного віку використання ІКТ розвиває навички аналізу, класифікації та синтезу як найнеобхідніших мисленнєвих операцій, впливає на вміння виробляти тактику й логіку побудови умовиводів тощо. У такому разі безперечним є використання ІКТ та мультимедіа на уроці як чинник мислення та розвитку учня-читача.
На Заході пріоритетно ІКТ використовуються у вивченні курсу гуманітарних та суспільних наук. В Україні, навпаки, предмети гуманітарного циклу традиційно вважаються «некомп’ютерними предметами», отже, використання ІКТ, як правило, обмежується ілюстративними та наочними функціями. Учитель не ставить перед собою завдання дати учневі спеціальні пошукові знання, навчити навігації в інформаційному просторі – тобто формувати діяльнісно-ціннісний підхід до освіти й самоосвіти, компетенції читача, а обирає шлях демонстрації, унаочнення та контролю знань. Тоді як в основі інформаційних технологій лежить не ілюстративна функція, а смислове оформлення матеріалу, тобто створення такої демонстрації, яка направлена не на ілюстрування матеріалу, а на спонукання до пошуків відповіді на запитання.
Доцільність використання ІКТ на уроках світової літератури
Використання елементів на уроках світової літератури - явище нове та актуальне. Освіта в Україні повинна розвиватися у контексті розвитку цивілізації та інформатизації суспільства. ХХІ століття. Час зміни світоглядних орієнтирів, переоцінки цінностей, змін у суспільстві, в особистості. Під впливом сучасного телебачення нове покоління прагне отримати від життя всього й одразу, активізувати свої потенційні можливості, реалізувати їх у процесі життєдіяльності.
 Реалізація головних дидактичних функцій за допомогою           комп’ютерних технологій
Відомо, що найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка одночасно впливає на кілька органів чуття, і запам'ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів сприймання було активізовано. Тому очевидною є роль, яку ми відводимо мультимедійним засобам навчання, що виникли з появою потужних багатофункціональних комп'ютерів, якісних навчальних програм, розвинених комп'ютерних систем навчання. Я.А.Коменський зазначав: "... Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями... усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме - для  сприймання зором,  чутне - слухом,  запахи - нюхом, доступне дотикові - через дотик....".
Висновок
Сучасні комп'ютерні технології дають можливість учителю у процесі підготовки до уроку якісно поліпшити процес викладання матеріалу. Насамперед, актуальним є питання реалізації ідеї "педагогіки співпраці". Об'єднання зусиль учнів і вчителів надає можливість якнайкраще розкрити індивідуальні особливості кожної дитини, зацікавити її, визначити сутність досліджуваної проблеми, досягти взаєморозуміння.

Список використаних джерел:
1) Андрєєва О. В. Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках зарубіжної літератури // Зарубіжна література в школі. — 2008. — № 6. — С. 12-25.
2) Богдан Л. Впровадження мультимедійних технологій у навчання:крок у майбутнє – це наше теперішнє / Л. Богдан // Зарубіжна література. – 2005.– № 21–24 (421–424). − С. 60–62.
3) Ісаєва О. Комп ’ ютер на уроці літератури як методична проблема // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. – № 5. – С. 2-5.
Основи нових інформаційних технологій навчання:  Посібник  для вчителів / Авт. кол. за ред. Ю.І.Машбиця. - К.: ІЗМН, 1997.– 214 с

6 коментарів:

  1. Крамаренко В.В.
    Потреби сучасного життя зумовлюють пошуки нових форм організації навчально-виховного процесу, зокрема – занять із світової літератури. Використання комп'ютерних технологій та Інтернету є одним із інноваційних засобів вивчення літератури, який дозволяє стимулювати інтерес учнів до художніх творів і вивільнити чимало часу для творчої співпраці вчителя та учня. Звичайно, варто пам'ятати, що постійними компонентами у процесі літературної освіти школярів залишається літературний текст як естетичне явище та діалог, організований учителем: художній текст – читач, читач – автор, художній текст – автор – читач.

    ВідповістиВидалити
  2. Сучасні комп'ютерні технології дають можливість учителю у процесі підготовки до уроку якісно поліпшити процес викладання матеріалу.

    ВідповістиВидалити
  3. Питання реалізації ідеї "педагогіки співпраці" - це актуально. Було цікаво. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  4. Роль сучасного вчителя полягає в тому, щоб навчити дитину вчитися - вміти здобувати знання самому, створюючи умови для його розвитку і становлення соціально-активної особистості. Дуже важливим інструментом для цього є ІКТ. Від душі бажаю Марії Ярославівні успіхів у вповадженні новітніх технологій в освітній процес!

    ВідповістиВидалити
  5. Погоджуюся, що найефективніший вплив на людину здійснює та інформація, яка одночасно впливає на кілька органів чуття, і запам'ятовується вона тим краще і міцніше, чим більше каналів сприймання було активізовано. Тим більше, що сучасне покоління учнів справді ефективно зацікавити навчанням з використанням ІКТ.

    ВідповістиВидалити