вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ  І ЛІТЕРАТУРИ:ТЕОРІЯ, ПРАКТИКА, ДОСВІД
 Костенко Юлія Миколаївна,
учитель української мови та  літератури
Іскрівської ЗШ І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Анотація. В статті розглядається використання інформаційно-комунікаційних технологій при підготовці та проведенні уроків української мови і літератури.
Ключові поняття:інформаційні технології, мультимедіа, мультимедійний простір.


Наразі освітній процес знаходиться у стані інформатизації. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології входять в усі сфери життєдіяльності людини, і в освіту зокрема. Сучасність вимагає нових підходів до навчального процесу, нових методів, форм подання навчальної інформації. Зокрема, нові підходи потрібні і у викладанні української мови і літератури та гуманітарних дисциплін в цілому. Одним із таких підходів є використання інформаційно-комунікаційних технологій (далі - ІКТ) під час навчального процесу. Але є численні факти того, що педагоги вважають, що використання комп'ютерних та інформаційних технологій–справа лише вчителя інформатики. Проте практична діяльність кращих вчителів переконує в тому, що сьогодні педагоги зобов’язані не тільки вільно володіти сучасними інформаційними та комп’ютерними технологіями, а й уміло використовувати їх у своїй професійній діяльності.
Інформаційними технологіями називають усі технології, які використовують спеціальні інформаційні технічні засоби (комп’ютер, аудіо-, відео-, кінотехніка). Комп‘ютерні або нові інформаційні технології навчання – це процеси підготовки і передачі інформації, засобом впровадження яких є комп‘ютер.
Сучасному вчителю-словеснику вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, здійснювати креативний підхід у подачі матеріалу, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.
Комп’ютерні технології, увібравши в себе елементи різних методик (особистісно-орієнтованого, розвивального, проектного навчання)  надають кожному учневі, спираючись на його інтереси, здібності, особисті цінності й суб’єктивний досвід, можливість самореалізації в пізнавальній та інших видах діяльності, створюють комфортні умови для самовизначення особистості в інформаційному суспільстві. Одним із способів розвитку пізнавальної активності учнів є використання мультимедійних технологій, які дають змогу підвищити активність і привернути увагу учнів до навчання.
Мультимедіа (лат. multum – багато й англ. media – засоби) – система сучасних технічних засобів, що дозволяють працювати з текстовою інформацією, графічним зображенням, звуком (мовлення, музика, ефекти), анімаційною комп’ютерною графікою (мальовані фільми, тривимірна графіка) в єдиному комплексі [2;4c].
Урок з використанням мультимедійних технологій стає цікавішим для учня, а тому й ефективнішим для засвоєння знань, поліпшує рівень унаочнення навчального матеріалу на уроці. Кількість мультимедійної підтримки уроку може бути різною: від кількох хвилин до використання мультимедіа впродовж цілого уроку. Під час уроку з мультимедійною підтримкою істотно змінюється роль учителя, який виступає передусім організатором, координатором пізнавальної діяльності учнів.
На уроках української мови та літератури ми здійснюємо перегляд фільмів, демонструємо віртуальні екскурсії (відеорозповідь про музеї та історичні місця України; до кожного відеосюжету розроблені відповідні завдання, які учні виконують під час уроку. Таким чином, віртуальна екскурсія знайомить учнів з Україною, її історією, природою, видатними людьми, розширює кругозір учнів, сприяє їх розвитку навіть в умовах, коли справжня екскурсія з певних причин неможлива), прослуховуваємо аудіозаписи, створюємо мультимедійні презентації, проводимо тестові завдання (надзвичайно вдало можна формувати на інтерактивній дошці. Як відомо, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час тематичного оцінювання, аудіювання тощо), пишемо самодиктанти (давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст ). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити),  демонструємо динамічні таблиці (допомагають учням зрозуміти процес «народження» і функціонування правила: потрібні елементи з’являються і зникають, рухаються, збільшуються, переміщуються; іноді для створення бажаного ефекту застосовується звукове оформлення, анімаційні вставки тощо. Матеріал підібраний з орієнтацією на асоціативне, образне мислення учнів, що дає змогу швидко запам’ятати та якісно застосувати набуті знання) тощо. Усе це зробило навчальні заняття не тільки різноманітними, яскравішими, але й цікавішими та емоційнішими, врешті – змістовнішими. Ми маємо можливість демонструвати фільми, які пересічний школяр ніколи не переглядає по телебаченню( наприклад: «Видатні українці», «Невідома країна», документальну хроніку чи екранізації класичних літературних творів, інтерв’ю із сучасними письменникам чи презентації видань, видавництв – сьогодні медійний простір надає таку можливість). Таким чином учні  залучаються до пошуків альтернативних джерел інформації, мають можливість познайомитися з різними поглядами на питання, що розглядається, вивчається. Перегляд фільмів або їх фрагментів за прочитаними програмовими текстами, наприклад «Тіні забутих предків» за повістю М.Коцюбинського, «Наталка Полтавка» за І.Котляревським, «Украдене щастя», «Захар Беркут» за І. Франком, «Енеїда» за І.Котляревським, «Лісова пісня» за Л.Українкою не тільки забезпечують унаочнення навчального матеріалу, а й знайомлять учнів із справжніми мистецькими здобутками театру і кіно, сприяють формуванню стійкого читацького інтересу, адже сьогодні це дуже актуально, оскільки ми знаємо, що читацька культура учнів є низькою, цікавість до книги, вивчення предмету української літератури – знижується. Отже,уроки з використанням ІКТ:
1.Розвивають у дітей креативне мислення.
2.Навчають по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст.
3.Повніше й точніше висловлюють свої думки.
4.Проявляють свої індивідуальні можливості.
5.Долають певні труднощі в навчальній діяльності.
6.Будують творчий процес майже самостійно.
Використання ІКТ у викладанні української мови і літератури дозволяє інтенсифікувати освітній процес, прискорити передачу знань і досвіду, підвищити якість навчання й освіти, підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.
Список використаних джерел
1.Бордюг Л.Метод проектів при викладанні шкільного курсу літератури/Л.В.Бордюг,Т.А.Круглова\\ Вивчаємо українську мову та літературу – 2010. – №22-24.-с 7.
2.Концева Р.М. Мультимедіа на уроках української мови та літератури/Р.М.Козіна// Вивчаємо українську мову та літературу – 2011. – №25. - с 4.
3.Освітні технології:Навч.-метод. посіб./О.М.Пєхота, А.З.Кіктенко,О.М. Любарська та ін.;За заг.ред. О.М. Пєхоти.-К.:А.С.К.,2001.-256 с.

9 коментарів:

  1. Крамаренко В.В.
    Так, дійсно, використання ІКТ у викладанні української мови і літератури дозволяє інтенсифікувати освітній процес, прискорити передачу знань і досвіду, підвищити якість навчання й освіти, підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета, ефективність його опанування школярами. Загальновизнано, що особистість, яка зацікавлена, хоче пізнати матеріал, засвоює його набагато краще, ніж та, що не зацікавлена змістом того, що вивчає.

    ВідповістиВидалити
  2. Баранько Т.В. Я дійсно погоджуюся з Юлією Миколаївною, що використання ІКТ у викладанні української мови та літератури дозволить прискорити передачу знань і досвіду, підвищити якість навчання й освіти, підвищити пізнавальний інтерес учнів до вивчення предмета.

    ВідповістиВидалити
  3. Я згідна з тим, що сучасному вчителю-словеснику вже недостатньо просто мати глибокі предметні знання, володіти практичними уміннями та навичками. Йому необхідно творчо використовувати набуті знання в нестандартній змінній ситуації, здійснювати креативний підхід у подачі матеріалу, виявляти конструктивність в організації і плануванні педагогічного процесу.

    ВідповістиВидалити
  4. Згодна з Юлією Миколаївною що уроки з використанням ІКТрозвивають у дітей креативне мислення,навчає по-іншому сприймати прочитаний або прослуханий текст,повніше й точніше висловлювати свої думки,проявляти свої індивідуальні можливості.Дякую за цікаву статтю.


    Долають певні труднощі в навчальній діяльності.

    ВідповістиВидалити
  5. Матеріал цікавий, змістовний, актуальний.

    ВідповістиВидалити
  6. Роль сучасного вчителя полягає в тому, щоб навчити дитину вчитися - вміти здобувати знання самому, створюючи умови для його розвитку і становлення соціально-активної особистості. Дуже важливим інструментом для цього є ІКТ. Від душі бажаю Юлії Миколаївні успіхів у впровадженні новітніх технологій в освітній процес!

    ВідповістиВидалити
  7. Корисний матеріал для вчителя-словесника. Практикую й у своїй роботі перегляд фільмів, уривків з кінокартин, що дає змогу учням зіставити літературний твір із режисерською постановкою, навчитися бачити деталі, які відіграють важливу роль під час аналізу твору.

    ВідповістиВидалити
  8. У сучасній філологічній освіті оволодіння інформаційними та мультимедійними технологіями є не самоціллю, а засобом. Тому словесник повинен не просто оволодіти основами компютерної грамотності, а перш за все методично продумано та цілеспрямовано впроваджувати сучасні інформаційні технології в навчальний процес. Дякую за досвід. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити