ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ
Оришака ОксанаВікторівна, вчитель біології
Червонокостянтинівської загальноосвітньої школи
І - ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Інформаційно-комунікаційні
технології стрімко ввірвалися в усі сфери нашого життя, зокрема і в освіту. На
сучасному етапі розвитку системи освіти України
«пріоритетом є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних
технологій, що забезпечують дальше удосконалення навчально-виховного процесу,
доступність та ефективність освіти, підготовку нового покоління до
життєдіяльності в інформаційному суспільстві».
Інформаційно-комунікаційні
технології – це сукупність методів,
виробничих процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою
збору, обробки, зберігання, поширення, відображення й використання інформації в
інтересах її користувачів за допомогою комп`ютерів і комп`ютерних комунікацій.
Останнім часом усе більше й більше
педагогів розуміють, що використання інформаційно–комунікаційних технологій у
навчальному процесі значно підвищує ефективність засвоєння матеріалу учнями.
Тож проведення уроків біології із комплексним використанням традиційних і
інформаційно-комунікаційних технологій забезпечують набуття учнями не тільки
міцних знань, а й уміння розвивати інтелектуальні, творчі здібності, самостійно
здобувати нові знання, а також працювати із різними джерелами інформації
(соціальна мережа Інтернет, довідники, атласи, енциклопедії, електронні
посібники тощо).
Використовуючи інформаційно-комунікаційні технології на
уроках, вчитель робить процес навчання мобільним, диференційованим та
індивідуальним.
Велика увага в нашій школі приділяється
впровадженню інформаційно-комунікаційних технологій навчання, де є для цього
всі умови. Укомплектований комп`ютерний
клас із інтерактивною дошкою, функціонує мультимедійний кабінет, який
обладнаний проектором та має вихід до соціальної мережі Інтернет.
Так як використання інформаційно-комунікаційних
технологій на уроках є вимогою часу тому і працюю над проблемою: «Використання
ІКТ на уроках біології».
Використовую в своїй роботі
інформаційно-комунікаційні технології за такими напрямками:
-
Створення
і показ відеопрезентацій;
-
Використання
джерел інформації (соціальна мережа
Інтернет, довідники, енциклопедії тощо);
-
Демонстрація
об`єктів, моделей;
-
Використання
електронних посібників та підручників;
-
Проведення
лабораторних та практичних робіт;
Інформаційно-комунікаційні технології на
уроках біології можна використовувати на різних етапах процесу навчання, а
саме: при поясненні нового матеріалу,
повторенні та закріпленні, а також узагальненні, систематизації та
контролі знань учнів, під час виконання домашніх завдань.
З метою отримання дітьми додаткової
інформації до уроку з предмету практикую в своїй роботі різнорівневі
диференційовані завдання випереджального
характеру. Діти шукають матеріал до уроку, готують повідомлення, а потім
виступають перед однокласниками.
Досвід організації навчально-виховного
процесу у нашій школі свідчить про те, що чим ширше застосовуються комп`ютери у
процесі вивчення біології та чим раніше учні починають працювати з комп`ютерами,
тим ефективніші результати навчання.
Дійсно, комп`ютер сприяє розвитку самостійності і творчих здібностей
учнів, обдарованості, диференціації та індивідуалізації навчання, а також
посилює міжпредметні зв`язки, дозволяє урок біології зробити більш наочним і
цікавим.
Використовувати комп`ютер можна на будь-якому етапі уроку. Наприклад,
створення та показ відеопрезентацій (з допомогою програмиPowerPoint), відеофрагментів, схем, таблиць під час вивчення нового матеріалу. На етапах
актуалізації опорних знань учнів та закріплення вивченого матеріалу доцільно
використовувати різнорівневі тестові
завдання (за допомогою спеціальної навчальної програми тестування і оцінювання
знань учнівTestMaker).
На уроках також
використовую електронні посібники з предмета:
-
ЗАТ
«Транспортні системи» «Природознавство, 5 – 6 класи»;
-
ЗАТ «Транспортні
системи» «Біологія, 8 – 9 класи»;
-
«Віртуальна
лабораторія. Біологія, 8-9 класи»;
-
«Віртуальна
лабораторія. Біологія, 10-11 класи»;
За допомогою електронних посібників учні мають змогу
почути і побачити потрібну інформацію під час вивчення нового матеріалу,
закріплення вивченого на уроці та при виконанні лабораторних, практичних чи
самостійних робіт з предмета. Це стимулює учнів до самостійного отримання
знань, прищеплює інтерес до предмета, розвиває пам`ять, логічне мислення.
Для розвитку логічного
мислення учнів мною складені логічні ланцюжки, які за допомогою комп`ютера використовую на уроках. Це і робота «Закінчіть
речення», «Третій зайвий», завдання на
відповідність, розв`язування
кросвордів тощо.
До вподоби учням робота з інтерактивною
дошкою, яку теж можна використати на будь-якому етапі уроку. Наприклад, на етапі закріплення та узагальнення знань
при роботі зі схемами, таблицями. Коли учень самостійно вносить потрібну
інформацію, виділяє головне, записує пропущені слова. Також можна працювати з
текстом, поступово відкриваючи потрібне. Діти в ході гри отримують біологічні
знання та практичний досвід.
Домашні завдання учням задаю
диференційовані, різнорівневі. Учні їх добирають за бажанням. Учень, який бажає
отримати хорошу оцінку, має з різних
джерел інформації підготувати повідомлення або скласти творче завдання до теми.
Виходячи з вищезазначеного, хочу зробити
висновок:
Сьогодні інформаційно-комунікаційні технології стали невід`ємною частиною сучасного
світу. Нині якісне викладання біології
не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають
інформаційно-комунікаційні технології. Адже вони дають змогу вчителю краще
подати матеріал, зробити урок більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та
підвищити їхній інтерес до навчання.
Використана література:
1.
«Освітні
технології», навчально-методичний посібник за редакцієюО. М. Пєхоти; Київ «А.
С. К.»;2004.
2.
Бібліотека
журналу «Біологія», К. Задорожний «Інформаційні технології на уроках біології»;
Харків; Видавнича група «Основа», 2009 р.
3.
Ж.
«Біологія» «Використання ІКТ на уроках біології»; №6, Харків, Видавнича група
«Основа», лютий 2010 р.
4.
Бартенєва
Т.П., Ремонтів А.П. Використання інформаційних комп'ютерних технологій на
уроках біології. Міжнародний конгрес «Інформаційні технології в освіті». -
Москва, 2003.
"Використовуючи інформаційно-комунікаційні технології на уроках, вчитель робить процес навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним" - це про Оксану Вікторівну. Творчий учитель, який любить свою роботу через те, що в ній є діти, яких він теж любить і прагне навчити багато чому, але найперше - життєвій компетентності (завдяки новітнім технологіям).
ВідповістиВидалитиОсновною метою використання ІКТ на уроках біології є підготовка учнів до повноцінної життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства. Це чітко прослідковується на уроках Оксани Вікторівни. Успіхів і не зупинятись на досягнутому!
ВідповістиВидалитиСьогодні інформаційно-комунікаційні технології стали невід`ємною частиною сучасного світу. І це насправді так! Що дає змогу Оксані Вікторівні краще подати матеріал, зробити урок більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання.
ВідповістиВидалитиТак дійсно я погоджуюсь з тим, що сьогодні інформаційно-комунікаційні технології стали невід`ємною частиною сучасного світу. Тому якісне викладання біології, як і інших навчальних предметів не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають інформаційно-комунікаційні технології. Адже вони дають змогу вчителю краще подати матеріал, зробити урок більш цікавим, швидко перевірити знання учнів та підвищити їхній інтерес до навчання. Бажаю Вам успіхів, натхнення та творчих злетів!!!!
ВідповістиВидалитиВикористання ІКТ на уроках - це нагальна потреба сучасного інформаційного світу. І дуже добре, якщо на базі навчального закладу є всі умови для цього. Учні є мобільними з самого дитинства і допомогти їм знаходити потрібну, розвивальну інформацію і працювати з нею це завдання сучасного вчителя. Оксана Вікторівна і є таким учителем! Успіхів Вам у роботі!
ВідповістиВидалитиЯ згодна, що дуже добре, коле окрім комп'ютерів наявне ще й відповідне програмне забезпечення. Адміністрація та педколектив Червонокостянтинівської школи досить плідно працює над цим питанням, ось чому всі їхі учителі такі обізнанні в ІКТ. Успіхів!!!
ВідповістиВидалитиПерелік напрямків роботи із застосуванням ІКТ допомагає відслідкувати наступність між початковими класами та старшою школою у цій діяльності. Вчитель ділиться власним досвідом, який варто взяти на озброєння кожному сучасному педагогу.
ВідповістиВидалити