ВИКОРИСТАННЯ
КОМП’ЮТЕРА НА РІЗНИХ ЕТАПАХ ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ
О.В.Оранський – вчитель фізики Петрівського НВК
В статті розглянуто базовий набір основних програмних
засобів для активної спільної діяльності вчителя та учнів на уроках фізики.
Проблема впровадження комп’ютерної техніки під час
вивчення фізики постає особливо актуальною на сучасному етапі з багатьох
причин. Основними, на думку автора, є дві:
1.
Моральна
та матеріальна застарілість приладів і пристроїв з фізики, якими обладнані
кабінети фізики.
2.
Загальна комп’ютеризація
життя сучасного суспільства, що потребує ознайомлення учнів з можливостями
комп’ютерної техніки.
Учитель, використовуючи
комп’ютер, отримує можливість:
·
реалізувати різні методи навчання одночасно для
кожного з учнів, забезпечуючи індивідуалізацію навчання, а також організовувати
групову роботу учнів при вивченні фізики;
·
зменшити обсяги
навчального матеріалу за рахунок використання комп’ютерного моделювання,
анімації та відеофрагментів;
·
формувати вміння та навички учнів за допомогою тренажерів
(наприклад, із розв’язування фізичних задач);
·
здійснювати контроль за процесом засвоєння знань;
·
може демонструвати динаміку різних процесів, роботу
та взаємодію різних механізмів;
·
може здійснювати управління фізичними явищами та
процесами, що моделюються та аналізувати результати своїх впливів (виконання
комп’ютерних лабораторних робіт);
·
зменшити кількість рутинної роботи і використати час
на удосконалення методики навчання та організацію індивідуальної роботи;
·
використовувати довідкову інформацію, що міститься у
мережі Internet;
·
створити умови для ефективної самостійної роботи
учнів тощо.
Досвід роботи свідчить про те, що використання
комп’ютера значно активізує навчально–пізнавальну діяльність учнів. Розглянемо
основні моменти і можливості використання комп’ютера на різних етапах вивчення
фізики.
Під час викладення нового матеріалу комп’ютер зручно
використовувати як джерело відео- та фотоматеріалів. Для цього створено багато
ППЗ. Особливо вдалим є «Бібліотека електронних наочностей Фізика 7–11», яку
випускає Квазар-мікро. В ній розміщено основні відеофрагменти та фотографії з
усіх розділів фізики. При чому дане ППЗ має Конструктор уроків, за допомогою якого
учитель може певним чином комбінувати різноманітні інформаційні об’єкти, які є
складовими ППЗ: фрагменти тексту (формулювання, висновок, формули), ілюстрації,
динамічні моделі до текстового блоку та до лабораторних робіт, задачі і т.д.
Встановлюючи відповідним чином зв’язки між інформаційними об’єктами, можна
задавати послідовність їх відображення на моніторі комп’ютера.
Головним недоліком Конструктора уроків є неможливість
використання власних матеріалів. Тому доводиться використовувати лише ті, які
містить бібліотека.
Власні відеофрагменти можна створити за допомогою
програми Ulead VideoStudio 8, яка має інтуїтивно зрозумілий інтерфейс. Ця програма
дозволяє компонувати відеоматеріали та фотографії і озвучувати їх. За допомогою
неї можна створити власний відеоролик у якому кожний епізод(фотографія) буде
тривати стільки часу, скільки потрібно вчителю.
Під час розв’язування задач можна використовувати такі
програми як Excel та MathCAD. Ці програми дозволяють робити обчислення за
заздалегідь складеними формулами. Але це доречно використати тоді, коли є
можливість проведення уроку у кабінеті інформатики.
На уроках узагальнення або на уроках-семінарах учні
можуть демонструвати власні презентації, створені у середовищі PowerPoint. Це
робить урок більш цікавим і унаочнює матеріал, який підготували учні.
Під час проведення уроку контролю знань у кабінеті
інформатики, вчитель може використати комп’ютерні тести.
Програми-тестувальники поділяються на два типи:
відкриті і закриті. Закриті – це готові тести з окремих тем. Відкриті – це
оболонки, у яких вчитель самостійно записує питання та відповіді. Прикладом
простого відкритого тестувальника є програма TEST-W. В ній вчитель записує
питання, відповіді та
відмічає правильні. Але дана програма не дозволяє
використовувати малюнки та записувати формули. Якщо ж в цьому є необхідність,
то можна скористатись програмою TestMan v4.7. Ці тестувальники можна знайти в
мережі Internet. Вони розповсюджуються безкоштовно. Адреса, за якою можна
завантажити TestMan v4.7: http://rafsoft.narod.ru/TestMan.html.
Після встановлення користувачу потрібно у 30-ти денний термін зареєструватись. Реєстрація
також безкоштовна. Якщо цього не зробити то програма після проходження цього
терміну перестане завантажуватися. Програма автоматично виставляє оцінку, що
полегшує роботу вчителя. До того ж вона дозволяє переглянути помилки учнів
після проходження тесту і вчителю залишається провести аналіз помилок та
корекцію знань учня. Цікавою особливістю програми є можливість задавати питому
вагу кожного питання.
На допомогу вчителю під час проведення лабораторних та
практичних робіт Квазар-мікро випускає ППЗ «Віртуальна фізична лабораторія
Фізика 7–11». Воно дозволяє пояснити учням суть та методику виконання
лабораторних та практичних за допомогою відео фрагментів, в яких розповідається
про хід виконання роботи. Якщо ж виконання певної роботи неможливе через
відсутність необхідного обладнання, то можна провести її віртуально.
«Віртуальна фізична лабораторія Фізика 7–11» для цього має готові набори
віртуального обладнання, використовуючи яке учні отримують реальні результати
для подальшої обробки. Але такі лабораторні роботи можна провести лише у
кабінеті інформатики, адже учні повинні працювати не більше як удвох за одним
комп’ютером.
І на остаток зазначимо, що навіть під час виконання
домашнього завдання учні можуть використовувати електронні підручники. Вони
містять крім тексту відеофрагменти, що візуалізує матеріал, приклади
розв’язаних задач, контрольні питання, відповідаючи на які учні одразу
отримують оцінку і бачать рівень самозасвоєння матеріалу. Як свідчить досвід
автора, використання електронного підручника «Фізика–7» активізує пізнавальну
діяльність учнів удома. Їх використання є актуальним ще й тому, що як свідчить
статистика у більшості учнів вдома є комп’ютери і ця кількість постійно зростає.
Отже, підсумовуючи все вище зазначене можна зробити
висновок про те, що комп’ютер в сучасному кабінеті фізики є обов’язковим елементом
і гарним помічником вчителя. Використання більшості можливостей комп’ютера на
уроці вимагає від вчителя знання основ інформатики та навичок роботи з
комп’ютерною технікою. Але це вже інша проблема.
Як висновок хотілось би сказати: настав час озброїти
вчителя новим інструментом і результат негайно позначиться на наступних
поколіннях.
Дійсно, без використання ІКТ на уроках фізики не обійтись - це і наочність, і демонстрації,і вітуальна фізична лабораторія та ще багато іншого. Погоджуюсь ,що комп’ютер в сучасному кабінеті фізики є обов’язковим елементом і гарним помічником вчителя.
ВідповістиВидалитиБезперечно, що використання комп'ютера, різноманітних мультимедійних засобів, мережі Інтернету на уроках фізики виправдано, насамперед, у тих випадках, в яких це забезпечує істотну перевагу в порівнянні з традиційними формами навчання. В рамках одного уроку неможливо і не можна використовувати всі ресурси і можливості інформаційно-комунікаційних технологій, важлива система їх впровадження в навчання. Цю систему може і повинен побудувати кожен вчитель самостійно і тоді сучасний урок буде більш ефективним і діяльним, підвищить інтерес учнів до предмета і позитивно відіб'ється на якості навчання.
ВідповістиВидалитиІстотним недоліком у професійній підготовці сучасних фахівців є їхній недостатній професіоналізм у використанні інформаційно-комунікаційних технологій, що негативно впливає на ефективність та рівень викладання. Тому кожен учитель повинен систематично займатися самоосвітньою діяльністю, самовдосконалюватися, йти в ногу з часом.
ВідповістиВидалитиЦікавий досвід, розкрито реальні проблеми проведення сучасного уроку фізики без достатнього (застарілого) обладнання. Вихід з положення - використання інформаційно-комунікативних технологій, які за словами автора дають всі можливості для активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів та допомагають в роботі вчителю.
ВідповістиВидалити