вівторок, 24 березня 2015 р.


ВИКОРИСТАННЯ ОСВІТНІХ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ
Капуста Анастасія Леонідівна,
вчитель математики
Ганнівська ЗШ І-ІІІ ступенів
Те, що чую, я забуваю.
Те, що бачу, я пам'ятаю.
                                                     Те, що роблю, я розумію.
Конфуцій
Розвиток сучасної цивілізації ставить перед освітою завдання, для виконання яких необхідно формулювати нові концептуальні ідеї навчання, що органічно поєднують елементи традицій та інновацій.
В сучасних умовах, коли оновлені філософські знання про світ, про людину змушують науковців, практиків відшукувати та розробляти принципово нові підходи, методи пізнання світу, різні прийоми, засоби вивчення дійсності, підготовка нового покоління до життя в суспільстві має також здійснюватись на основі нових технологій, нових підходів до навчання.
Якість сучасної освіти, тобто відповідність вимогам суспільства, визначається не стільки тим, що дитина знає і чого вона навчилася в школі, скільки здібностями і вміннями здобувати нові знання та використовувати їх у нових умовах.
Процес навчання – це не автоматичне „вкладання” в голову  учня навчального матеріалу. Цей процес потребує напруженої розумової праці, особистої активності дитини в ньому. Пояснення і демонстрація самі по собі ніколи не дають справжніх стійких знань. Цього можна досягти лише за допомогою нових технологій навчання, в процесі яких учні залучаються до пізнавально-навчальної діяльності. До таких технологій належать інтерактивні, проектні, інформаційні, модульно-розвивальні тощо. [http://teacheryastrems.ucoz.ru/publ/navchalno_metodichna_robota/urok_matematiki_v_suchasnikh_tekhnologijakh/2-1-0-2]
Сучасний школяр досить невиразно уявляє межі своєї інформативності, а межі пізнання наук зовсім йому не відомі. Звідкіля ж тоді взялися допитливості, без якої будь-яке навчання - лише виховання виконавців. Головне надбання школи - це не сума вкладених у голову відповідей на стандартний перелік питань. Виправданим і привабливим видом жадібності можна назвати жагу пізнання і саморозвитку. Щоб знання перетворювалися на інструмент, учень має з ними працювати. Поки вивчення і повторення здійснюється в режимі заучування, поки перевіркою знань вважається відповідь-переказ, школа працює на 90% даремно. Що означає працювати зі знаннями? Це означає їх застосовувати, шукати умови на межі придатності, перетворювати, розширювати і доповнювати, знаходячи нові зв'язки та співвідношення, розглядати в різних моделях і контекстах. Основним підходом до організації систем навчання у сучасній школі залишається класно-урочна система, за якої провідною формою організації навчальної роботи є урок. Можна виділити три основні моделі навчання : пасивну, активну та інтерактивну. Суть інтерактивного навчання в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учасників. Його організація передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє глибокому розумінню навчального матеріалу, формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, розвиває мислення і мовлення, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу. Залежно від мети та форми організації навчальної діяльності учнів, інтерактивні технології можна розподілити на чотири групи: " інтерактивні технології кооперативного навчання ; " інтерактивні технології колективно-групового навчання; " технології ситуативного моделювання; " технології опрацювання дискусійних питань. [http://malborov.ucoz.ua/publ/interaktivni_tekhnologiji_navchannja_na_urokakh_matematiki/1-1-0-3].
 Як навчити учнів математики? Як розвинути логічне мислення? Як активізувати пам’ять, увагу?  Як  підвищити інтерес до знань? Як зацікавити процесом навчання?
Відповіді на ці запитання дають сучасні технології навчання, зокрема інтерактивні.
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що вчитель організовує пізнавальну діяльність учня таким чином, що він самостійно розв’язує певні ситуації, проблеми, спираючись на свої потенційні можливості і вже набуті знання в процесі взаємодії „учень – інформація”, „учень – ситуація”, „учень – проблема”, „учень – учень”, „учень – група”, „учень – вчитель” тощо.
Інтерактивні технології кооперативного навчання
Колективна (кооперативна) форма навчання діяльності учнів – це форма організації навчання в групах, об’єднаних спільною навчальною метою.

1.                 Робота в парах. 
2.                 Ротаційні (змінювані) трійки. 
3.                 Два – чотири – всі разом. 
4.                 Карусель. 
5.                 Робота в малих групах.  
6.                 Акваріум. 
Технології колективно-групового навчання
1.                 Обговорення проблеми в загальному колі. Увесь клас обговорює проблему чи ідею, що стосується певної теми. Учні висловлюються за бажанням. Обговорення триває, доки є бажаючі висловитись. Варіанти технології: „Мікрофон”, „Незакінчене речення”.
2.                 Мозковий штурм.  Використовується для розв’язання складних задач або для пошуку різних способів розв’язання однієї задачі. Мета „мозкового штурму” – зібрати якомога більше ідей від усіх учнів протягом обмеженого часу.
3.                 Навчаючи вчусь. Цей метод дає можливість учням передати свої знання іншим учням. Використовується під час вивчення великого обсягу інформації, яка ділиться на окремі „порції”, кожна з яких опрацьовується і подається окремою групою, а також під час узагальнення та повторення вивченого. Варіанти технології: „Кожен вчить кожного”,  „Броунівський рух”, „Ажурна пилка”.
       Технології ситуативного моделювання
1.                 Метод реклами. 
2.                 Метод презентації. 
      Технології опрацювання дискусійних питань
1.                 Метод ПРЕС. Використовується під час обговорення дискусійних питань, де потрібно зайняти і чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється.  Етапи методу: 1) висловлення своєї думки („я вважаю, що ...”);  2) пояснення причини появи цієї думки („тому, що ...”);  3) наведення прикладів, додаткових аргументів („наприклад, ...”);  4) узагальнення, висновок („отже, ...”, „таким чином, ...”).
2.       Займи позицію. Метод дозволяє підтримати думку іншої людини, розвивати навички аргументації, активного слухання, підтримання розмови, дискусії.
            3.        Дискусія. Дискусія – це широке обговорення якогось спірного питання, проблеми. Цей метод сприяє розвитку критичного мислення учнів, вчить займати і відстоювати власну позицію, поглиблює знання проблеми,що обговорюється.
Інформаційні технології
У зв’язку із активним розвитком інформаційних технологій та їх впровадженням в різні сфери повсякденного життя перед освітянами виникає питання щодо включення їх до переліку педагогічних інновацій.
Інформаційні технології – це потужний інструмент для здобуття дитиною найрізноманітнішої інформації, це ефективний засіб для підвищення інтересу до навчання.
При використанні інформаційних та комп’ютерних технологій найбільш привабливою є можливість використання комп’ютера з метою конструювання середовища навчання не з точки зору тих розв’язань, які нав’язує сам комп’ютер, а в руслі тих методичних та дидактичних завдань, які вчитель ставить перед собою.
Комп’ютеризація навчально-виховного процесу, яка відповідає змісту шкільної програми, орієнтована на розливальну функцію шкільної освіти та її гуманізацію, дає можливість для творчого розвитку дітей та вчителів, змогу звільнитися від нудного традиційного навчання та розробляти нові ідеї, розв’язувати більш цікаві та складні проблеми.
З появою комп’ютера в освіті народжується нове інформаційне поле – поле програмних продуктів навчального призначення. Однією з навчальних дисциплін, де найбільш вдало використовується комп’ютер, є математика.
Окрім використання спеціально створених програм навчального призначення для вивчення окремих розділів та тем з математики (пакет програм „GRAN”, „DG” (динамічна геометрія),  програмно-методичний комплекс „TepM” (система комп’ютерної алгебри), програма „ADVANSED GRAPHER” (для побудови графіків функцій)), комп’ютер широко використовується для реалізації описаних вище методів та прийомів інтерактивних технологій, таких як „метод проектів”, „метод презентацій”, „метод реклами”, для чого стають у пригоді системи комп’ютерних презентацій, системи створення слайд-шоу, кліпів, відео.
Важливим етапом у вивченні математики є контроль навчальних досягнень учнів. Останнім часом він часто здійснюється шляхом методу тестування, який є зручною, ефективною, швидкою формою проведення перевірки знань, умінь та навичок учнів. Ще більш ефективним (запобігання списуванню) та швидким (миттєве оцінювання) стає цей процес, якщо використовувати різноманітні системи комп’ютерного тестування.
Проводячи інтегровані уроки „Математика + Інформатика”, можна вчити учнів будувати алгоритми, складати програми для розв’язування типових математичних задач, побудови графіків.
Прикладний програмний засіб ЕТ „Microsoft Excel” складати таблиці значень функцій, будувати графіки, діаграми, знаходити найбільше та найменше значення функції, обчислювати середнє арифметичне тощо.
Звичайно, вчитель має знайти „золоту середину” між повною автоматизацією навчального процесу та кропіткою роботою учня над отриманням ходу розв’язування математичної задачі аби, навчаючи за допомогою комп’ютерних технологій, не нашкодити процесу розвитку мислення, уяви, логіки. 
Висновок
«Усіма можливими способами треба запалювати в дітях палке прагнення до знань і до учіння. Прагнення до учіння збуджується… самими навчальними предметами, методом навчання» - так говорив видатний чеський педагог Я. А. Коменський. Відчути свою спроможність, успішність, комфортність на уроці дає використання сучасних технологій.
Подані розробки уроків (див. Додаток) показують застосування різних форм, прийомів, методів описаних вище технологій. Тут переплітаються різні технології, десь відповідають теоретичному тлумаченню, а десь видозмінені, в чомусь актуальні, а в іншому, можливо, недоречні. Та ці уроки - продукт власної видумки, досвіду, а головне – вони були проведені і сподобались дітям. Тому і запропонувала їх вашій увазі, може, вони сподобаються і вашим учням. [http://teacheryastrems.ucoz.ru/publ/navchalno_metodichna_robota/urok_matematiki_v_suchasnikh_tekhnologijakh/2-1-0-2]
Використані джерела інформації

1 коментар: